قراردادهای اجاره‌ای که مستاجران را به دردسر می‌اندازد!

مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: قراردادهای اجاره باید براساس صدور کد رهگیری باشد چراکه بدون این کد، امکان پیگیری حقوقی برای شکایت مستاجران وجود ندارد.

فصل نقل وانتقال و جابه جایی مستاجران فرا رسیده اما آنها آبا مشکلات جدیدی در حوزه اجاره روبرو هستند.

 امسال سران سه قوه به حوزه اجاره ورود پیدا کرده و  نرخ ۲۵ درصدی را برای سقف افزایش اجاره بها در تهران در نظر گرفته اند در این بین برخی مشاوران املاک با همکاری مالکان  راه های مختلفی را برای دور زدن این سقف قیمتی پیدا کرده اند.

 یکی از مستاجران در این خصوص می گوید: مالک واحد مسکونی برای تمدید قرارداد اجاره به املاکی مراجعه کرده که کد رهگیری نداشت و مقرر شده بود که این قرارداد امسال بدون ثبت در سامانه املاک و اسکان و بدون کد رهگیری منعقد شود.

او گفت: زمانی که از چند نفر و از چند بنگاه این موضوع را پیگیری کردم مشخص شد که مالک و بنگاهی قصد داشتند از این طریق قراردادی را منعقد کنند که قابلیت پیگیری نداشته باشد و قرارداد را با هر میزان نرخ دلخواه منعقد کنند.

با پیگیری از چند مستاجر دیگر هم مشخص شد که این اقدام توسط تعدادی از مشاوران املاک برای دور زدن قوانین تعیین شده در این بخش انجام می شود.

اما بررسی های صورت گرفته حاکی از آن است که در جزئیات بسته های حمایتی که دولت برای مستاجران امسال در نظر گرفته و این بسته بر مبنای تصویب سران قوا صورت گرفته است، تنها اجاره‌نامه‌هایی قابلیت پیگیری به منظور رعایت سقف قرارداد اجاره‌بها را دارند که دارای کد رهگیری بوده و در سامانه ملی املاک و اسکان به ثبت برسند.‌

از سوی دیگر اعلام شده که قولنامه‌های فاقد کد رهگیری قابلیت پیگیری حقوقی برای موجر و مستاجر ندارند و حتما باید علاوه بر اخذ کد رهگیری در سامانه ملی املاک و اسکان به ثبت برسند.‌

بسیاری از مستاجران بدون در نظر گرفتن این بند اقدام به انعقاد قرار داد می کنند این امر باعث ایجاد مشکلاتی می شود که قابلیت پیگیری و رصد ندارد.

پیش از این خلیل محبت خواه مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران هم اعلام کرده بود که مستاجران حتما در هنگام قرارداد، کد رهگیری دریافت کنند چراکه بدون کد رهگیری امکان پیگیری حقوقی برای قرارداد ها وجود ندارد.

او گفته بود امسال وزارت راه‌ و شهرسازی و همچنين قوه قضائیه با جدیت بیشتری برای رسیدگی به مشکلات مستاجران و انعقاد قرارداد با نرخ ۲۵ درصد ورود کرده است.

سیاست تعیین سقف افزایش ۲۵ درصدی اجاربها در سال ۱۴۰۱ برای شهر تهران و کلانشهرها اجرایی شده است. به منظور ضمانت اجرایی این قانون، بسته سیاستی مصوب شده در جلسه شورای عالی سران قوا که شامل تعیین افزایش سقف تمدید قراردادهای اجاره‌بها در سال ۱۴۰۱ مورد تصویب قرار گرفت.

در ۳۰ خرداد امسال بر مبنای ماده یک این قانون، تمامی قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی در سال ۱۴۰۱ پس از تاریخ ابلاغ این مصوبه به صورت خودکار و به مدت یکسال و حداکثر با نرخ‌های تعیین شده نسبت به قراردادهای موجود تمدید می‌شود. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۷:۵۰ ۱۲ تير ۱۴۰۱
هیچ گاه قراردادی تنضیم نمیکنند که به ضرر مالک بوده باشد. مگر استثنا و با کلاهبرداری. مستاجر همیشه بعنوان مهاجم مد نظر قرار گرفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۱۲ تير ۱۴۰۱
کد رهگیری بخاطر گرفتن مالیاته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۲ تير ۱۴۰۱
شما باید کاری بکنید که نام مشاور املاک هم در سیستم ثبت بشه یعنی دور زدن قانون رو از اونها سلب کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۲ تير ۱۴۰۱
الکی ه برا مایه گرفتن ما بنگاهی ها همدستن من بدون کد رهگیری کارم تو حل اختلاف انجام شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۲ تير ۱۴۰۱
وقتی خود سازمان راه وشهرسازی با رویه اشتباه برای ودیعه مسکن فقط دوسال است که مستاجران بین بانک ها وزارت راه برای وام سرگردانند از طرفی بانک‌ها پارسال نداشتن بودجه را بهانه کردند و پرداخت وام صورت نگرفته وامسال هم وزارت راه قولنامه های تنظیم شده از اول فروردین ۱۴۰۱به بعد را قبول می کند و فکری برای مستاجرانی مثل ما که از پارسال برج ۸ تا برج ۸ امسال قرارداد داریم را نمی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۲ تير ۱۴۰۱
پدر و مادر و جد و آباد مستاجر اومده جلوی چشم زن و بچه
و مرد خانه سینه خیز روی آسفالت تبلی و غفلت و .... مسولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۲ تير ۱۴۰۱
بسه دیگه این دلقک بازی دستوری
هر کاری به نفع خودتون باشه هر چی میخواین کسی حق نداره حرفی بزنه اما تاثیر کارهای خودتون بر مردم و قاون میزاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۲ تير ۱۴۰۱
۹۰ درصد مشاوران املاک کد رهگیری نمیدهند و ما مستاجرها اسیر شدیم!حتی وام‌ودیعه هم‌نمیتونیم بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۲۳ ۱۲ تير ۱۴۰۱
25 درصد بر چه مبنایی؟اجاره نامه سال قبل موجوده؟ پس بهتر بود سقف دیگری هم تعیین میکردند. اینکه کل اجاره سال نباید بیشتر از 1 درصد قیمت ملک باشد.

در خصوص اجاره نامه غیر رسمی ، اگر مستاجر اجاره ندهد یا تخلیه نکند ،موجر اجاره نامه رسمی برای اقدام از دادگاه ندارد ... این را اطلاع رسانی نمایید.
Australia
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۲ تير ۱۴۰۱
بیخودی شعار الکی ندید.اقای رییسی باید بدونه با حرف هیچی درست نمیشه همه چیز ما از سیگار بگیر تا خونه و دلار و طلا و....بسته به دلار هست وفعلا باید دید دلار چی میخواد نه اینکه اقای رییسی چی میگه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۲ تير ۱۴۰۱
متاسفانه همه صاحبخانه ها برای فرار از این قضیه قرارداد رسمی امضا نمی کنند و به مستاجر می گویند ما قولنامه رسمی امضا نمی کنیم. می تونی تخلیه کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۲ تير ۱۴۰۱
پس قانون مالیات خانه های خالی چی شد؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۱۲ تير ۱۴۰۱
سلام
البته مستحضر هستید که این کدرهگیری اصلاً دردسترس مستاجران قرار نمیگیرد و فقط در اختیار مالکان است بنابراین مستاجران حمایتی از این کد دریافت نمیکنند
آخرین اخبار