مناسب سازی فضای شهری برای معلولین

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت:مشکلات موجود در طراحی شهری، یکی از بزرگترین موانع حضور افـراد دارای معلولیـت در فعالیـت هـای اجتماعی است.

 حسینی گفت: بهزیستی استان زنجان با برگزاری منظم جلسات ستاد مناسب سازی و کمیته‌های زیرگروه این ستاد به بررسی و مشکلات مناسب سازی در استان زنجان پرداخته و کلیه دستگاه‌های استانی را هر ساله در قالب جشنواره شهید رجایی در زمینه مناسب سازی پایش و ارزیابی می‌کند و مشکلات و عدم مناسب سازی‌های انجام شده در ادارات استانی و شهرستانی را به آن‌ها ابلاغ می‌کند.

او گفت: موضوع مناسب سازی با توانمندسازی معلولان ارتباط مستقیم دارد جایی که مناسب سازی انجام شود امکان و شرایط برای خود اتکایی و استقلال نسبی مالی و شغلی و حرکتی معلولان فراهم می‌شود و بهزیستی مطالبه گر در زمینه‌ی مناسب سازی است.

او می گوید: یک شهر برای تمامی افراد طراحی و ساخته می‌شود و تمامی افراد صرف نظر از جنس، قومیت، میزان توانمندی یا هر موقعیت دیگر حق دارند از امکانات شهری استفاده کرده و از حق طبیعی خود بهره گیرند.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان زنجان، بنا‌ها و فضا‌های شهری باید به گونه‌ای طراحی یا مناسب سازی شوند که گروه هـای خاصـی از مـردم بـه دلیل محدودیت‌های حرکتی از استفاده از آن‌ها محروم نشوند و تردد، رسیدن، دستیابی و استفاده مستقل کلیه افـراد از آن فضا و تجهیزات معماری درون آن امکان پذیر باشد و به جز ممانعت‌های ایمنی، امنیتی یا مـالکیتی، هیچگونـه مـانع حرکتی برای دسترسی افراد به آن فضا و حرکت و فعالیـت در درون آن وجـود نداشـته باشـد.

او گفت: متاسفانه عدم دسترسی به مطب پزشکان و نبود مناسب سازی در ساختمان‌های پزشکان علاوه بر افراد دارای معلولیت و، سالمندان افراد عادی را نیز دچار مشکل کرده است که این موضوع نیازمند توجه جدی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.