طرح ضربتی مبارزه با تب کریمه کنگو در کرمان؛

۴۰۰ هزار راس دام سمپاشی شدند

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان از سم پاشی ۴۰۰ هزار راس دام برای جلوگیری ازشیوع تب کریمه کنگو خبرداد.

حسین رشیدی با اعلام گزارش افزایش موارد مبتلایان بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان و کشور و گزارش مواردی از مرگ و میر ناشی از این بیماری در سطح کشور ازطرح های ضربتی دامپزشکی برای کنترل بیماری گفت.

او می گوید: دامپزشکی با اطلاع رسانی و هماهنگی با دهیاری ها، شورا‌های محلی و با استفاده از امکانات محلی، جهاد کشاورزی، سپاه پاسداران، بسیج مهندسی کشاورزی و با کمک گرفتن از فرمانداری‌ها نسبت به سمپاشی اماکن دامی و حمام ضد کنه دام در تمام دامداری‌های شهرستان‌های استان بویژه مناطق دارای سابقه بیماری به سرعت اقدام کرده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: سم‌پاشی محیط و بدن دام برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو در استان هر ساله انجام می‌ شود بطوری که در سال گذشته بیش از یک میلیون راس دام سمپاشی شده است.

به گفته او، همچنین برای این منظور طرح ضربتی سم پاشی اماکن دامی با مشارکت نیرو‌های بسیج جامعه کشاورزی به صورت کاملاً رایگان در استان انجام شده است که از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار راس دام و بیش از یک میلیون و ۹۰۰هزار متر مربع جایگاه‌های نگهداری دام سمپاشی شده است.

رشیدی می گوید: همزمان اقدامات ترویجی و آموزشی و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های محلی، بهروزان و خانه‌های بهداشت، اداره آموزش ترویج جهاد کشاورزی، تریبون نماز جمعه و سایر امکانات موجود در شهرستان، در خصوص اعلام مخاطرات بیماری و رفتار‌های خطرناک از جمله ذبح دام در منازل و خارج از کشتارگاه و آموزش راه‌های پیشگیری از بیماری انجام شده است.

او گفت: نیرو‌های دامپزشکی از کشتار دام در حاشیه شهر و خارج از کشتارگاه جلوگیری و افراد خاطی را به دادستان معرفی می‌کنند.

او می گوید: بازرسین بهداشتی دامپزشکی مستقر در کشتارگاه‌ها بر رعایت نکات ایمنی و استفاده از وسایل حفاظت شخصی توسط سلاخان و قصاب‌ها و کارگران کشتارگاه‌ها نظارت دقیق داشته و با هرگونه سهل انگاری و عدم رعایت مقررات بهداشتی و ایمنی برخورد می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: امید است با اقدامات همه جانبه و سریع و نظارت‌های دقیق و مستمر دامپزشکی، شاهد فروکش کردن تب کریمه کنگودر سطح استان بوده و از بروز موارد جدید و خدای ناکرده مرگ و میر ناشی از بیماری در استان پیشگیری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار