تغییر الگوی کشت، راهکار اصلی نجات کشاورزی ایران

رییس کمیته آب مجلس شورای اسلامی گفت: تغییر الگوی کشت و کشت گلخانه ای، راهکار اصلی نجات کشاورزی ایران است.

حجت الاسلام جعفری در نخستین همایش گلخانه داران استان چهارمحال و بختیاری گفت:برای توسعه کشت گلخانه‌ای نخستین اقدامی که باید انجام شود آموزش است، باید الگو‌های موفق گلخانه داری کشو معرفی شود و کشاورزان بتوانند از این گلخانه‌ها بازدید میدانی داشته باشند.

در هر هکتار گلخانه زمینه اشتغال ۱۵ نفر فراهم می‌شود هر چند برای ایجاد هر هکتار ۱۲ میلیارد سرمایه گذاری نیاز است، اما دولت با دخالت کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، تسهیلات کافی و خوبی برای ایجاد گلخانه قرار داده است که لازمه آن این است که کشاورز به این نتیجه برسد که آبخوان تخلیه شده است و باید به سمت کشت گلخانه‌ای برود.

در کنار آموزش باید کشاورز با تکنولوژی‌های جدید هم آشنا شود.

حجت الاسلام جعفری گفت: هم اکنون بیشتر از ۹۰ درصد دشت‌های استان چهارمحال و بختیاری ممنوعه و بخشی مثل دشت‌های شهرستان بروجن ممنوعه بحرانی است، برخی هم ۳۰ سال قبل ممنوعه اعلام شده است.

بعد از انقلاب به خاطر ضرورت‌ها و استقلال کشور توسعه کشاورزی و صنعت مطرح شد، ولی صنعت گوی سبقت را گرفت تا جایی که با جانمایی غلط صنایع آب بر مثل فولاد و سرامیک، امروز وضعیت کشور در حوزه آب به بحران رسیده است؛ کلکسیونی از صنایع آب بر در فلات مرکزی ایران ایجاد شده است.


بیشتر بخوانید


بر اساس تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در استان همجوار چهارمحال و بختیاری و فلات مرکزی ایران کشاورزی در ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی، ۵ برابر توسعه یافته، در حالی که منابع آب نصف شده است. در فلات مرکزی ایران، اقلیمی که ظرفیت ندارد با استفاده غلط از منابع آبی، برنج، هندوانه، خربزه و پیاز کشت می‌شود.

کشاورزی باید حتما دگرگون شود؛ چهارمحال و بختیاری روزی پایتخت آب کشور بود، اما امروز منابع آبی از نصف کمتر شده است.
پس باید چاره‌ای اندیشید و راهکار آن اصلاح الگوی کشت است، بهره وری درست از منابع آب و مدیریت تقاضا لازمه حکمرانی در حوزه آب است.

سطح گلخانه‌ها در استان کویری یزد دو هزار و ۵۰۰ هکتار است در حالیکه چهارمحال وبختیاری ۳۵ هکتار گلخانه دارد و این قیاس گواه نیاز استان به اختصاص تسهیلات ویژه برای جبران عقب افتادگی این سطح است.

البته در سفر ریاست جمهوری به استان چهارمحال و بختیاری اعتبارات خوبی در بحث ایجاد گلخانه‌ها برای چهارمحال و بختیاری مصوب شد، اما این کافی نیست و باید چندین برابر شود.

در شهرستان بروجن ایجاد ۵ مجتمع گلخانه‌ای در نظر گرفته شده است که تلاش کردیم سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در این بخش متقاعد کنیم.

دانشگاه‌ها و پایان نامه‌های کشاورزی معضل دیگر بخش علمی کشاورزی است چرا که مسئله محور نیستند. دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد ۳۰ استاد متبحر در حوزه کشاورزی دارد، اما برای به طور مثال چهارمحال و بختیاری که رتبه نخست تولید بادام کشور را داراست هر ساله با سرمازدگی محصول مواجه می‌شود و تا کنون با این تکنولوژی‌های جدید نتوانسته ایم برای جلوگیری از این مساله کاری انجانم دهیم؛ ۹۹ درصد پایان نامه‌های دانشگاهی بی استفاده است در حالیکه باید به سمت حل معضل برود تا محصولات از بین نرود و بهره وری بهتری داشته باشیم.

دانشگاه شهرکرد باید رسالتش هدفگذاری برای حل معضلات استان باشد.

نخستین همایش گلخانه داران استان چهارمحال و بختیاری، از امروز به مدت دو روز در شهرستان بروجن برگزار می‌شود.

در این همایش اساتید مطرح کشور مسائل مربوط به سلامت و کنترل کیفی محصولات، نحوه ساخت و ایجاد سازه ها، تنوع کشت محصولات و ضرورت چند کشتی را بررسی و کنکاو می‌کنند تا اطلاعات و دانش گلخانه داران به اشتراک گذاشته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار