رونمایی از پوستر اولین سوگواره استانی تئاتر میدانی و تعزیه و نمایش‌های آیینی در تبریز

از پوستر اولین سوگواره استانی تئاتر میدانی و تعزیه و نمایش‌های آیینی با هدف رونق بخشی به نمایش‌های مذهبی و تکیه بر توانایی هنرمندان متعهد با عنوان " نی ناله " در تبریز رونمایی شد.

این سوگواره از سوی سازمان بسیج هنرمندان استان آذربایجان‌شرقی و مدیریت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۵ تبریز، در سه بخش «تئاتر میدانی و تعزیه و آیین‌های نمایشی» و «نمایش‌های صحنه‌ای» و «بخش ویژه‌ی تجربه» اجرا می‌شود که بخش تئاتر میدانی شامل: گونه‌های تئاتر خیابانی برگزار می‌شود.

ترویج تئاتر دینی و گسترش ارتباط سازنده اینگونه نمایش‌ها با مخاطبان و بخش تعزیه تکریم پیرغلامان و صیانت از این نمایش ملی و بخش تجربه شناخت استعداد‌ها و تربیت و تشویق و حمایت از آن‌ها از دیگر اهداف این سوگواره استانی است.

تعزیه و شبیه خوانی، نقالی و پرده خوانی، بخش صحنه ای، بخش تجربه، تاثیر عاشورا بر فرهنگ اسلامی ایرانی و روحیه مقاومت، ترویج نهضت قیام امام حسین (ع) و تاثیر آن بر سایر ملت‌ها از موضوعات اولین سوگواره استانی تئاتر میدانی و تعزیه و نمایش‌های آیینی است.

آقای صفدری رئیس اقشار بسیج سپاه عاشورا در این مراسم ،هنر را روشن‌ترین راه انتقال پیام عنوان کرد و گفت:جهاد تبین و انتقال فرهنگ عاشورا کار امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) بود و تداوم تبین و تداوم کار جهادی این دو بزرگواروظیفه‌ی هنر‌مندان متعهد است.

عاشورا کامل‌ترین فرهنگ عملیاتی برای انقال شعایر اسلامی است و پیام آن تروج فرهنگ اسلامی گسترش نهضت مقاوت و تاثیر بر سایر ملت‌های دنیاست.

این سوگواره‌ها بهترین راه برای انتقال پیام و فرهنگ عاشورا به نسل جوان است و هنرمندان ما باید به خوبی در این زمینه فعالیت کرده و این فرهنگ را عالم گیر کنند.

آقای دهقان نژاد رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت، ارزیابی و حقوقی و شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در این مراسم با تاکید بر اهمیت تعزیه در هنر‌های نمایشی ایران، افزود:شبیه خوانی می‌تواند با تاتر ممزوج شود و این کار می‌تواند به غنای آن کمک کند و در انتقال پیام عاشورا نقش بسزایی داشته باشد.

این هنر در سرتا سر دنیا موثر بوده است چناچه که می‌توان آثار ان را در نقاط مختلف دنیا از جمله هند و پاکستان مشاهده کرد.

نهضت‌های آزادی بخش در جهان اسلام از این هنر آیینی و عاشورایی الهام گرفته اند واین هنر مقدمه ساز برای ظهور است، زیرا که یک هدایت است برای رسیدن به اسلام ناب محمدی و اماده شدن برای ظهور منجی عالم بشیریت حضرت مهدی عج.

آقای فتح اللهی شهردار منطقه ۵ تبریز نیز با اشاره به اینکه با گسترش فضای مجازی و انفجار اطلاعات متاسفانه هنر اصیل ضربه دیده است گفت:در سایه تلاش هنرمندان امیداورم در فضای کنونی در گسترش فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی کوشا باشیم و گسترش دهیم تا فرهنگمان از اسیب در امان بماند

آقای تقی پور دبیر جشنواره اولین سوگواره استانی تاتر میدانی وتعزیه و نمایش‌های آئینی هم از ارسال ۳۰ اثر به دبیرخانه اشاره کرد و گفت:تابه این لحظه ۳۰ اثر به دبیر خانه رسیده وتا پایان تیر ماه فرصت برای دریافت اثار و جود دارد.

۷نمایش صحنه‌ای ۷نمایش خیابانی و همچنین تعزیه خوانی و کار گاه‌های جنبی در این جشنواره به اجرا خواهد شد.

علاقه‌مندان به شرکت در این سوگواره می‌توانند آثار خود را حضوری به دبیرخانه واقع در تبریز، چایکنار، اول سربالایی ولیعصر، مجتمع سینمایی ۲۲ بهمن (سینما ناجی) کانون مرکزی بسیج هنرمندان کلانشهر تبریز ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۴۱۳۳۲۸۵۲۰۰ تماس حاصل نمایند. واز طریق فضای مجازی هم به شماره واتساپی دبیر خانه ۰۹۹۳۴۰۰۷۹۷۴ ارسال نمایند.

کلیه متقاضیان می‌توانند در صورت تمایل و آماده بودن گروه، بصورت زنده نمایش خود را برای بازبینی آماده کرده و یا در غیر اینصورت بصورت یک نسخه لوح فشرده (DVD) یا فایل اجرا در فلش حاوی فایل تصویری اجرای کامل اثر نمایشی و تعزیه مورد نظر را به همراه مشخصات گروه نمایشی به امضای سرپرست گروه به همراه درخواست شرکت در سوگواره به دبیرخانه ارسال کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.