جوزپ بورل: فشار حداکثری ترامپ ناموفق بود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله ای، خواستار بازگشت به برجام شد و گفت خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های حداکثری نتیجه‌ای نداشت.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای که برای نشریه فایننشال تایمز نوشته است، در خصوص توافق هسته‌ای کشورمان و ۴+۱ ادعا‌هایی را مطرح کرد و در عین حال اذعان کرد کمپین فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه ایران موفقیتی در پی نداشت.

در این مقاله نوشته شده به قلم جوزپ بورل آمده است: هفت سال پیش، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل یک توافق دیپلماتیک مهم را منعقد کردند. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نتیجه سال‌ها دیپلماسی سختگیرانه در مورد برنامه هسته‌ای ایران بود و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت. این توافق، محدودیت‌های سختی را برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران تضمین کرد و در مقابل، چشم انداز سود اقتصادی حاصل از لغو تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران را باز کرد.

فشار حداکثری ترامپ ناموفق بود

به گفته این مقام اتحادیه اروپا: «اجرای کامل توافق هسته‌ای به شدت تحت تاثیر تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ و شروع کارزار یکجانبه «فشار حداکثری» قرار گرفت. ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را به سطوح هشدار دهنده رسانده و نظارت آژانس انرژی اتمی را محدود کرده است. با این حال، «فشار حداکثری» ناموفق بود».

متن توافق با جزئیات آن نوشته شده و جایگزین بهتری برای آن نمی‌بینم!

بورل در ادامه مقاله خود ادعا کرد برای جلوگیری از توسعه هسته‌ای کشورمان تلاش کرده از طریق دیپلماسی طرف‌های توافق را سر میز مذاکره بازگرداند. وی گفت: «پس از ۱۵ ماه مذاکرات سازنده و فشرده در وین و تعاملات بی‌شمار با آمریکا و اعضای برجام به این نتیجه رسیده‌ام که فضا برای مصالحه‌های مهم دیگر تمام شده است. من اکنون متنی را روی میز گذاشته ام که با جزئیات دقیق به لغو تحریم‌ها و همچنین گام های‌هسته‌ای مورد نیاز برای بازگرداندن برجام می‌پردازد».

«این متن نشان دهنده بهترین قرارداد ممکن است که من به عنوان تسهیل کننده مذاکرات، آن را امکان پذیر می‌دانم. این یک توافق کامل نیست، اما به همه عناصر اساسی می‌پردازد و شامل سازش‌هایی است که همه طرف‌ها به سختی به دست آورده‌اند. اکنون باید تصمیماتی اتخاذ شود تا از این فرصت منحصر به فرد برای موفقیت استفاده شده و ظرفیت‌های معامله آزاد شود. من هیچ جایگزین جامع یا مؤثر دیگری را در دسترس نمی‌بینم».

توافقی که روی میز است عزم همه طرف‌ها برای تعهد را نشان می‌دهد

وی در خصوص ملاحظات کشورمان و درخواست تضمین برای پایبندی به توافق گفت: «ما همچنین می‌دانیم در تهران پس از تجربه منفی سال‌های اخیر، نسبت به اجرای کامل یک معامله ملاحظات قابل توجهی وجود دارد. با این حال، توافق روی میز نشان‌دهنده عزم همه شرکت‌کنندگان برجام برای تضمین پایداری آن است».

بورل در ادامه با اظهار نگرانی،  به انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا و دوقطبی شدن فضا در این کشور اشاره کرد و گفت: «بازگرداندن برجام» می‌تواند دسترسی و نظارت آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران را افزایش دهد.» به گفته او، این اقدام «همچنین می‌تواند به ایجاد پویایی امنیتی و همکاری بیشتر در منطقه کمک کند و بین طرف‌ها اعتمادسازی کند».

توافقی که نوشته شده برای مردم ایران منافع اقتصادی ملموسی دارد

بورل در ادامه این مقاله، مدعی شد امضای این توافق «از طریق لغو قابل توجه تحریم‌های آمریکا، برای مردم ایران منافع اقتصادی ملموسی خواهد داشت. انعقاد توافق در حال حاضر سود اقتصادی و مالی قابل توجهی را به همراه خواهد داشت و همچنین امنیت منطقه‌ای و جهانی را تقویت می‌کند». وی ادعا کرد: «رد کردن این توافق، باعث ضرر همه طرف‌ها خواهد شد».

«اکنون زمان تصمیم گیری‌های سیاسی سریع برای پایان دادن به مذاکرات بر اساس متن پیشنهادی من و بازگشت فوری به توافق فرا رسیده است. این توافق در خدمت عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در ازای لغو تحریم‌ها است و نشان می‌دهد که در زمان‌های آشفته، توافق‌های بین‌المللی متعادل هنوز امکان‌پذیر است».

ادعا‌های ضمنی بورل در خصوص تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان بار‌ها آن را رد کرده و در زمان توافق دسترسی‌های زیادی به دوربین‌های آژانس دادند. وزیر امور خارجه کشورمان هم به تازگی گفته بود متن توافق آماده شده و بیش از ۹۰ درصد محتوای آن مورد تایید طرف‌های برجام است «ولی در این متن همچنان یک نقص مهم وجود دارد و آن این است که ما باید از مزایای کامل اقتصادی توافق برخودار شویم».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Lithuania
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
آها چون شما بارها ادعا کردید که دنبال بمب اتم نیستید، پس طرف مقابل هم باید باور کنه؟
پس اظهارات خرازی در مورد توانایی تولید بمب هسته ای چیه؟
بمب می تونیم درست کنیم ولی درست نمی کنیم؟ درسته؟
مشکل اصلی همین توان تولید بمب هست.
واگرنه این همه بمب اتم توی دنیا هست، مگه دارن استفاده می کنن؟
Lithuania
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
گفت فشار ترامپ ناموفق بود دیگه. حله؟ توافق کنید.
اینها هم ایستگاه ما رو گرفتن.
میدونن چیزهای الکی مثل "اقرار به اشتباه" برای ما مهم تر از اصل موضوعه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
حرفش یعنی ما برجام قبول نداشتیم موافق تحریم حداکثری آمریکا بودیم حالا که ایران از پا درنیومد باز بیا بریم پای برجام واقعا این همه هزینه پای این ها بدیم که شب تا صبح حرفشون عوض میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
مزایای کامل اقتصادی حتما برآورده گردد وگرنه باز هم گول خورده اید
این یارو هم یه طرفه قضاوت میکنه همه چی علیه ایران و به نفع استکبار است پس این چه متنی است روی میز گذاشته ای جناب الاغ
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۸:۱۷ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
این ها دنبال انرژی اتمی ما نیستند. این ها می خواهند در آب گل آلود برجام مختصات سپاه را به هر طریق که شده از ما بدزدند. مثل شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید فخری زاده ها. این ها فقط و فقط دنبال سپاهیان ما میگردند. موضوع سیاسی نظامی و امنیتی است. اتمی اصلا نیست این موضوع. اگر اتمی بود امریکا دخالت نمی کرد و سالها پیش پرونده مختومه اعلام شده بود. با این فشار فوق تصوری که از طرف امریکا و آژانس به ایران تحمیل می شود معلوم است که برای چیزی غیر از برجام دندان تیز کرده اند. ما سپاهمان را از لب آب که پیدا نکردیم تا به این سادگی ها آن را از چنگمان بربایند. سپاه ارثیه پیامبران است. ارثیه شهداست. ارثیه حضرت امام راحل(ره) است. همه چیز ماست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
اتفاقا موفق بود.
مردم ایران بدبخت شدند.
ولی کاسبان تحریم حالش رو بردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
شاید 50 درصد تحریم مشکل باشه ولی 50 درصد دیگه اش دزدی احتکار اختلاس داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
جز فریز در برابر فریز و پله در مقابل پله هیچ توافقی پایدار نمیمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
#توافق بدون تضمین خریت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
این منافع اقتصادی ملموس از ان شما .. مذاکره باید پایان دروغگ.ییها و اسلاعات ساختگی شما و صهیونیسهای قاتل و اشغاگر باشد . باید پایان جایویسهای ساختگی و
ایجاد دقوزابادهای ساختگی و شاید .. محلهای دست ساز جاسوسان انها باشد ..
مذاکره باید حق ایران بر انچه دارد و میخواهد داشته باشد به رسمیت بشناسد .. شما میخواهید ایران را وادبر یه ساخت بمب اتم بنمایید و انگاه این حق را از ایران به هر صورت بگیرید واین نخواهد شد .. شما با نظام ایران دشمنید . ولی این نظام پایدار و مترقی باقی خواهد ماند .. مترقی نوع شما نه .. مترقی نوع نطام علی(ع)
بر پا خواهد شد ... امریکای رو به زوال و سگ زنجیریش میروندو دنیا از این همه دروغ هلوکاستی و تمدن کشی (سرخ پوستها و کانادایین واسترالیلوزلاند نو وووووو)
راحت خواهد شد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
ما جز توقف در برایر توقف هیچ توافقی رو اصولی و اساسی نمیدونیم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۷:۱۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
چرا با شیطان ملعون مذاکره میکنید، این همان اسراییل است، برای اینها جان انسانها کمترین اهمیت را ندارد، اینها داعش و طالبان و حزب بعث و صهیونیست و پهلوی را طراحی کردند، خودتان و ما را کوچک نکنید و کوچک نشمارید، حسبنا الله و نعم الوکیل
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۰۷:۰۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
طرح دو سوئال 1_آیا خوش عهدی کسی از غربیان دیده؟ 2_آیا کسی جز فته وشر ودروغ ودغل وقتل وغارت کسی از دنیا غرب دیده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
ما هیچ نفعی حتی نسیه از برجام نبردیم اما تمام خسارت هاش رو نقد نقد پرداختیم انشاالله مسئولین، با درایت نذرا ند از گلاه گشاد برجام باز دوباره به چنگ این مدعیان مدرن اما وحشی بیافتیم...اروپا به نفت و انرژی ایران سخت نیازمند شده و این دست و پا زدن فقط و فقط برای رفع تحریم نفتی ایران اونم لابد موقتی هست ودر ضمن دوباره در قالب فعالیت آژانس به اسم نظارت همه جانبه لحظه به لحظه جاسوسی از تمام مکان ها و افراد دخیل در فعالیت هسته ای ایران هست والا این ظالم های سابقه دار و تابلودار هیچ تعهدی برای رفع مشکلات ایران نداشته و ندارند، خدا نابودشون کنه با این تحریم هاشون که دارو رو هم شامل شده و نمونه عینی اون کودکان مبتلا به بیماری پروانه ای بودند که جلو چشم مادر و پدرهاشون پرپر شدند و هیچ مدعی حقوق بشر و حقوق کودکی نه بصورت واقعی و نه حتی تظاهر و ادا که اتفاقا اسناد این کار هم هستند، صداش درنیومد و کمپین نذاشت و...به امید نابودی ظالمینی چون شما که ید طولا و سابقه مکرر در طول زمان ازش تو همه جای دنیا دارید...
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۵:۵۷ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
فقط یک سوال دیگر آقای بورل. قاتل شهید قاسم سلیمانی که؟ یا اصلا قاسم سلیمانی وجود داشته که شهید شده باشد یا همه اش دروغ است؟ نه سه هزار سال از موضوع گذشته؟
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۵:۳۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
قاتل ناموفق بود مردک؟ بیخودی الملک جوابم بده..........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
خر نشیم دو مرتبه با سخنان ملایم این فرد توافق نمیخواهیم سعی کردن با فشار حد اکثری امتیاز بیشتر بگیرن دیدن نشد حالا میخوان ملایم حرف بزنن اینها راهی ندارند جز اینکه بدست خودمون تسلیم بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
فعلا که همیشه با صدها تحریم همیشه پای میز مذاکره آیم چی به ملت رسیده نمی دونیم
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۰۴:۳۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
حالا سعی می کنند از در دوستی وارد شوند باید مراقب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
فشار هوشمند بایدن چطور؟
ایران یک قدم هم نباید کوتاه بیاد وگرنه فردا میگن دیدید فشار بایدن موفق بود دیدید تحریمها موفق بود
اون وقت سر هر مساله‌ای همین آشه و همین کاسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
منافع اقتصادی مثل سال 2015؟ اروپا و آمریکا قابل اعتماد نیستن، مگر اینکه یک ضمانت بسیار محکم ازشون بگیرم که فردا تبصره و چیزی نیارن و بزنن زیر قولشون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
دوتا کشور نابود شوند دنیا روی آرامش خواهد اول انگلستان دوم آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۱:۰۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
به نظر من بعد از این همه مذاکرات بیهوده بین ایران و کشورهای غربی
که مشکلات بسیار بسیار برای قشر متوسط و ضعیت مردم ایران به وجود آمد که غیر قابل کتمان است قیمت های نجومی واقعیت تلخی که با هر روز هر روز با آن دست و پنجه نرم میکنیم و عوارض آن تا پایان عمر این نسل و شاید نسل های آینده باقی خواهد ماند

دیگر آب از سر ما گذشت آن چه که باید نمی‌شد شد

اینا خودشون دارن میگن هر توافقی دوباره در دوره بعدی لغو خواهد شد واین بر همه ثابت شده
تا بوده همین بوده رسم زمانه
بیچاره بیچاره است و توانگر توانگر
الان وقتش دکترین نظام عوض بشه
و بمب اتم ساخته بشه
اونوقت بیان مذاکرات کنن که از بمب اتم استفاده نکنید ما تحریم بر میدارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
سلام ،

دوباره امتحان کن ،
این بار به بوش نوه از حزب جمهوری خواهان بگو ،

پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
هیچ تاثیری نداره جز تحریم ما که تحریم هستیم رو پای خودمون هستیم با کم وزیاد فقط روز به روز هزینه های میز برجام بالا میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
بعدی میاد پاره میکنه. ولی ازین پنجره فرصت برای بهبود وضعیت استفاده کنین. حداقل پول های بلوکه شدمون رو بر میگردونیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
اروپایی ها کم آوردن. افتادن به غلط کاری. الان اونها بیشتر از ما به برجام نیاز دارن. ایران دیگه برای اروپا قابل مهار نیست. تحریم و بیانیه هیچ کدام جواب نداد. برای جنگیدن نیز دیگه پیر شدن. الان اونها هستند که باید امتیاز بدهند. الان ما هستیم که باید برجام را پاره کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
پس چرا ادامه می دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
چقدرنفهمید
تازه متوجه شدیدفشارحداکثری فایده نداشت
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
نفهم نیستن خواستن این راه رو هم تست بکنن و فکر میکردن جواب میده
United States of America
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
این دنیا دارها چقدر غافلان از اینکه ایران قلب دنیا است. این فشارها به مرور زمان اعضای شما را گرفتار می کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
شما هم تکلیفتون با خودتون مشخص نیست بیام رئیس جمهورتون بشم همه چی رو درست میکنم حیف که خوشم بهتون نمیاد
Pakistan
ناشناس
۲۲:۰۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
یه هفته بیا ایران مهمان باش از جیب خودت تا تأثیرش رو بفهمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
اول باید ببینیم نظر پوتین چیه. هرچی که پوتین بگه!
آخرین اخبار