پوتین در نشست خبری روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه مطرح کرد؛

باید برای احیای برجام تلاش کنیم

ولادیمیر پوتین گفت: همه طرف‌های برجام باید برای توسعه برنامه‌ها بدون هیچ تبعیضی حق برابر داشته باشند.

حجت‌الاسلام رئیسی در ابتدای این نشست خبری که پس از برگزاری هفتمین نشست سران ضامن روند آستانه به همراه همتایان روسی و ترکیه ای خود در جمع خبرنگاران تصریح کرد: هفتمین نشست روند آستانه را با حضور روسای کشورهای عضو برگزار کردیم که در این نشست محوریت مباحث مطرح شده از جانب روسای سه کشور، تأکید بر حاکمیت سوریه، تمامیت ارضی این کشور و تأکید بر این بود که حکومت سوریه باید بر همه نقاط این کشور حاکمیت داشته باشد.

وی افزود: از این رو حضور آمریکایی‌ها در شرق فرات به هر بهانه‌ای توجیهی ندارد و باید از آنجا خارج شوند.

حجت‌الاسلام رئیسی، سوریه را نماد ایستادگی، مقاومت و مبارزه با تروریسم عنوان کرد و گفت: همه کشورها در این راستا مقاومت کردند اما نگرانی امروز در سوریه و ادلب نسبت به حضور تروریست ها، عزم جدی همه کشورها را می طلبد تا مبارزه با تروریسم انجام شود و یقین داریم این مبارزه با جدیت حتما صلح آمیز خواهد بود.

وی اضافه کرد: همچنین بر تداوم کمک‌های انسان دوستانه به مردم مظلوم سوریه و از طرف همه اطراف و اعضا در جهت رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم مظلوم سوریه تأکید شد.

رئیس جمهور تأکید کرد: هیچگونه اقدامی که به نقض حاکمت سوریه منجر شود نباید انجام داد بلکه همه تلاش ها برای استقرار حاکمیت سوریه است.

پس از حجت‌الاسلام رئیسی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت مذاکرات دوجانبه خوبی هم داشتیم و با رهبر معظم حضرت آیت الله خامنه ای گفتگوی خوبی درباره مسایل بین الملل داشتیم و نیز با آقای رییسی در حوزه های انرژی و تقویت پولهای ملی گفتگو کردیم.

وی اظهار داشت: باید تلاش کنیم در حفظ برجام و احیای آن بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ و همه طرفها برای توسعه برنامه ها بدون هیچ تبعیضی حق برابر داشته باشند.

رجب طیب اردوغان نیز در پایان این نشست گفت که در این اجلاس تاکید کردیم که بحران و درگیری ها در سوریه پایان یابد. ما هیچ تفاوتی میان گروههای تروریستی از داعش تا پ.ک.ک و گروههای تجزیه طلب نمی بینیم.

وی افزود: در این اجلاس روند اجرای توافقات قبلی را هم مورد توجه قرار دادیم. گروههای تجزیه طلب، تجیه خاک ترکیه را دنبال می کنند.

اردوغان ادامه داد: به شرکای خود در روند آستانه گفتیم که باید روند توافقات ادامه یابد. هر چه زودتر مذاکرات کمیته های قانون اساسی برگزار شود‌.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه باید یک بار دیگر در سوریه صلح و ارامش برقرار شودف گفت: هدف اصلی ما پایان دادن به تراژدی انسانی در سوریه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۹ تير ۱۴۰۱
باید رو کاشتن ولی سبز نشد
آخرین اخبار