تشکیل پرونده تخلفاتی برای سازمان هواشناسی

مدیرکل بازرسی امور ویژه سازمان بازرسی کل کشور از تشکیل پرونده تخلفاتی برای سازمان هواشناسی به علت ترک فعل انجام شده خبرداد.

مدیرکل بازرسی امور ویژه سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی کل کشور بر اساس قانون دو وظیفه را بر عهده دارد که یکی نظارت بر حسن جریان امور و دیگری اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اجرایی کشور است و با هرگونه قصور یا ترک فعل بر خورد خواهد کرد.

وی ادامه داد: قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ وزارتخانه‌های مختلفی را مکلف به اجرای قانون کرده و سازمان هواشناسی که زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است یکی از این مجموعه هاست که بعد از دستور ریاست قوه قضاییه جلسات متعددی برای بررسی اجرای قانون هوای پاک با حضور نمایندگان وزارت خانه‌های متولی برگزار شد و تکالیف قانونی به آن‌ها ابلاغ شد و مصوب شد ظرف ۴۸ ساعت نتایج اقدام خود را به سازمان بازرسی اعلام کنند.

وی افزود: با توجه به اتمام زمان تعدادی از دستگاه‌ها خود اظهاری را انجام دادند و تعدادی دیگر این کار را انجام ندادند و سازمان بازرسی کل کشور سابقا علیه دستگا‌ها چندین پرونده تخلفاتی تشکیل داده است و این پرونده‌ها به مراجع ذی صلاح اعم ازقضایی و تخلفاتی ارجاع شده است.

بابازاده در خصوص شبکه هشدار و پیش آگاهی که مربوط به سازمان هواشناسی است گفت: براساس اظهارات مسئولین این سازمان دو سامانه که یکی پیش آگاهی گرد و خاک و دیگری سامانه پیش آگاهی سیل کارش انجام شده، اما متاسفانه آنچه هدف قانون گذار است و باید ظرف دوسال انجام می‌شد، انجام نشده است.

وی ادامه داد: اکنون در خصوص ترک فعل انجام شده در آماده سازی سامانه‌های هشدار و پیش آگاهی سازمان بازرسی کل کشور اقدامات لازم را انجام می‌دهد و پرونده تخلفاتی تشکیل می‌شود.

بابازاده همچنین گفت: نتیجه نهایی ترک فعل‌های انجام شده در اجرای قانون هوای پاک در یک ماه آینده اعلام می‌شود.

نژاد جهانی معاون فنی و هماهنگی با سازمان مدیریت بحران کل کشور گفت:اولین اخطار هواشناسی با رده نارنجی در تاریخ اول مرداد ماه صادر شد و همچنین دومین اخطار در تاریخ دوم مرداد ماه با رده قرمز صادر شد.

 او گفت: بر این اساس ابلاغ این اخطار ها و پیگیری های لازم در سطوح مختلف ملی ، استانی و شهرستانی توسط سازمان مدیریت بحران کشور و ستادهای استانی و شهرستانی به همه مناطق تحت تاثیر ابلاغ شد.

جهانی ادامه داد: پیش بینی ها و اقدامات پیش‌گیرانه لازم هم در بعد مقابله ی کوتاه مدت با مسئله صورت گرفت و به زعم ما علیرغم همه چالش‌ها و مشکلاتی که ممکن بود در این فرآیند داشته باشیم، بازخوردهای ما در شرایط اخطار قرمز و احتمال وقوع خسارت حتمی است.

 وی افزود: تلاش دستگاه ها برای به حداقل رساندن خسارت باید باشد. ارزیابی های که تا کنون صورت گرفته ستادهای استانی و شهرستانی در پاسخ به همه حوادث محلی و استانی عملکرد خوبی داشتند.

او ادامه داد: باران های موسوم تابستانی از منطقه هندوستان و شبه قاره هند جاری می‌شود، ناشی از حجم زیادی از بارندگی آن ها و تفاوت دمای اقیانوس با منطقه خشکی است که با برخی از جریانات جوی منجر به بارندگی های رگباری و گسترده می شود.

معاون فنی و هماهنگی با سازمان مدیریت بحران کل کشور گفت:با وجود بارندگی ۲۳۰ میلی متری میانگین کشوری ما، مناطقی در شمال هند وجود دارد که ۱۰۰۰۰ میلی متر بارندگی سالانه دارد و این تغییرات جوی و شرایطی که فراهم می شود در بارندگی رگباری مناطق زیادی از کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.در این فصل در سنوات مختلف این تکرار را داریم اما گستردگی و شدت آن بسته به سنوات مختلف تغییرات و تفاوت هایی دارد .

او افزود: ۱۶ استان کشور در این سیل اخیر درگیر شدند و خسارت‌هایی متوجه هم وطنانمان شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار