ادعای گروه هفت: تشدید تنش چین، باعث افزایش تنش در منطقه می‌شود

وزرای خارجه کشور‌های عضو گروه هفت مدعی شدند که اقدامات چپن در پاسخ به سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش در منطقه را افزایش می‌دهد.

وزرای خارجه گروه هفت، متشکل از کشور‌های صنعتی، از اقدامات چین در برابر تنش زایی آمریکا در موضوع تایوان، با عنوان «تشدید تنش چین» یاد کرده و مدعی شدند که این اقدامات منجر به افزایش تنش‌ها در منطقه اقیانوس آرام می‌شود.

طبق گزارش اسپوتنیک، وزاری خارجه کشور‌های گروه هفت در بیانیه‌ای همچنین ادعا کردند که استفاده از سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به عنوان بهانه‌ای برای فعالیت نظامی تهاجمی در تنگه تایوان توجیهی ندارد».

در این بیانیه آمده است: ما وزرای خارجه کشور‌های گروه هم اعم از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و ایالات متحده آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا بر تعهد مشترک خود به حفظ نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین، صلح و امنیت در تنگه تایوان و خارج آن تاکید می‌کنیم.

وزیران امور خارجه گروه هفت همچنین در ادامه ادعاهای خود افزودند: «ما نگران اقدامات تهدیدآمیز اخیر و اعلام شده جمهوری خلق چین، به ویژه مانور‌های نظامی و فشار اقتصادی آن علیه تایوان هستیم که ممکن است به تشدید تنش غیرضروری در منطقه منجر شود».

آن‌ها مدعی شدند: توجیهی برای استفاده از این سفر به عنوان بهانه‌ای برای انجام فعالیت‌های نظامی تهاجمی در تنگه تایوان وجود ندارد. سفر‌های بین المللی برای قانونگذاران کشور‌های ما امری عادی و معمول است. "

وزرای خارجه گروه هفت تصریح کردند: «پاسخ تنش‌زای جمهوری خلق چین تهدیدی برای افزایش تنش و بی‌ثباتی منطقه است».

آن‌ها از چین خواستند «به طور یکجانبه و با توسل به زور وضعیت موجود را در منطقه تغییر ندهد و اختلافات در سراسر تنگه را با روش‌های صلح آمیز حل کند. »

در پایان بیانیه آمده است: «ما بر تعهد مشترک و قاطع خود در قبال حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تأکید می‌کنیم و همه طرف‌ها را تشویق می‌کنیم که آرامش خود را حفظ کنند و خویشتن دار باشند، با شفافیت عمل کنند و خطوط ارتباطی را حفظ کنند تا از سوء تفاهم جلوگیری شود. "

اوایل امروز چهارشنبه، هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد که اقدامات واکنشی برای سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، قوی و سریع خواهد بود.

ارتش چین اعلام کرد که یک سری مانور‌های نظامی را از جمله در مناطق آبی اطراف تایوان (چین) انجام خواهد داد.

ارتش چین در میان ۱۴۲ ارتش قدرتمند جهان در رتبه ۳ قرار دارد، در حالی که ارتش تایوان بر اساس آمار وب سایت "گلوبال فایر پاور" آمریکا در سال ۲۰۲۲ در رتبه ۲۱ جهان قرار دارد.

چین نسبت به تأثیرات فاجعه بار" سفر پلوسی هشدار داده و تاکید کرده بود که در صورت تهدید حاکمیت و تمامیت پکن، ارتش چین "بیکار نخواهد ماند.

چین، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و از آمریکا می‌خواهد به اصل «چین واحد» احترام بگذارد، این در حالی است که واشنگتن مدعی است سفر پلوسی با این مسئله در تضاد نبوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار