معمای مرگ در گرمای ۴۴ درجه

شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که چرا با این که در تابستان‌ها بیشتر شهر‌های کشورمان دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه می‌کنند، اما کسی بر اثر گرما جانش را از دست نمی‌دهد.

براساس گزارش‌ها دست کم ۳۲۲ تن در پرتغال و اسپانیا در پی گرمای هوا جان خود را از دست داده اند، آن هم در حالی که دمای هوا در این کشور‌ها ۴۴ درجه بوده و تنها یک روز به آستانه ۴۷ درجه رسیده است. البته اولین بار نیست که شاهد جان دادن اروپایی‌ها در دمای زیر ۵۰ درجه هستیم. پیش از این در سال ۲۰۰۳، ۱۵ هزار نفر در فرانسه بر اثر گرما جان خودشان را از دست دادند در حالی که دمای هوا حداکثر ۴۴ درجه سانتی گراد بود.

شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که چرا با این که در تابستان‌ها بیشتر شهر‌های کشورمان دمای بالای ۴۰ درجه و حتی برخی از شهر‌ها دمای بالای ۵۰ درجه را تجربه می‌کنند، اما کسی بر اثر گرما جانش را از دست نمی‌دهد. در این مطلب می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا گرم‌شدن عمومی کره زمین، در شهر‌های پیشرفته اروپایی مخل زندگی مردم و گاه مرگ‌آفرین است، ولی در شهر‌های نه چندان پیشرفته مناطق گرمسیر ایران و کشور‌های حاشیه خلیج فارس چنین تبعاتی در پی ندارد؟

نبود سیستم سرمایشی

شاید باورتان نشود، اما در بیشتر شهر‌ها و روستا‌های اروپایی از کولر در خانه خبری نیست، اما این اتفاق برای صرفه جویی در مصرف برق نیست بلکه نبود سیستم سرمایشی در اروپا به این دلیل است که میانگین دراز مدت هوا در بسیاری از مناطق این قاره بین ۲۴ تا ۲۵ درجه بوده و این دما نیازی به کولر ندارد به همین دلیل آن‌ها در خانه و محل کارشان کمتر از سیستم‌های سرمایشی بهره می‌برند این در حالی است که به دلیل دمای بالا در مناطق جنوبی و بسیاری از شهر‌های ما حتی روستا‌ها هم به سیستم‌های سرمایشی مجهزند.

تفاوت در سبک زندگی

سبک زندگی مردم اروپا با میانگین درازمدت دما و بارش شهر‌های شان تنظیم شده و با شرایط اقلیمی که در دراز مدت بر آن منطقه حاکم بوده تطبیق یافته است. یورو نیوز هم در گزارشی گرما در ایران و اروپا را مقایسه کرده و نوشته: «علت اصلی آسیب‌پذیری کمتر مردم جنوب ایران و دیگر مناطق گرمسیر آن در برابر گرما، در قیاس با مردم اروپا، همان مواجهه درازمدت مردم با گرما و ناگهانی نبودن افزایش دما در این مناطق است.»

در آسیب‌پذیری کمتر مردم خوزستان در برابر گرما، در قیاس با مردم اروپا، نکته ظریف دیگری هم نهفته است؛ در خوزستان عملا دو فصل وجود دارد، پاییز و تابستان. به همین دلیل مردم به این آب و هوا عادت دارند. این طور نیست که تابستان داغ بعد از یک زمستان سرد از راه برسد. در نتیجه گرمای تابستان آن قدر‌ها هم تحملش دشوار نیست. اما در اروپا وقتی دمای هوا به ۳۹ درجه می‌رسد، ساختار زندگی مردم آن جا به هم می‌ریزد.

منبع: خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۶ تير ۱۴۰۱
بیخود نیست که میگن جنوبی های عزیز ایران خونگرمند. دمشان گرم. زحمتکشان صبور و فداکار و کم توقع و مهربان و مهمان نواز.
آخرین اخبار