در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رویکردها به برخورد با پدیده سیگنال‌فروشی باید تغییر کند

کارشناس بازارسرمایه گفت: به طور حتم فروشندگان سیگنال موضوعی که برای خودشان سود داشته باشد را در اختیار سهامداران نمی‌گذارند و آن را به نفع خود تمام می‌کنند.

سیاوش وکیلی گفت: رانت اطلاعاتی و سیگنال فروشی افزون بر کاهش اعتماد سهامداران، اعتبار بازار سرمایه را نیز به عنوان یک بازار شفاف خدشه دار می‌کند. تعدادی از افراد می‌گویند، دسترسی به اطلاعات نهانی در اغلب اوقات سبب سیگنال فروشی می‌شود اما در عمل بدین صورت نیست، زیرا سیگنال‌ها تنها متأثر از اطلاعات نهانی نیستند. در برخی اوقات تعدادی از اشخاص که به اطلاعات نهانی دسترسی دارند، از بخش کمی از آن سوء استفاده کرده و آن‌ها را در قالب اطلاعات  تحریف شده در اختیار سهامداران قرار می‌دهند.

او مي‌گويد: قوانین و مقراراتی که در زمینه افشای اطلاعات نهانی و سیگنال فروشی لحاظ شده‌اند، از دو منظر بازدارنده نیستند به طوری که در گام اول، می‌توان به عدم شرح جزئیات قوانین مندرج و میزان جرائم و نحوه برخورد با مجرمان اشاره کرد.

به گفته کارشناس بازار سرمایه، فاصله اطلاعاتی که بین شرکت‌ها و سامانه کدال پیش‌ آمده باید کاهش یابد و از سوی دیگر مسئولان مربوطه بايد از کارشناسان متعدد به منظور بررسی و تحلیل هر یک از صنایع در راستای شفافیت بهره گیرند. متاسفانه اطلاعات مندرج شرکت‌ها در سامانه کدال عمدتا توسط عموم مردم قابل استفاده نیست، زیرا در بعضی مواقع اطلاعات به صورت کلی یا بسیار جزئی در سامانه مذکور درج می‌شود.

کارشناس بازار سرمايه گفت: سامانه کدال باتوجه به پیشرفت روز افزون شبکه‌های ارتباطی بايد در کنار اطلاعات مکتوب به بحث مدیا در حوزه مربوطه بپردازد. سازمان بورس نيز به منظور کاهش جرائم سیگنال‌دهی ممنوعیت معاملات سهام را نیز باید برای مدیران رفع کند و آمار معاملاتی آن‌ها را به منظور شفافیت در سامانه‌ای مشخص درج کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار