درخواست سازمان ملل و اتحادیه عرب برای توقف تنش‌ها در عراق

آنتونیو گوترش و احمد ابوالغیط ضمن ابراز نگرانی درباره ناآرامی‌های اخیر در بغداد، خواستار توقف تنش‌ها و حفظ منافع ملی در عراق شدند.

جمال رشدی، سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب گفت: احمد ابوالغیط از نزدیک بحران جاری در عراق را دنبال می‌کند و از رهبران این کشور می‌خواهد که مسئولیت پذیر باشند.

به گزارش میدل ایست نیوز، دبیرکل اتحادیه عرب همچنین از همه طرف‌ها می‌خواهد که با تعقل رفتار کنند و مصلحت عراق را بالاتر منافع شخصی و حزبی قرار دهند. گفتگو تنها راه برای ایجاد راه حل سیاسی برای خروج از بحران کنونی عراق است و انجام گفتگوی واقعی و صادقانه میان جریان‌های مختلف ضروری است.

ابوالغیط همچنین از همه نیرو‌های سیاسی عراق خواست به سرعت برای توقف تنش‌ها در این کشور تلاش کنند، زیرا ممکن است ادامه تنش‌ها اوضاع در عراق را از کنترل خارج کند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز در واکنش به ناآرامی‌ها در عراق اعلام کرد که با نگرانی اعتراض‌ها در این کشور را دنبال می‌کند. او از همه طرف‌ها و گروه‌های سیاسی خواست که از طریق گفتگوی مسالمت‌آمیز و فراگیر هرچه سریعتر دولتی ملی تشکیل دهند.

دبیر کل سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای با حمایت از حق آزادی بیان و اجتماعات مسالمت آمیز از همه طرف‌ها خواست اقدامات فوری برای کاهش تنش، پرهیز از هرگونه خشونت و تضمین حفاظت از معترضان مسالمت‌آمیز و نهاد‌های دولتی انجام دهند.

پیش از این، دفتر سازمان ملل متحد در عراق اعلام کرد تشدید تنش‌های جاری عمیقا نگران کننده است. همه طرف‌ها باید در راستای منافع مردم عراق، از تنش‌ها بکاهند.

سفارت آمریکا در بغداد با درخواست از طرف‌های سیاسی برای حل و فصل بحران از طریق راه حل سیاسی و مبتنی بر قانون اساسی، اعلام کرد از نزدیک اوضاع عراق را زیر نظر دارد. سفیر انگلیس در عراق  نیز با ابراز نگرانی درباره افزایش تنش در این کشور از تعامل نیرو‌های امنیتی با تظاهرکنندگان تجلیل کرد.

طرفداران جریان صدر به ریاست «مقتدی صدر» ظهر روز شنبه برای دومین بار با عبور از موانع امنیتی و ورود به منطقه سبز بغداد، مجددا وارد صحن پارلمان عراق شدند. تحرکات طرفداران مقتدی صدر در اعتراض به نامزدی «محمد شیاع السودانی» برای تصدی سمت نخست وزیری از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده است.

چارچوب هماهنگی شیعیان عراق هم در بیانیه‌ای درباره ورود معترضان به منطقه سبز بغداد هشدار داد و از ملت خواست تا مانع بروز فتنه جدید در کشور شوند. این اقدام طرفداران جریان صدر همچنین با واکنش احزاب، ائتلاف‌ها و مقامات عراقی روبرو شد و آن‌ها بر لزوم پرهیز از تشدید تنش و گفتگو برای حل و فصل اختلافات سیاسی تاکید کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار