«پروانه سفید بلوط خوار» کمیسیون کشاورزی مجلس را به جنگل‌های زاگرس می‌برد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از سفر اعضای این کمیسیون به مناطقی از استان کهگیلویه و بویراحمد برای بررسی خسارت‌های پروانه سفید بلوط‌خوار خبر داد.

آقای ذبیح‌الله اعظمی‌ساردوئی گفت که این سفر هفته آینده انجام می‌شود و در نظارت ستادی رئیس مجلس از این استان، بر مقابله با آفت پروانه سفید بلوط‌خوار تأکید شده است.

پروانه برگ‌خوار سفید بلوط از آفت‌هایی است که سال‌های گذشته در زاگرس جنوبی دیده شده؛ گزارش‌ها نشان می‌دهد پیشتر این آفت در جنگل‌های شمالی خوزستان هم طغیان داشته است.

پروانه سفید بلوط‌خوار به درختان بلوط و گیاهانی مانند مرکبات، پسته، بادام حمله می‌کند و رسانه‌ها به نقل از کارشناسان گفته‌اند این آفت به پنج نسل در طبیعت می‌تواند خسارت بزند.

آقای عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب منابع طبیعی و محیط زیست مجلس امروز گفت که برای مبارزه با پروانه سفید بلوط‌خوار ۱۹ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده می‌شود.

دهم تیر ماه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری هم از دیده شدن پروانه سفید بلوط‌خوار در جنگل‌های این استان خبر داد.

آقای احمدی همچنین خواستار عزم ملی و دریافت بودجه برای مقابله با این آفت در همه استان‌های منطقه زاگرس شد.

او گفت که ۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان درگیر آفت جوانه‌خوار بلوط شده‎؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد محلول پاشی و مقابله با این آفت در‏ جنگل‌های استان، به بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گفته آقای احمدی، پارسال ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های چهارمحال و بختیاری با ۵۰۰ میلیون تومان محلول پاشی شده است.

با این حال یک فعال محیط زیست به خبرگزاری ایرنا گفته سم‌پاشی برای پروانه برگ‌خوار درمان موقت و کوتاه مدت است که شرایط را برای فاجعه بزرگ‌تر آماده می‌کند.

آقای سجادیان گفت حجم این پروانه‌ها میلیونی است و گستره دربرگیری جنگل‌های زاگرس از آن‌ها وسیع است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری همچنین از نهایی شدن «سند توسعه و احیای جنگل‌های زاگرس» به ریاست معاون اول رئیس جمهور و دبیری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خبر داده؛ این سند برای احیاء جنگل‌های بلوط در حال نهایی شدن است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار