قائم مقام سازمان جهانی بهداشت در ایران:

بیشتر مرگ‌ها و صدمات ناشی از تصادف قابل پیشگیری است

نشست هماهنگی طرح نمونه جمعیتی ایمن ترافیک (نجات) در دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد.

منصور رنجبر در نشست هماهنگی طرح نمونه جمعیتی ایمن ترافیک (نجات) در دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: از نظر اخلاقی مردم هرگز نباید هنگام استفاده از نظام (سیستم) حمل و نقل کشته شوند یا صدمه شدید ببینند.

او می‌گوید: با وجود سه برابر شدن خودرو‌ها در دنیا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته او، با توجه به اینکه صدمه شدید ناشی از تصادفات به اندازه فوت مهم است، تمام جنبه‌های مدیریت ایمنی راه باید از زاویه پیشگیری از مرگ و صدمه شدید دیده شود.

کارشناس ارشد سازمان جهانی بهداشت گفت: رسیدن به سامانه ایمن با اثربخشی اثبات شده آن در کشور‌های مختلف و بیش از ۳۰ سال کنونی مستلزم داشتن چهار رکن اصلی خودرو ایمن، سرعت ایمن، راه ایمن و کاربر ایمن است.

رنجبر گفت: جامعه برای تغییر رفتار در مبحث ایمنی راه نیازمند سه رکن آموزش و اعمال قانون هرکدام با سهم ۱۶ درصد و بازاریابی اجتماعی با سهم ۱۶ است که پلیس در هر سه رکن تاثیر اساسی دارد.

او می‌گوید: ارکان اصلی سرعت ایمن بر اساس رویکرد سرعت ایمن شامل مهندسی راه، اعمال قانون، آموزش و بازاریابی اجتماعی است.

رئیس پلیس راهور شهرستان کاشان نیز با ارائه مدل ارتقای ایمنی راه و تاکید بر مدیریت سرعت گفت: سرعت یکی از عوامل مهم در شکل گیری و شدت تصادفات و یکی از عوامل خطر مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی است.

سرهنگ مهدی پاکروان گفت: تجربه کشور‌های موفق در کاهش مرگ و میر و آسیب‌های شدید ناشی از تصادفات نشان دادن طراحی مداخلات برمبنای رویکرد سامانه ایمن در کاهش این آمار بسیار تاثیر داشته است.

او می‌گوید: اجرای طرح آزمایشی (پایلوت) مدیریت سرعت ۳۰ تا ۴۰ درصد فوتی‌ها و مجروحیت‌های شدید ناشی از تصادفات را با مدیریت سرعت کاهش می‌دهد.

در ادامه جلسه اعضا به بحث و تبادل نظر در خصوص طرح نمونه جمعیتی ایمن ترافیک (نجات) پرداختند.

لازم به ذکر است جلسه هماهنگی طرح نمونه جمعیتی ایمن ترافیک (نجات) در دانشگاه علوم پزشکی کاشان با حضور جمعی از مسئولین برگزار شد.

 
سالانه ۴۰ میلیارد دلار برای ترافیک کشور هزینه می‌شود

حمید سوری مشاور علمی و بین الملل پلیس راهور ناجا در نشست هماهنگی طرح نمونه جمعیتی ایمن ترافیک (نجات) در دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در حال حاضر سلامت و ایمنی مهم‌ترین بحث سوانح کشور است که سالانه ۴۰ میلیارد دلار برای ترافیک هزینه می‌شود.

او می‌گوید: بعد از پاندمی کووید ۱۹ فرصتی برای توجه به موضوعات و مشکلات اساسی کشور در حوزه سلامت ایجاد شد.

به گفته او، متاسفانه تمامی سطوح سنی درگیر این مشکل هستند و بزرگترین بار ناشی از بیماری‌ها را بر کشور تحمیل کرده است.

مشاور سازمان هلال احمر ایران گفت: تلاش‌های دو دهه گذشته منجر به کاهش حوادث ترافیکی شده بطوریکه آمار مرگ ناشی از این حوادث از ۲۰ هزار نفر در سال به ۱۷ هزار نفر کاهش یافته است.

سوری گفت: اجرای طرح شهر نمونه جمعیتی ایمن ترافیک (نجات) نیز میزان بروز تصادفات، آسیب و مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در ایران با رویکرد چشم انداز صفر را کاهش می‌دهد.

به گفته او، چشم انداز صفر این اعتقاد را به وجود می‌آورد که این تصادفات قابل پیشگیری هستند و رخدادشان از نظر اخلاقی غیرقابل قبول است.


استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:انسان در دیدگاه دورنمای صفر بالاترین ارزش را دارد و نظام (سیستم) ایمن ترافیک باید طوری طراحی شود که بروز حادثه عامل مرگ و یا آسیب جدی نشود.

سوری گفت: هدف از چشم انداز صفر، دستیابی به نظامی (سیستمی) است که موارد مرگ یا صدمه جدی در آن بر اثر سوانح ترافیکی به صفر برسد.

او می‌گوید: طرح شهر نمونه جمعیتی ایمن ترافیک (نجات) یک طرح آزمایشی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی در محدوده‌ای از شهرستان کاشان با هدف مداخله، اعمال و ارزیابی مداخلات ایمنی برای کاربران در آن منطقه است که در صورت موفقیت هر تجربه، تلاش برای توسعه آن انجام خواهد شد.
به گفته او، ارتقای همکاری‌های بین بخشی سازمان‌های مرتبط، کاهش میزان بروز حوادث، آسیب‌ها و مرگ‌های ناشی از آن، کاهش بار اقتصادی، ارتقای ایمنی ترافیکی در فضای جامعه، ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیکی در اعضای جامعه، کاهش بار آسیب‌های روانی ناشی از حوادث ترافیکی، ارتقای سلامت جسمانی و روانی افراد و جامعه از اهداف کاربردی تصمیم گیری مبتنی بر شواهد علمی در طرح شهر نمونه جمعیتی ایمن ترافیک (نجات) است.

کاشان نامزد شهر نمونه جمعیتی ایمن ترافیک (نجات) شد

کورش ساکی درسرپرست دانشگاه علوم پزشکی کاشان  گفت: رسیدن به شهر ایمن ترافیک، کار دشواری است که همکاری و فعالیت مستمر دستگاه‌های مختلف و کار جهادی را می‌طلبد.

او با تقدیر از انتخاب کاشان برای شهر نمونه جمعیتی ایمن ترافیک (نجات) می‌گوید: با توجه به وضعیت نامطلوب ایمنی ترافیک و تحمیل خسارت بسیار بالای سوانح رانندگی بر کشور امید است اجرای طرح نمونه جمعیتی ایمن ترافیک (نجات) در کاشان این خسارات را کاهش دهد.

به گفته او، اجرای طرح نمونه جمعیتی ایمن ترافیک (نجات) علاوه بر تغییر رفتار سیاستگذاران و از ورود خسارات سنگین به جامعه به ویژه نیروی مولد پیشگیری می‌کند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز گفت: وجود نیروی انسانی متخصص پژوهشگر و مراکز تحقیقاتی «تروما»، «پرستاری تروما» و «عوامل اجتماعی موثر بر سلامت» در دانشگاه علوم پزشکی کاشان و تعامل بین دانشگاه و شهر، زیرساخت‌های موثری برای اجرای این طرح در کاشان است.

حمیدرضا بنفشه گفت: انعقاد تفاهم نامه همکاری پژوهشی بین دانشگاه نیز که چندی قبل با نیروی انتظامی، پلیس راهور و شهرداری کاشان امضا شد بستر مناسبی برای هم افزایی و هماهنگی بین بخشی و اجرای طرح نمونه جمعیتی ایمن ترافیک (نجات) را در کاشان فراهم کرد.

او می‌گوید: اجرای طرح‌های پژوهشی ایمنی و ترافیک در دانشگاه علوم پزشکی کاشان در قالب تفاهم نامه تجربیات مطلوبی را در این زمینه برای طرح نمونه جمعیتی ایمن ترافیک (نجات) فراهم خواهد کرد.

نشست هماهنگی طرح نمونه جمعیتی ایمن ترافیک (نجات) با حضور دکتر حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مشاور علمی و بین الملل پلیس راهور ناجا، دکتر منصور رنجبر نماینده بیماری‌های غیر واگیر دفتر سازمان جهانی بهداشت، سرهنگ سیروس حسن زاده رئیس مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا، مهندس هرمز ذاکری معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی، سرهنگ مهدی پاکروان ریاست راهور شهرستان کاشان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کاشان و جمعی از معاونین و مسئولان این دانشگاه و تعدادی از مدیران شهری کاشان در دانشگاه علوم پزشکی شهرستان برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار