حکم بلاتر و پلاتینی صادر شد

حکم روسای سابق فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) و اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) در پرونده کلاهبرداری، صادر شد.

دادگاه شهر بلینزونا سوئیس حکمی را درباره سپ بلاتر رئیس سابق فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) و میشل پلاتینی رئیس سابق اتحادیه اتحادیه‌های فوتبال اروپا (یوفا) در پرونده کلاهبرداری صادر کرد.

محاکمه بلاتر سوئیسی ۸۶ ساله و پلاتینی فرانسوی ۶۶ ساله به اتهام کلاهبرداری، سوء مدیریت، خیانت در امانت و جعل اسناد در تاریخ ۸ ژوئن برگزار شد. طبق قوانین سوئیس، ممکن بود تا پنج سال زندان یا جریمه سنگینی در انتظار این دو مقام سابق  باشد اما به نقل از یک خبرگزاری فرانسوی بلاتر و پلاتینی هر دو تبرئه شدند. 

پاییز ۲۰۱۵، اداره فدرال دادگستری سوئیس پرونده‌ای را علیه بلاتر، که در آن زمان رئیس فیفا بود، به اتهام انتقال غیرقانونی ۲ میلیون فرانک سوئیس به پلاتینی در سال ۲۰۱۱ باز کرد. بلاتر همچنین متهم به فروش حق پخش تلویزیونی جام جهانی ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ با قیمت ۶۰۰ هزار دلار، بسیار کمتر از ارزش بازار به اتحادیه فوتبال کارائیب شد.

بلاتر از کار برکنار شد و در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۵، کمیته اخلاق فیفا او را به مدت هشت سال تعلیق کرد. در ۲۴ فوریه ۲۰۱۶، کمیته استیناف فیفا این دوره را به ۶ سال کاهش داد.

پلاتینی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ ریاست یوفا را بر عهده داشت و در ارتباط با تحقیقات درباره فساد فیفا از سمت خود برکنار شد. کمیته اخلاق فیفا در دسامبر ۲۰۱۵ او را هم به مدت هشت سال از فوتبال محروم کرد. مدت محرومیت پلاتینی بعداً به چهار سال کاهش یافت.


بیشتر بخوانید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۸ ۱۸ تير ۱۴۰۱
بعد از بیست سال جایزه هم گرفتند .. خوردنه مشمول مرور زمان میشود
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۴:۴۵ ۱۸ تير ۱۴۰۱
طبیعیه فرق نمیکنه کجای دنیا باشی وقتی پول داشتی و یا پارتی قوی داشته باشی حتی ممکنه دستگاه شاکی و یا فرد شاکی راهم مجبور به عذرخواهی میکنند تازه اگر از فرد شاکی ادعای خسارت نکنند
آخرین اخبار