بازگشت آرامش نسبی به سریلانکا در پی وعده استعفای رئیس جمهور

معترضان سریلانکایی بعد از وعده استعفای رئیس جمهور این کشور به خانه هایشان بازگشتند.

پس از اینکه رئیس جمهور و نخست وزیر سریلانکا اعلام کردند که به زودی از سمت خود استعفا خواهند داد، خشم معترضان فروکش کرد و آرامش به خیابان‌های کُلُمبو، پایتخت این کشور بازگشت.

این در حالی است ک روز شنبه هزاران معترض سریلانکایی  در اعتراض به گرانی، کمبود دارو و سوخت به محل اقامت رئیس جمهور این کشور هجوم بردند. تعدادی دیگر از آن‌ها نیز به خانه رانیل ویکرمسینگ، نخست وزیر رفتند و آنجا را به آتش کشیدند. رئیس‌جمهور این کشور از محل اقامتش فرار کرد و نخست‌وزیر هم خواستار برگزاری نشست فوری سران حزب حاکم برای بررسی اوضاع شد.

در نهایت گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهور و رانیل ویکرمسینگ، نخست وزیر سریلانکا اعلام کردند که روز چهارشنبه استعفای خود را اعلام خواهند کرد.

دولت سریلانکا قبلا اعلام کرده بود که بازپرداخت ۷ میلیارد دلار بدهی خارجی خود که سررسید آن‌ها برای سال ۲۰۲۲ است را به حالت تعلیق درآورده است تا نتیجه مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول مشخص شود. سریلانکا تا سال ۲۰۲۶ باید به طور متوسط سالانه ۵ میلیارد دلار بدهی خارجی خود را بپردازد.

سریلانکا با بحران سیاسی و اقتصادی مواجه است که بدترین بحران در این کشور از زمان استقلال در سال ۱۹۴۸ است. در اواسط ماه آوریل، سریلانکا بدهی خارجی‌اش را برای یک دوره موقت، که منتظر بود ساختار تعهداتش تحت برنامه اصلاح اقتصادی با حمایت صندوق بین‌المللی تغییر کند، پرداخت نکرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار