نکته‌ها از گفته‌ها؛

دنیا پرده غرور است و نعمت های آن دوام ندارند

در کتاب «رهنمود‌های صحابه کرام» از جعفرابن محمد نقل شده است که دنیا پلی برای رسیدن به جهانی ابدی است و زرق و برق آن دوامی ندارد.

در کتاب «رهنمود‌های صحابه کرام» نوشته صالح احمد شامی، از جعفر بن محمد و او نیز از پدر خود و پدرش از جدش روایت کرده است: «روزی حضرت علی (ع) در تشییع جنازه‌ای شرکت کردند و چون مرده را دفن می‌کردند، خانواده میت به گریه و زاری پرداختند. حضرت علی (رضی‌الله‌عنه) گفتند: چرا گریه می‌کنید؟ به خدا اگر چیزی را که این مرده می‌بینند، شما ببینید او را فراموش می‌کنید. مرگ باز هم می‌آید و می‌آید تا تک تک شما را به زیر خاک ببرد.

سپس برخاستند و گفتند:‌ ای بندگان خدا! شما را سفارش می‌کنم به پروا داشتن از خدایی که در قرآن کریم برای شما مثال‌هایی زده و اجل‌های شما را محدود به اوقات معین کرده و برای شما گوش قرار داده است تا آن‌چه را که لازم است فرا گیرید و حفظ کنید و دو چشم، آفریده تا از تاریکی رهایی یابید و پیرامون خود را ببینید و برای شما قلبی قرار داده است تا آن چه را که با بصیرت می‌بینید، با قلب مورد تحقیق قرار دهید.

خداوند شما را بیهوده نیافریده و به فراموشی نسپرده است؛ بلکه قدر شما را با ارزانی داشتن نعمت‌های فراوان، گرامی داشته و بخشش‌های بی حد و مرز خود را به شما عطا کرده است و در خوشی و ناخوشی برای شما پاداش می‌نویسد.‌

ای بندگان! از خدا پروا کنید، با تلاش و کوشش، خواسته‌های خود را از او بخواهید و به عمل صالح اقدام کنید؛ چون مرگ که آرزو‌ها را قطع می‌کند و لذت‌ها را از بین می‌برد، در کمین است.

دنیا پرده غرور است و نعمت‌های آن دوام ندارند و نه کسی از ضربه‌های بنیان کَن در امان است.‌ ای بندگان خدا! از عبرت‌ها پند بگیرید. از آیات قرآن و احادیث پیامبر(ص) درس و تذکر بیاموزید و از هشدار‌های ترسناک بترسید و از نصایح بزرگان بهره‌مند شوید.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۱۵:۱۲ ۲۴ تير ۱۴۰۱
برای بی اعتباری دنیا کافیست هرچند وقت یک بار سری به قبرستان ها بزنید درآنجا انسان هایی خفت اند که زمانی برای افرادی عزیز شمرده می شدند اما عجل مهلتشان نداد ورهسپار گوری شدند که هیچگاه نمی پنداشتند زود آنها رادربرخواهد داشت (پس ای انسان به خاطرمال دنیا به همنوع خود ظلم وستم رواندار که دیر یازود درگوری قرار خواهی گرفت که روبروی تونامه اعمالت قراردارد که باید جوابگوی آن اعمال نزد پروردگارت باشی)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۴ تير ۱۴۰۱
چه نشینی بدین جهان هموار
که همه کار او نه هموار است

کنش او نه خوب و چهرش خوب
زشت کردار و خوب دیدار است

(رودکی)

کلام امیر مؤمنان، جانبخش و درس آموز است.
آخرین اخبار