میدل ایست نیوز: نشست تهران میز تحریم‌های غرب را برگرداند

اجلاس تهران موفق شد تعدادی توافقنامه در زمینه تجارت گندم و مواد غذایی، سرمایه گذاری در نفت و گاز و کنار گذاشتن تدریجی دلار آمریکا به امضا برساند.

در هفتمین اجلاس سران کشور‌های گفتگوی آستانه درباره روند صلح سوریه که با حضور رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه برگزار شد، بحث صلح در سوریه و در عین حال تمرکز بر حوزه‌های همکاری‌های اقتصادی بود.

براساس گزارش میدل ایست نیوز هدف تحریم‌ها علیه روسیه و ایران به ویژه شکستن اراده دو کشور و به زانو در آوردن آن‌ها است.

علاوه بر آنچه در مورد سوریه مورد توافق قرار گرفت، در این اجلاس تعدادی توافقنامه در زمینه تجارت گندم و مواد غذایی، سرمایه گذاری‌های نفت و گاز و کنار گذاشتن تدریجی حذف دلار آمریکا در حل و فصل مبادلات تجاری دوجانبه و چندجانبه و گسترش تجارت تدوین شد که می‌توان آن را شروعی جدید و قدرتمند برای گروه آستانه تلقی کرد.

گندم، غذا و کود

با پایان اجلاس تهران، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، توافق سه رئیس جمهور در مورد نیاز غرب به رفع محاصره کود‌ها و غلات این کشور را در صورتی که در تمایل خود برای حل مشکل جهانی غذا صادق باشد، تایید کرد.

پوتین مذاکرات دوجانبه‌ای با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز انجام داد که شامل مسئله غلات بود و پس از آن در مورد برخی مسائل باقی مانده به تفاهم رسید و گفت که روسیه آماده است از صادرات غلات اوکراینی حمایت کند.

رئیس جمهور ترکیه در همین زمینه تاکید کرد که کشورش با توجه به پیچیدگی‌های امنیت کشتیرانی در دریای سیاه، تامین حفاظت از کشتی‌های تجاری، به همکاری با طرف روسی در موضوع صادرات غلات از اوکراین ادامه خواهد داد.

بر اساس این توافق، ترکیه یک مرکز هماهنگی صادرات در استانبول ایجاد خواهد کرد که بر حرکت محموله‌های صادراتی از طریق دریای سیاه نظارت خواهد کرد. هدف از این قرارداد، انتقال حدود ۲۰ میلیون تن غلات در سیلو‌های اوکراین از طریق دریای سیاه و اجازه صادرات غلات روسیه است.

کاهش محدودیت‌های نفت و گاز

علیرغم تحریم‌های اعمال شده بر صادرات نفت و گاز از و روسیه به سایر نقاط جهان، صادرات ایران در ماه‌های اخیر ۳۰ درصد افزایش یافته است و تولید روسیه با تغییر اساسی در تجارت از غرب به شرق، به ویژه چین و هند بهبود پیدا کرده است.

اگرچه تمام دنیا تاوان بحران انرژی ناشی از تحریم‌ها را می‌پردازند، اما اروپا به ویژه آلمان و ایتالیا قربانی اصلی تحریم‌های آغاز شده توسط آمریکا شدند.

نشست تهران شاهد سه توافق مهم در سطح برگرداند میز تحریم‌ها بود. اولین تحول، گسترش تجارت درون منطقه‌ای انرژی بین ایران و روسیه از یک سو و ترکیه از سوی دیگر است. اول از همه توافق شد که دور جدید مذاکرات آنکارا و تهران و مسکو برای دستیابی به توافقات بلندمدت شامل ۲۵ سال عرضه نفت و گاز آغاز شود تا ترکیه برای مدت طولانی در معرض بحران انرژی قرار نگیرد.

دومین توافق، قرارداد عظیمی است که شرکت روسی گازپروم به ارزش ۴۰ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در میادین گازی ایران از جمله میدان کیش و پارس جنوبی امضا کرد. با این قرارداد، گازپروم تقریبا ۲۵ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌ها در بخش گاز ایران را به دست می‌آورد که تضمین کننده ادامه توسعه ظرفیت‌های تولید و اجتناب از فشار‌هایی است که ممکن است توسط شرکت‌های خارجی وارد شود.

سومین و مهم‌ترین توافقی که در اجلاس تهران اعلام شد این بود که روسیه بتواند نفت خود را بدون آن سقفی که آمریکا و اتحادیه اروپا برای آن تعیین کردند بفروشد.

کنار گذاشتن تدریجی دلار

موضوع کنار گذاشتن دلار یکی از مهمترین موضوعاتی بود که رهبر ایران و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور این کشور با پوتین و اردوغان مطرح کردند. رهبر (معظم انقلاب) ایران دراین خصوص گفت: «پرتاب دلار به زباله دان» باید به تدریج و مرحله به مرحله انجام شود. در این زمینه توافقاتی بین بانک‌های مرکزی سه کشور برای تقویت تجارت مشترک با استفاده از ارز‌های داخلی و کاهش تسویه حساب‌ها به دلار انجام شد.

ایران و روسیه در حال حاضر بر تکمیل پروژه کریدور تجاری شمال-جنوب تمرکز کرده اند. در این زمینه، تهران به دنبال ایجاد پروژه راه آهن ایران و روسیه «رشت آستارا» به نفع تجارت منطقه‌ای و تسهیل ورود کالا از روسیه و کشور‌های آسیای مرکزی به اقیانوس‌های هند و اطلس از طریق ایران است. مقامات ایرانی همچنین به دنبال تقویت تجارت مشترک با ترکیه هستند. رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد تخمین می‌زند که ارزش مبادلات تجاری می‌تواند سالانه سه برابر شود و به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
ازین توافقنامه ها زیاد داشتیم که هیچ کدوم قرارداد نشده و برای نمایش بوده،مخصوصا با روسیه
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۰۷:۰۸ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
بسیارخوب توافقهای عالی میباشدبرای خنثی سازی تحریم‌های امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
ظاهرا نه فقط برای مسایل هسته ای، حتی برای آب خوردن هم باید نظر غربی ها رو بگیریم مگر نه تحریم میشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
درد و بلای پوتین و لاوروف بخورد توی سر دولت مردان غربگرای خائن در سراسر جهان .
Netherlands
ناشناس
۲۳:۲۱ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
انشاالله برای مردم خیر باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
گرسنمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
به نفع کی؟
روسیه؟
اروپا؟
شما؟
یا مردم ایران؟
ما که همین جا در بدنه جامعه؛ همچنان در حالت قبلی هستیم
کاش ماهم گلستان شمارو میدیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
تو سفره مردم هم تغییر ایجاد میشود آیا آقای رئیس جمهور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
به همین خیالات باشید و هی چرند بنویسید شماها هنوز روسهارو نشناختید جنگ اکراین تمام بشه ماه عسل شماها هم تمام خواهد شد اونوقت چهره واقعی روسها رو خواهید دید .....کما اینکه بارها و بارها به ایران از پشت خنجر زدن .... حالا هی خوش باشید و امیدوار
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۹:۴۴ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
ایران و روسیه میبایست تجارت و ترانزیت دریایی را با جهشی دهها برابر سازند
#رونق _کشتیرانی _در_ دریای خزر
#رونق _کشتیرانی _در_ دریای خزر
#رونق _کشتیرانی _در_ دریای خزر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
اخه کی میاد پولشو به روبل تبدیل کنه غیر از کسانی که از روسیه بخوان واردات کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
چقدر بده هر چی میخوایم باور کنیم ایران میتونه جلو اروپا و امریکا قد علم کنه ولی باور نمیکنیم چون چین از ما کله گنده ترش از ترس اروپا و امریکا سرمایه گذاریشو تو روسیه به صفر رسونده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
سلام ،

در ادامه سیاست های خود و پیوسته کردن حلقه های
اهداف خوب خود ، ما روسیه را برای هرید گندم
انتخاب می کنیم ،

پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۸:۴۱ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
اهرم تحریم،متمرکز روی ایران،زنگار بسته بود پوسیده شده بود،و حالا ترکها هم به این اهرم غرب اضافه شد،
فقط یک ضربه به نقطه حساس این اهرم پوسیده،کاملا آن را خرد میکند،و خیلی زود ضربه شدید،به دنیای غرب وارد می شود،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
نقطه حساس اهرم تحریم ایران رژیم غاصب صهیونیستی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
به همین خیال باش ... از تجارت جهانی هیچ چیز نمیدونی ....
آخرین اخبار