گلایه حجت‌الاسلام متقی‌فر از تعلل بانک‌ها در پرداخت وام ازدواجِ زوج‌های کرمانی

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به تعلل بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج گفت: پرداخت این وام در کرمان دستور مستقیم استاندار را می‌طلبد.

حجت‌الاسلام مهدی متقی‌فر در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان کرمان که با محوریت ازدواج جوانان در محل سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد، گفت: یکی از مشکلات ما این است که در ستاد‌های ساماندهی امور جوانان، گزارش فعالیت‌ها داده می‌شود؛ اما به‌ندرت شاهد هم‌افزایی برای رفع مشکلات و موانع هستیم.

او به بیان گزارشی در خصوص نرخ ازدواج در کشور می‌پردازد و می‌گوید: نرخ ازدواج در کشور طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ به‌شدت کاهش پیدا کرد و در سال ۹۲ آمار ازدواج ۹.۸ به ازای هر یک هزار نفر بود که به ۶.۸ به ازای هر یک هزار نفر در سال ۹۸ رسید.

به گفته حجت‌الاسلام متقی‌فر در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ شاهد رشد ازدواج در کشور بوده ایم و ۵۵۶ هزار و ۷۲۷ واقعه ازدواج در سال ۹۹ و ۵۶۸ هزار و ۹۳۰ واقعه ازدواج طی پارسال به ثبت رسیده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان گفت: بر اساس تحقیقی که وزارتخانه انجام داده، حذف تشریفات و ساده شدن آیین ازدواج در افزایش ازدواج طی دو سال گذشته موثر بوده است.

حجت الاسلام متقی‌فر دلیل ازدواج نکردن جوانان را مربوط به مسائل مختلف اجتماعی می‌داند و می‌گوید: درصدی از جوانان که تمایل به ازدواج ندارند به علت نوع نگاه و بینش آن‌ها به سبک زندگی در حوزه فرهنگی و اجتماعی‌ست.

به گفته او، با وجود اینکه اقتصاد و معیشت نقش بسزایی در تشکیل زندگی دارد، اما آمار ازدواج نشان می‌دهد استان‌های بهره‌مند و برخوردار، کمترین ازدواج را دارند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان گفت: طی ۱۵ سال گذشته در هیچ استانی به غیر از سیستان و بلوچستان شاهد افزایش ازدواج نبوده ایم و ما ۱۰۰ شهر که کاهش چشمگیر ازدواج را داشته ایم، را احصا کرده ایم؛ ضمن آنکه ۵۰ درصد طلاق‌های کشور در این ۱۰۰ شهر کوچک اتفاق می‌افتد.

حجت الاسلام متقی‌فر می‌گوید: این قابل توجه است که فقط یک مرکز استان در بین ۱۰۰ شهر مذکور قرار دارد و بقیه آن‌ها شهر‌های کوچک هستند.

به گفته او، در استان کرمان ۲۸ هزار و ۹۱۷ نفر برای دریافت وام ازدواج نام‌نویسی کرده‌اند که فقط ۷ هزار و ۹۶۴ نفر وام ازدواج را دریافت کرده‌اند و ۱۶ هزار و ۸۶۵ نفر در صف هستند.

حجت الاسلام متقی‌فر می‌گوید: پرداخت وام‌ها دستور مستقیم استاندار را می‌طلبد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.