برتری اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی چهارمحال و بختیاری در کشور

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی چهارمحال و بختیاری گفت: این دستگاه در راستای رسیدگی به مشکلات مددجویان حائز رتبه دوم کشوری شد.

آقای حیدری گفت: فعالیت‌های قضایی و اجرای احکام اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی چهارمحال و بختیاری برای کاهش جمعیت کیفری استان، شامل ۱۹۸ مورد عفو با بهره‌مندی از عفو و تخفیف مجازات در راستای کمیسیون عفو، ۱۱۶ مورد بهره‌مندی از آزادی مشروط و بهره‌مندی پنج هزار و ۹۳۹ مورد از مرخصی بوده است که افزایش ۴۵درصدی نسبت به پارسال را نشان می‌دهد.

پارسال، ۴۶۷ مورد بهره‌مندی از خدمات شورای حل اختلاف زندان‌ها در استان انجام شد که ۲۴۷ مورد آن منجر به آزادی زندانیان شد و یک هزار و ۳۰۵ مورد بازدید مراجع قضایی از زندان‌های استان در راستای رسیدگی به مشکلات مددجویان انجام شد که در این زمینه اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی چهارمحال و بختیاری حائز رتبه دوم کشوری شد.

در این مدت ۱۷۵ مورد تعلیق اجرای مجازات در استان صورت گرفت که نسبت به سال قبل از آن ۱۷درصد افزایش داشت و ۶۸۷ نفر نیز از مرخصی منجر به آزادی برخوردار شدند و ۹۳ نفر محکوم نیز به موطن خودشان بازگشتند که در هر دو مورد اخیر افزایش ۹۰درصدی نسبت به پارسال به ثبت رسید.


بیشتر بخوانید


همچنین پنج هزار و ۹۸۸ مورد دادرسی الکترونیکی انجام و همچنین ۱۶۳ مورد پابند الکترونیک برای زندانیان واجد شرایط اجرا شد.
پابند الکترونیک در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ برای ۶۵ مورد اجرا شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل که تعداد ۲۷ نفر بود و ۱۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

پارسال ۱۳۴ نفر زندانی از سوی ستاد دیه استان با پرداخت حدود به شش میلیارد تومان به صورت بلاعوض آزاد و ۷۸ نفر نیز با پرداخت بیش از ۶۳۰ میلیون تومان از سوی انجمن‌های حمایت زندانیان آزاد شدند.

در این مدت، ۹۶۱ خانواده زندانیان از سوی انجمن‌ها زیر پوشش قرار گرفتند و کمک‌های نقدی و غیر نقدی به خانواده زندانیان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۴۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال رسید.

اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی چهارمحال و بختیاری در کنار فعالیت‌های قضایی و اجرای احکام، فعالیت‌های مختلفی در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، بهداشت و درمان، حرفه‌آموزی و اشتغال برای زندانیان انجام می‌دهد تا زمینه مناسب برای بازگشت زندانیان به جامعه فراهم شود.

علاوه بر این، فعالیت‌های خدمات اجتماعی نیز از جمله کار‌های مهم سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی چهارمحال‌وبختیاری است و آزادسازی زندانیان با مشارکت ستاد دیه استان و انجمن‌های حمایت زندانیان و تحت پوشش قراردادن خانواده زندانیان و اعطای کمک‌های نقدی و غیر نقدی به آن‌ها از جمله اقدامات این اداره‌کل است.

پارسال، این نهاد اقدام به برگزاری ۶۹ دوره آموزشی قرآن کرد و یک هزار و ۴۵۷ نفر از مددجویان استان در این دوره شرکت کردند و ۴۷ نفر حافظ قرآن نیز از میان زندانیان چهارمحال و بختیاری تربیت شدند.

در کنار کلاس‌های قرآن، ۲۱۶ دوره آموزشی احکام و اخلاق نیز برای مددجویان برگزار و ۱۳۹ دوره مهارت‌های اساسی زندگی با حضور دو هزار و ۳۹۰ نفر از مددجویان برای زمینه‌سازی بازگشت آنان به جامعه برگزار شد.

همچنین دوره‌های آموزشی نهضت سوادآموزی برای ۱۰۱ نفر از مددجویان و دوره‌های آموزش عالی برای هشت نفر به صورت آموزش از راه دور برگزار شد.

تعداد زیادی از زندانیان وقتی وارد زندان می‌شوند از هیچ حرفه‌ای برخوردار نیستند و با توجه به آن‌که حرفه‌آموزی مقدم بر اشتغال است پارسال، سازمان زندان‌های استان ۱۱۱ دوره آموزش فنی‌وحرفه‌ای در ۳۹ رشته با مشارکت ۲هزار و ۲۱۴ نفر از مددجویان برگزار کرد.

از این تعداد یک هزار و ۵۷۵ نفر نیز گواهینامه مهارت از سازمان‌های فنی و حرفه‌ای، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و تعاون و رفاه اجتماعی دریافت کردند و زمینه اشتغال یک هزار و ۱۹۴ مددجو فراهم شد.

چهار هزار و ۹۱۱ نفر از زندانیان در بدو ورود به زندان مورد غربالگری و تست سلامت روان قرار گرفتند و برای ۹۴۱ نفر از زندانیان نیز طرح درمان نگهدارنده اجرا شد.

۲۴ هزار و ۸۳۶ مورد ویزیت پزشک در داخل زندان، دو هزار و ۱۸۶ مورد خدمات آزمایشگاهی و رادیولوژی خارج از زندان صورت گرفت.

همچنین پارسال، ۱۶۲ مورد بستری و درمان در خارج از زندان داشتیم و ۶۴۸ مورد اعزام به مراکز درمانی و پزشکی خارج از زندان‌های استان ثبت شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار