تأثیر نژادپرستی بر ساختار مغز قربانیان خشونت

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نژادپرستی بر ساختار مغز قربانیان خشونت تأثیر گذار بوده است.

طبق یک پژوهش جدید که ازسوی بخش علوم رفتاری و روانپزشکی «دانشگاه اموری» (Emory University) واقع در ایالت جورجیای آمریکا به انجام رسیده، مشخص شده است که چطور استرس نژادپرستی، مغز را تغییر داده و خطر فردی ابتلا به مشکلات پزشکی به مانند آسم، دیابت و درد‌های مزمن را افزایش می‌دهد. در این پژوهش، محققان «دانشگاه اموری» نتایج «ام آر آی» ۷۹ زن سیاه پوست و زنان آفریقایی- آمریکایی را مورد بررسی قرار دادند.

بایستی گفت یافته‌های این پژوهش حتی فراتر از شواهد روبه رشدی است که نشان می‌دهد نژادپرستی بر سلامت افراد اثرگذار است. این پژوهش در واقع توضیح می‌دهد افرادی که نژادپرستی و تبعیض را تجربه می‌کنند، چه اتفاقی برای ساختار ماده سفید مغزشان می‌افتد. این محققان آمریکایی دریافتند، زنانی که تبعیض نژادی بیشتری را گزارش کردند، در مقایسه با افرادی که تبعیض کمتری را تجربه کردند، اختلال ساختاری شدیدتری را در ماده سفید مغزشان داشتند.

ماده سفید نیمی از مساحت مغز را اشغال می‌کند و از سلول‌ها و فیبر‌های تشکیل شده است که انتقال اطلاعات و ارتباطات از یک ناحیه مغز به ناحیه دیگر را تسهیل می‌کند. آن را ماده سفید نام نهاده اند، چرا که غلاف میلین که بسته‌های فیبر عصبی را احاطه کرده و از آن محافظت می‌کند به بافت، رنگ سفید می‌دهد. بایستی دانست آسیب به ماده سفید، سلول‌های عصبی را تحت فشار قرار می‌دهد و با زوال عقل، زوال شناختی و مشکلات حافظه، تعادل، تحرک همراه خواهد بود. مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد تجربه کردن نژادپرستی، ماده سفید را در مغز قربانیان این خشونت‌ها مختل می‌کند.

منبع: پایگاه psychology today

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار