ارمنستان و ترکیه مرز‌های خود را برای اتباع کشور‌های ثالث باز می‌کنند

ارمنستان و ترکیه در دور چهارم مذاکرات برای بهبود روابط خود توافق کرده‌اند مرز‌های خود را که پیش‌تر مسدود بود برای اتباع کشور‌های ثالث باز کنند.

وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرد در مذاکرات عادی‌سازی روابط با ترکیه توافق کرده‌اند که مرز مشترک خود را برای اتباع کشور‌های ثالث باز کنند.

به گزارش رویترز، این وزارتخانه همچنین گفت دو کشور توافق کرده‌اند پرواز‌های باری مستقیم را در هر دو جهت آغاز کنند.

چهارمین دور گفت‌وگو‌های آنکارا و ایروان امروز (جمعه) با حضور نمایندگان ویژه دو کشور برگزار شد. رابطه ترکیه و ارمنستان دهه‌ها تیره بوده است و طرفین بر سر مسائلی، چون قتل عام ۱.۵ میلیون ارمنی در امپراتوری عثمانی در سال ۱۹۱۵ با هم اختلاف نظر دارند. ارمنستان این رویداد تاریخی را یک نسل‌کشی می‌خواند در حالی که ترکیه ارقام کشته‌شدگان را به چالش می‌کشد و می‌گوید این قتل‌ها سازماندهی شده نبوده است.

از سوی دیگر، در درگیری‌های بین آذربایجان و ارمنستان بر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، ترکیه تاکنون از آذربایجان حمایت کرده است.

گفتنی است مرز بین ترکیه و ارمنستان از سال ۱۹۹۳ مسدود است و دو کشور هیچ مسیر تجاری مستقیمی ندارند.

با این حال ماه‌ها است دو کشور تلاش می‌کنند روابط خود را بهبود ببخشند. ترکیه از دی‌ماه برای عادی‌سازی روابط با ارمنستان تلاش کرده و آذربایجان و روسیه تاکنون برای میانجی‌گری در روابط این دو کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار