مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان خبر داد

استفاده از ظرفیت داخلی و فرصت همکاری با روسیه از اهداف نفتی دولت سیزدهم

آقای عذاری اهوازی بر عزم دولت سیزدهم برای استفاده از ظرفیت داخلی و استفاده از فرصت همکاری با روسیه برای رونق صنعت نفت و منطقه تاکید کرد.

عبدالله عذاری اهوازی به سیاست‌های دولت سیزدهم در فعال سازی ظرفیت‌های داخلی اشاره کرد و گفت: در برنامه‌های توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران، ظرفیت سازی و افزایش تولید در شرکت نفت و گاز اروندان تا سقف افزون بر یک میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است.

او با بیان اینکه تمهیدات انجام این امر با استفاده از توانمندی‌ها و سرمایه گذاری داخلی در دستور کار قرار دارد، اجرای طرح سرمایه گذاری داخلی هفت میلیارد دلاری برای توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان توسط کنسرسیومی از بانک‌های مهم کشور و شرکت‌های اکتشاف و تولید را اقدامی در این خصوص برشمرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با تاکید بر اینکه در کنار استفاده حداکثری از فرصت‌ها و سرمایه گذاری‌های خارجی، اجرای طرح‌های توسعه و بهره گیری از ظرفیت داخلی را عامل بالنوگی صنعت نفت محسوب می‌شود، گفت: توسعه میادین نفتی و گازی به ویژه میدان‌های مشترک با کاربست ظرفیت‌های داخل کشور، به میدان آوردن مراکز دانش بنیان داخلی و توجه بیش از پیش به امر پژوهش و تحقیقات و استفاده از راهکار‌های افزایش ضریب بازیافت نفت، از موارد و نکات مهمی است که فصل جدیدی در توسعه و بالندگی صنعت نفت کشور به وجود خواهد آورد و در حفظ سرمایه ملی و در نتیجه رشد و تعالی اقتصاد کشور مثمر ثمر واقع خواهد شد.

عذاری اهوازی در ادامه به تفاهمنامه همکاری نفتی با روسیه به عنوان اقدامی موثر درصنعت نفت کشور اشاره کرد و تفاهم نامه ۴۰ میلیارد دلاری با روسیه را گام نخست و فرصت تحقق ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری لازم در صنعت نفت دانست.

او توسعه میادین نفت و گاز ایران از جمله میادین گازی کیش، پارس شمالی، پارس جنوبی و شش میدان نفتی، سواپ گاز و فرآورده‌های نفتی، طرح‌های LNG، احداث خطوط لوله صادرات گاز و همکاری‌های علمی و تکنولوژی را از محور‌های اصلی این تفاهمنامه برشمرد و ابزار امیدواری کرد با اجرایی شدن محور‌های این تفاهمنامه بیش از ۴۰ میلیارد دلار توسط شرکت گازپروم در ایران سرمایه گذاری می‌شود که بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت ایران محسوب می‌شود.

او گفت: همکاری ایران با شرکت گازپروم روس می‌تواند برداشت ایران ازمیدان‌های نفت و گاز را افزایش دهد، امری که پس از خروج آمریکا از برجام و خلف وعده شرکت‌های غربی معطل مانده است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان اینکه تاکید مقام معظم رهبری بر عملیاتی شدن تفاهم‌نامه و قرارداد‌های بین ایران و روسیه اهمیت این تفاهم‌نامه را دو چندان کرده است، گفت: عزم جدی برای تبدیل این تفاهم‌نامه به قرارداد وجود دارد چراکه صنعت نفت ایران نیازمند سرمایه است.

او با بیان اینکه بر اساس برنامه‌های تولید نفت و گاز، پیش‌بینی شده که در افق ۱۴۰۸ با انجام ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، ظرفیت تولید روزانه نفت به ۵.۷ میلیون بشکه و ظرفیت تولید گاز به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز برسد، سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز به‌ویژه میدان‌های مشترک را مؤلفه امروز رشد اقتصادی در دولت سیزدهم دانست که از جهشی قابل ملاحظه روبه‌رو است.

شرکت‌های روسی در بحث پمپ‌های درون چاهی، تکنولوژی‌های جدید حفاری، افزایش دبی چاه‌های نفت، تواناست و از فناوری‌های جدیدی مانند استفاده از «پروپانت پلیمری» برای کم کردن هدر رفت نفت از طریق کم کردن فاصله بین حفره‌های داخل چاه که باعث می‌شود نفت بیشتری (تا دو برابر) به سطح زمین منتقل شود استفاده می‌کند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.