حضور وزیر دفاع روسیه در ترکیه برای شرکت در نشست حل بحران جهانی غلات

سرگئی شویگو، برای شرکت در نشست روسیه، اوکراین و ترکیه وارد استانبول شد.

به گزارش راشاتودی، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه امروز (جمعه) برای امضای توافقنامه صادرات غلات اوکراینی از طریق گذرگاه امن در دریای سیاه وارد استانبول شد.

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، پیش از این از ورود آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به استانبول خبر داده بود. طرفین قرار است در نشست امروز در استانبول، توافقنامه‌ای بین روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل برای صادرات غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه امضا کنند.

چندی پیش نیز مذاکراتی بین هیئت‌های نظامی ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل درباره حل و فصل بحران غلات در استانبول برگزار شد. مقامات مکان این نشست را که پشت در‌های بسته برگزار می‌شود، فاش نکردند.

سازمان ملل بار‌ها درباره بحران غذایی به دلیل کمبود غلات هشدار داده است و کشور‌های غربی روسیه را به جلوگیری از صادرات غلات اوکراین به بازار‌های جهانی متهم کرده اند. اما مسکو قاطعانه چنین اتهاماتی را رد کرده است. در همان زمان، مقامات کی‌یف خود موانع زیادی برای صادرات غلات به کشور‌های دیگر ایجاد کردند. از نمونه این موانع می‌توان به آتش زدن غلات در بندر ماریوپول و استقرار مین‌های دریایی که نیرو‌های اوکراینی در دریای سیاه برای جلوگیری از عبور غلات کاشته اند، اشاره کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشتر گفته بود که روسیه مانع صادرات غلات از اوکراین نمی‌شود و در صورتی که  کی یف مین های دریایی را خنثی کند، کشتی‌های مملو از غلات بدون هیچ مشکلی می‌توانند آنجا را ترک کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار