ارتباط مواد شیمیایی خانگی با ۱۳ نوع بیماری

محققان دریافته‌اند که قرار گرفتن در معرض یک گروه رایج از مواد شیمیایی خانگی می‌تواند با ۱۳ بیماری مختلف مرتبط باشد.

 

محققان دانشکده پزشکی NYU Grossman شواهد قوی دریافته‌اند که قرار گرفتن در معرض یک گروه رایج از مواد شیمیایی خانگی می‌تواند با ۱۳ بیماری مختلف مرتبط باشد. هزینه‌های اقتصادی مربوطه تنها در ایالات متحده سالانه بین ۵ تا ۶۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

برای اولین بار در دهه ۱۹۴۰، مواد پر و پلی فلوروآلکیل (PFAS) بیش از ۴۷۰۰ مولکول شیمیایی مختلف را در بر می‌گیرند. برای چندین دهه از این مواد شیمیایی در زمینه‌های مختلف تولید، از ظروف نچسب و لباس‌های ضد آب گرفته تا فرش و فوم‌های آتش نشانی استفاده می‌شد.

زیرا مواد شیمیایی PFAS تمایل دارند برای مدت طولانی در محیط باقی بمانند و به نوعی «مواد شیمیایی برای همیشه» نامیده می‌شوند.

فراگیر بودن تولید PFAS در قرن بیستم منجر به مطالعاتی شد که ردی از مواد شیمیایی را در خون تقریباً هر آمریکایی پیدا کردند. این مطالعه جدید با استفاده از حجم بسیار زیادی از تحقیقات از قبل موجود، به کمیت ابتلا به بیماری ناشی از قرار گرفتن در معرض PFAS و برآورد هزینه اقتصادی آن در رابطه با صورت‌حساب‌های پزشکی و بهره‌وری کارگران از دست رفته پرداخت.

هدف برآورد اقتصادی این بود که به تنظیم کننده‌ها راهی برای ارزیابی هزینه-فایده حذف PFAS از محیط ارائه دهد.

برخی از شرایط مرتبط با PFAS در مطالعه جدید قبلاً با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مرتبط بوده است. این‌ها شامل سرطان کلیه، کم کاری تیروئید و وزن کم هنگام تولد است. اما تجزیه و تحلیل سیستماتیک گسترده‌تر انجام‌شده در مطالعه جدید همچنین به شرایط جدید سلامت PFAS مانند ناباروری، اندومتریوز، برونشیت و دیابت نوع ۲ اشاره کرد.

با محاسبه هزینه‌های اقتصادی مرتبط با بیماری و ناتوانی مرتبط با PFAS در آمریکا، محافظه کارانه‌ترین برآورد ۵.۵۲ میلیارد دلار در سال بود.این مطالعه نشان داد که این هزینه‌ها می‌تواند به ۶۲.۶ میلیارد دلار در سال برسد.

لئوناردو تراسانده، نویسنده ارشد گفت: این یافته‌ها باید به قانون‌گذاران کمک کند تا درک کنند که مشارکت در برنامه‌های ضدعفونی برای حذف PFAS از منابع آب احتمالاً با توجه به این هزینه‌های اقتصادی گسترده‌تر، گزینه ارزان‌تری خواهد بود.تراسند گفت: نتایج ما، از تصمیم اخیر آژانس حفاظت از محیط زیست برای کاهش سطح مجاز ایمن این مواد در آب حمایت می‌کند.

بر اساس برآورد‌های ما، هزینه از بین بردن آلودگی و جایگزینی این دسته از مواد شیمیایی با جایگزین‌های ایمن‌تر، در نهایت با در نظر گرفتن خطرات اقتصادی و پزشکی فوق‌العاده ناشی از ماندگاری آن‌ها در محیط، توجیه می‌شود.

علیرغم یافته‌های قابل توجه، محققان در این مطالعه اشاره می‌کنند که چقدر در محاسبه این تخمین‌ها محافظه کار بوده اند. فقط داده‌های حاصل از مطالعات با شواهد قوی در ارزیابی کمیت بیماری گنجانده شد.

مطالعه اشاره می‌کند، ما همچنین نقاط پایانی را که شواهد ثابت کافی برای آن‌ها جمع آوری نشده است، مانند نارس بودن، اختلال بیش فعالی کمبود توجه، کاهش ضریب هوشی در کودکان ناشی از قرار گرفتن در معرض قبل از تولد و سرطان پروستات در مردان بالغ را در نظر نگرفتیم.در نهایت، محققان پیشنهاد می‌کنند که این یافته‌ها صرفاً یک تقریب ناکامل در رابطه با تأثیرات قرار گرفتن در معرض PFAS هستند.

مطالعات بیشتر برای بررسی بهتر اثرات درازمدت قرار گرفتن در معرض PFAS و گسترش برای تخمین اثرات اقتصادی سایر مواد شیمیایی سمی شناخته شده مانند بیسفنول‌ها در آینده انجام می‌شود.

این مطالعه در مجله Exposure and Health منتشر شده است.


منبع: سایت نیواطلس

برچسب ها: مواد شیمیایی ، بیماری ، PFAS
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار