تحقیق و تفحص از طرح‌های انتقال آب؛ اختلاف نظر نمایندگان اصفهان و چهارمحال و بختیاری

نمایندگان مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد وزارت نیرو در خصوص انتقال آب بین حوضه‌ای موافقت کردند.

این تحقیق و تفحص آثار و پیامد‌های سد‌های ساخته شده را بر محیط زیست، میراث فرهنگی، آموزش، بهداشت و زیست جوامع محلی مخزن و پایین دست سد‌های ساخته شده وزارت نیرو را بررسی می‌کند.

در محورهای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد وزارت نیرو درباره انتقال آب بین حوضه‌ای آمده، باید نحوه تطابق جانمایی سد‌ها، تمامی ذی‌نفعان حوضه و عملکرد‌های زیست محیطی، فنی، مالی و اقتصادی سد‌های ساخته شده مورد بررسی قرار بگیرد.

همچنین بررسی چگونگی نحوه دریافت ردیف‌های اجرایی پروژه‌های توسعه‌ای منابع آب(مجوز تخصیص، تصویب مطالبات، قرارداد‌های اجرا و عملکرد شرکت‌های مشاور)  و مجوزهای محیط زیستی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی، جهاد کشاورزی، امور عشایر و... در میان محورهای تحقیق و تفحص قرار دارد.

درخواست کنندگان این تحقیق و تفحص خواستار رسیدگی به «نحوه برخورد با برداشت‌های غیر مجاز، آب‌های زیرزمینی و سطحی، متجاوزان به حریم بستر و حفظ ریخت‌شناسی رودخانه و چگونگی بهره برداری آب در تولیدهای کشاورزی و اقدامات انجام شده برای اصلاح الگو‌های کشت» شدند.

نحوه تدوین برنامه بهره برداری از منابع سطحی و زیرزمینی در دشت‌های مختلف، بررسی رعایت اصول یونسکو در اجرای پروه‌های انتقال آب و سدسازی و بررسی ساختار ارزیابی محیط زیستی پروژه‌های توسعه‌ای مطابق با معیار‌های جهانی از محورهای دیگر است.

این تقاضای تحقیق و تفحص که از سمت نماینده شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری مطرح شده، به انتقال آب در استان‌ها به علت «تخلفات و اعمال فشارهای سیاسی و خلاف قانون ،خلاف مبانی علمی-فنی و خلاف مصالح کشور» اشاره کرده است.

در تقاضای تحقیق و تفحص گفته شده نحوه انتقال آب باعث شده ایجاد حس بی‌عدالتی و تبعیض میان مردم استان‌های مبدأ مانند چهارمحال و بختیاری شده است. 

آقای راستینه نماینده شهرکرد خواسته طرح انتقال آب بین حوضه‌ای طرح گلاب و بهشت آباد در استان چهارمحال و بختیاری بررسی شود.

در طول ماه‌های گذشته، طرح‌های انتقال آب ناشی از خشکسالی ایران، موجب اختلاف نظر میان نمایندگان استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری در مجلس شده است.

پیش از رأی گیری برای این تحقیق و تفحص، نماینده خمینی شهر به شیوه این تحقیق و تفحص اعتراض کرد.

حجت الاسلام نقدعلی در حالیکه ایستاده بود، نتوانست عمامه‌اش را نگه دارد و با فریاد گفت که تحقیق و تفحص نباید تنها به طرح انتقال آب بهشت آباد محدود شود و آن را غیرقابل قبول دانست.

تحقیق و تفحص از طرح‌های انتقال آب؛ خشکسالی و اختلاف نظر نمایندگان اصفهان و چهارمحال و بختیاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۰۸ تير ۱۴۰۱
اونی که در حال نابودیه باغات اصفهانی.
خیانت ماران کسانی بودند که به جای اشتغال زایی برای مردم چهارمحال اومدند توسعه کشاورزی را در این استان دنبال کردند که الان حاضر به پذیرش حق آبه قانونی خودشون نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ايراني
۲۳:۴۸ ۰۷ تير ۱۴۰۱
حالا بدم نيستاااا اسمي از پيمانكار انتقال آب ها ببريد بگيد كي بي حساب كتاب داره ريخت وپاش ميكنه
مشكل كمبود آب يكبار براي هميشه با انتقال آب حاصل از آب شيرين كن هاي ساحلي از خليج فارس بايد جبران بشه نه با خشكاندن رود و چشمه ها كي به خودتون ميايد آخع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۰۷ تير ۱۴۰۱
با سلام ، استان اصفهان دست از سر چهارمحال و بختیاری بردارد تا کی ظلم در حق کشاورزان ، استان چهارمحال خودش مشکل کم آبی دارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۰۷ تير ۱۴۰۱
وقتی سازمان اب چهار محال زیر نظر سازمان اب منطقه اصفهانه هر کاری دلشون بخواد میکنن کشاورزی چهار محال سالهاست نابود شده به بهانه های جور واجور و هر جا دلشون خواسته تونل انتقال اب زدن اصفهانیا تونل های اول و دوم کوهرنگ حالا هم در حال تونل زدن زیر بهشت اباد و صاحب شدن مناطقی از شهرستان بازفت در چهار محال و بردنش از نظر جغرافیایی در مرز های استان اصفهان تا غارت منابع زیر نظر خودشون باشه در صورتی ک هنوز معلم های اون مناطق از آموزش پرورش چهار محال و بختیاری فرستاده میشن این فقط خود بینی سیاست مدار ها و مردم اصفهان باعث تفرقه میشه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۳:۲۱ ۰۷ تير ۱۴۰۱
چرت نگو اون سازمان چه ربطی به اصفهان داره شمافکری به حال کوهای استانتون بکنید که تا نوک قلعه ها چهارمحال هلو گردو کاشتید ونمیگذترید آب سمت اصفهان بیاد
Kuwait
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۷ تير ۱۴۰۱
اگر تحقیق و تفحص است باید از تمام پروژه باشد نه فقط یک مورد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۷ تير ۱۴۰۱
نمردیم و ای پی کویت هم دیدیم
آخرین اخبار