آقای جزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عملیات آبخیزداری در هر هکتار ۲ میلیون و ۷٠٠ هزار تومان هزینه دارد

مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها گفت: هر هکتار عملیات آبخیزداری ۲ میلیون و ۷٠٠ هزار تومان هزینه دارد. با توجه به هزار و دویست میلیارد تومان اعتباری که امسال برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در نظر گرفته شده و تورم موجود، این میزان اعتبار کافی نیست.

آقای هوشنگ جزی گفت: سالیانه ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور تحت فرسایش آبی و ۱۶/۴ تن در هکتار تحت فرسایش خاکی هستند. عملیات آبخیزداری در کاهش میزان فرونشست، کنترل ۷٠ تا ۱٠٠ درصدی کنترل سیلاب‌ها مؤثر بوده و با تزریق آب در مناطق پایین دست حوضه‌های آبخیز، اراضی کشاورزی بایر را سیراب و در افزایش پوشش گیاهی، تامین معیشت مردم مناطق اطراف حوضه آبخیز و کاهش گرد و غبار مؤثر است.

او می‌گوید: ظرفیت عملیات آبخیزداری در کشور سالانه ۷ میلیون هکتار است. نزدیک به ۳۵ میلیون هکتار عرصه برای انجام عملیات آبخیزداری مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته که ۲٠ میلیون هکتار انجام شده و ۱۵ میلیون هکتار هنوز اجرایی نشده است.

به گفته مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، طبق برنامه ششم توسعه باید ۱٠ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام می‌شد که تنها ۵٠ درصد آن اجرایی شده است. اعتبارات اختصاص یافته برای عملیات آبخیزداری کافی نیست و در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ با اعتباراتی که ازصندوق توسعه ملی برای این کار اختصاص یافت توانستیم به توسعه عملیات آبخیزداری بپردازیم.

طبق برنامه ششم توسعه باید ۱٠ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کشور اجرا می‌شد که تاکنون ۵٠ درصد آن اجرایی شده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار