سیاح پور:

در پریشان ۳ برابر حجم پرآبی این تالاب، ذخایر زیرزمینی آب از دست داده ایم

مدیر انجمن میراث پریشان کازرون گفت: باید بدانیم که ما در پریشان، یک تالاب را از دست نداده ایم بلکه معادل ۳ برابر حجم پرآبی تالاب را نیز از ذخایر زیرزمینی آب از دست داده ایم.

محمدجواد سیاح پور در دیدار با جمعی از مسئولان بنیاد نخبگان فارس و مجمع خیران نخبه پرور، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت بخش‌های آموزش و پژوهش پایگاه، به وضعیت موجود تالاب پریشان و مخاطرات طبیعی نوظهور در بستر تالاب از جمله تشکیل فروچاله و تبدیل شدن بستر خشک دریاچه به کانون ریزگرد اشاره کرد.

تالاب پریشان در ۳ کیلومتری روستای ایازآباد، از بخش‌های جره و بالاده شهرستان کازرون واقع شده و با شهر کازرون ۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

تالاب پریشان با گستره‌ای ۴۳ هزار هکتاری و ساکنینی زیبا و پرشور، پهنه‌ای زیبا از خلقت آفریدگار بود و میانگین ژرفای آن حدود ۱/۳ متر، مناسب برای قایق رانی و تصویربرداری از پرندگان و آبزیان به شمار می‌آمد.

برآورد حجم آب دریاچه پریشان یا فامور، به ۱۴ میلیون متر مکعب می‌رسید و نخستین تالاب کشور است که سند مالکیت آن نوشته شد تا از گستره‌اش نگاهبانی شود و در سال ۱۳۵۵، رسماً در سیاهه تالاب‌های بین‌المللی جای گرفت.

تالاب پریشان یکی از ارزشمندترین پهنه‌ها برای زادآوری پرندگان بومی و کوچ‌رو شناخته می‌شد، پرندگانی مانند پلیکان، کفچه نوک، اگرت، حواصیل، باکلان، اردک سرسفید و کشیمیان به فراوانی در این تالاب دیده می‌شدند و همزیستی زیبایی با گردشگران تالاب داشتند. ماهی‌های زردک، سرخه، پرک و مارماهی، ساکنین آبزی مختص این تالاب هستند.

از پوشش گیاهی تالاب هم می‌توان به گونه‌های مختلف علف و نی اشاره کرد که روزی به فراوانی در بخش‌هایی از تالاب به چشم می‌آمد.

او گفت: باید بدانیم که ما در پریشان، یک تالاب را از دست نداده ایم بلکه معادل ۳ برابر حجم پرآبی تالاب را نیز از ذخایر زیرزمینی آب از دست داده ایم.

فرخنده صدیق مدیر بخش پژوهش پایگاه، ضمن ارائه فعالیت‌های این بخش در طی ۲ سال اخیر و روابط و دستآورد‌های دانشگاهی پژوهشی به بیان چشم انداز و ماموریت پایگاه پریشان در سال پیش رو پرداخت.

صدیقه رضایی مدیر بخش آموزش و اطلاع رسانی پایگاه نیز در صحبت‌های خود از ارتباطات برقرار شده میان کنشگران میراث پریشان با ذینفعان بخصوص جامعه محلی تالاب گفت و شبکه اعتماد شکل گرفته را مهم‌ترین سرمایه این نهاد مدنی دانست.

حبیب شریف ریاست بنیاد نخبگان فارس نیز ابراز امیدواری کرد که قطعا بنیاد و مجمع خیران حمایت و همراهی با نهاد‌های مدنی بخصوص محیط زیستی را وظیفه خود می‌داند و این نهاد با در اختیار قراردادن سرمایه‌های ارتباطی و اعتباری به تالاب پریشان کمک خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار