مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری:

تاکنون کانون شیوع تب کریمه کنگو در استان شناسایی نشده است

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: کانون شیوع تب کریمه کنگو شناسایی نشده و فرد مبتلا به این ویروس در استان‌های همجوار دامداری می کرد.

محمد اسدی گفت: با آغاز فصل گرما، فعالیت کنه‌ها و شیوع بیماری تب کریمه کنگو بیش از ۴۰۰هزار راس دام سبک و سنگین امسال در مقابله با بیماری تب کریمه کنگو در استان ضدعفونی شدند.

در این مدت ۱.۵ میلیون مترمربع مکان‌های نگهداری دام در استان سمپاشی و ضدعفونی شده است و توزیع سم رایگان برای سمپاشی سایر اماکن دامی نیز در دستور کار دامپزشکی قرار دارد.

۱۰ گروه دامپزشکی برای نظارت بر سمپاشی در اماکن دامی سطح استان چهارمحال و بختیاری فعالیت می‌کنند؛ ایمن‌سازی و ضدعفونی کردن اماکن دامی، تهیه و توزیع سم و محلول ضدعفونی‌کننده و ارائه آموزش به افراد مختلف در این مدت برای مقابله با تب کریمه کنگو در دستور کار قرار دارد.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های ویروسی مشترک انسان و دام است که از طریق کنه‌ها از بدن دام آلوده به سایر دام‌ها و یا از طریق گزش، له کردن کنه با دست، تماس با خون، ترشحات خونی و گوشت دام آلوده منتقل می‌شود.


بیشتر بخوانید


مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری گفت: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در فرآورده‌های خام دامی نظیر مرغ، گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ، مراتب را با نزدیکترین شبکه دامپزشکی استان در میان بگذارند یا از طریق شماره تلفن‌های ۱۵۱۲ در سراسر استان موارد تخلف را به اطلاع بازرسان دامپزشکی استان برسانند.

هم‌اکنون هشت کشتارگاه سنتی و ۲ کشتارگاه صنعتی در استان چهارمحال و بختیاری فعال است.

این استان با داشتن بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دام سبک و سنگین عشایری، سنتی و صنعتی به عنوان یکی از قطب‌های دامپروری کشور محسوب می‌شود.

بیماری تب کریمه کنگو (CCHF)، اولین بار در سال ۱۳۷۸ به طور رسمی و قطعی در کشور تایید و شناسایی شد. از جمله روش‌های انتقال ویروس CCHF را می‌توان به گزش انسان توسط کنه آلوده، تماس انسان با ترشحات و خون حیوان آلوده و تماس فردی با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو برشمرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار