احداث اولین نیروگاه هسته‌ای مصر

مصر قصد دارد با همکاری روسیه نخستین نیروگاه هسته‌ای خود را راه اندازی کند.

سازمان نظارت هسته‌ای و رادیو اکتیو مصر، مجوز تاسیس اولین واحد نیروگاه هسته‌ای در الضبعه در شمال غرب این کشور را که با همکاری روسیه اجرا خواهد شد، صادر کرد.

به نقل از المیادین، شمارش معکوس احداث نیروگاه هسته‌ای الضبعه مصر در ساحل دریای مدیترانه، پس از صدور مجوز ساخت اولین واحد تولید برق از طرف سازمان نظارت هسته‌ای و رادیواکتیو مصر که شرکت دولتی روس اتم روسیه آن را اجرا خواهد کرد، آغاز شد. مصر از طریق این طرح قصد دارد به میزان حدود ۱۰ درصد برق مصرفی این کشور را تولید کند.

اسامه الدلیل، رئیس بخش امور بین الملل در مجله الاهرام العربی گفت: طرح الضبعه مسئله بسیار مهمی برای آینده انرژی در مصر و همچنین آینده انرژی در شمال آفریقا و همچنین برای آینده انرژی که مصر به کشور‌های همسایه صادر می‌کند به شمار می‌آید؛ بنابراین باید این انرژی را به تولیدات خودمان اضافه کنیم و از انرژی هسته‌ای در کشاورزی و در دیگر مصارف صلح آمیز استفاده کنیم.

با وجود پیش بینی برخی درخصوص اینکه جنگ اوکراین بر روند اجرای این طرح سایه خواهد افکند، اما این طرح بر اساس جدول زمانبندی مورد توافق مصر و روسیه، پیش می‌رود و شرکت روس اتم اعلام کرد تولید عملی تجهیزات اولین نیروگاه انرژی هسته‌ای مصر را آغاز کرده است.

ایمن سمیر، محقق مرکز مطالعات راهبردی الاهرام گفت: مطمئنا سفر هیئت مصری به روسیه و آغاز تولید تجهیزات نیروگاه هسته‌ای الضبعه نشان دهنده این است که طرح‌های روسیه در مصر تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین قرار نگرفته است. تنها این نیست و حتی در خصوص منطقه ویژه اقتصادی روسیه در کانال سوئز، همه نشانه‌ها حاکی از آن است که این طرح نیز با سرعتی حتی بیشتر از قبل جنگ در اوکراین پیش می‌رود.

قرار است چهار نیروگاه با قدرت کلی چهار هزار و ۸۰۰ مگاوات با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار ساخته شود و شرکت روسی برای ساخت نیروگاه برق اتمی نسل سوم بر اساس استاندارد‌های جهانی اقدام کند که اولین نیروگاه از این نسل در قاره آفریقا به شمار خواهد آمد.

طرح احداث نیروگاه هسته‌ای الضبعه، به اجرایی شدن نزدیک می‌شود و این طرح، پیشگامی مصر را در زمینه انرژی هسته‌ای در منطقه تقویت خواهد کرد و در ثبات سامانه انرژی مصر موثر خواهد بود.

برچسب ها: نیروگاه هسته ای ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۵ تير ۱۴۰۱
همه کشورا باید برقشونو از اتم بدست بیارن و ذغال سنگ و نفت نسوزونن
آخرین اخبار