گلوبال تایمز: بایدن به سفر شرم‌آور خود در خاورمیانه پایان داد

یک نشریه چینی در گزارشی، سفر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه را اشتباه بزرگ و شرم‌آور خواند.

نشریه چینی گلوبال تایمز در گزارشی با اشاره به سفر اخیر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، به خاورمیانه که با هدف اطمینان بخشی از نفوذ واشنگتن در منطقه انجام شد، آن را اشتباه بزرگ و شرم‌آور خواند.

تحلیلگران ارشد چینی در این گزارش نوشتند نفوذ آمریکا در منطقه کاهش یافته و دستِ خالی بایدن از این سفر هم نشانه همین مسئله است.

بایدن از سفر چهار روزه خود به خاورمیانه در حالی به آمریکا بازگشت که نتوانسته بود اهداف اصلی خود یعنی تحت فشار قرار دادن کشور‌های منطقه برای مهار ایران و متقاعد کردن آن‌ها برای افزایش عرضه نفت برای کاهش درآمد نفتی روسیه را محقق کند.

کارشناسان چرخش بایدن به سمت کشور‌های خاورمیانه در شرایطی که آمریکا در بحران نفتی قرار دارد را خودخواهی و ریاکاری آمریکا در برابر کشور‌های منطقه دانسته و گفتند که اولین سفر بایدن به خاورمیانه یک اشتباه بزرگ و ناخوشایند دیپلماتیک بود.

اما از نظر کارشناسان چینی، سفر بایدن به خاورمیانه «بی‌ثمر و شرم‌آور» بود، زیرا دو هدف اصلی دولت آمریکا یعنی هماهنگ کردن کشور‌های منطقه برای ایجاد یک بازدارندگی موثر علیه ایران و فشار بر افزایش عرضه نفت محقق نشد.

یکی از استادان مؤسسه روابط بین‌الملل در دانشگاه روابط خارجی چین در پکن که خواست نامش فاش نشود، به گلوبال تایمز گفت که تاکنون هیچ یک از این اهداف محقق نشده است.

رویترز هم در گزارشی نوشت بیانیه اجلاس مبهم بود و عربستان سعودی امید‌های آمریکا را مبنی بر اینکه این نشست می‌تواند زمینه‌ساز یک اتحاد امنیتی منطقه‌ای برای مبارزه با تهدیدات ایران باشد، را از بین برد.

«زو ویلی» مدیر «موسسه مطالعات خاورمیانه» در دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای، هم در اظهاراتی گفت: «سفر بایدن برای کشور‌های منطقه نشانه‌های نگران کننده‌ای دارد، آن‌ها آشکارا متوجه شدند که آمریکا تلاشی برای حل مشکلات نمی‌کند؛ بلکه به دنبال دامن زدن به اختلافات است. چین هیچ دشمنی در خاورمیانه ندارد و روابطش فقط بر پایه همکاری متقابل است؛ همچنین چین کشور‌های خاورمیانه را پند نمی‌دهد و تحریم علیه آن‌ها اعمال نمی‌کند.»

سخنگوی سفارت چین در سرزمین‌های اشغالی هم در واکنش به اظهارات بایدن در جریان سفرش، گفت: «خاورمیانه سرزمین مردم آن است، نه حیاط خلوت برای کسی.»

در حال حاضر پس از آنکه سفر جو بایدن، آن نتایجی را که صهیونیست‌ها به دنبال آن بودند درپی نداشت، محافل صهیونیستی از نشستی که قرار است روز سه‌شنبه هفته جاری در تهران با حضور اردوغان و پوتین تشکیل شود، نگران هستند.

آن‌ها احساس می‌کنند که این نشست پس از سفر ناامید کننده جو بایدن به منطقه و دیدار با مقامات صهیونیستی و سپس سران عرب می‌تواند نگران کننده‌تر باشد.

در همین راستا روزنامه‌های نیویورک تایمز و گاردین تایید کردند بایدن در سفر خود به خاورمیانه با شکست مواجه شده است. کارشناسان تأیید کردند که او چیزی را که در ازای آن به منطقه آمده بود، دریافت نکرده است. یعنی کشور‌های منطقه که عمده تولیدکنندگان نفت در جهان هستند وعده افزایش تولید نفت را نداند یا به میزان کمی آن را افزایش دادند. همچینن درخصوص تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران نیز اتفاقی نیافتاد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۰۰:۵۵ ۲۷ تير ۱۴۰۱
تقریبا تمام رسانه های خارجی اعم از آسیایی عربی اروپایی آمریکایی دارن در مورد سفر بایدن به خاور میانه نظر مخالف میدن ولی یه عده مغرض وکینه توز وخاین به وطن نمیخان بپذیرند. آخه دشمنی با حق وبا خدا وپیغمبر تا چه حد؟
آهنی را که موریانه بخورد

نتوان برد از او به صیقل زنگ

با سیه دل چه سود گفتن وعظ

نرود میخ آهنین در سنگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۷ تير ۱۴۰۱
عزیز دل بردار اینها کعبه و معبودشان غرب است و آنها را می پرستند ندیده ای که وقتی از عیوب غرب و امریکا چیزی گفته شود ناراحت میشوند ؟
آخرین اخبار