گلخانه های موقت با نتیجه ای مثبت

مدیرکل جهادکشاورزی البرز گفت: گلخانه های ارزان قیمت موقت کوتاه و تونلی نتیجه خوبی می دهد.

روشن نژاد گفت: تجربیات عملی در سالیان اخیر نشان داده استفاده از گلخانه های ارزان قیمت موقت کوتاه و تونلی با پوشش دو جداره توام با تزریق هوای گرم و یا پوشش دوجداره برای پس رس یا پیش رس کردن محصولات فصل خنک نتیجه خوبی داشته است.

او می گوید: بدین صورت که کشت دور اول را به طریقه کشت نشایی زودتر از کشت فضای آزاد در این گلخانه ها انجام داده و به محصول زودرس با قیمت مناسب دست پیدا می کنیم.

مدیرکل جهادکشاورزی البرز گفت: زمین را در ماه های خیلی گرم سال از اواخر خرداد تا مرداد از کشت خالی می کنیم تا بتوانیم حدود ۲ ماه در مصرف آب صرفه جویی داشته باشیم و از طرفی چون با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم، نباید محصولات پرآب بری بکاریم که قیمت آن با سایر مناطق کشور در این برهه فرقی ندارد.

این در حالی است که در اردیبهشت و خرداد محصولات بیشتر استان ها به بازار قابل عرضه نیست.

او گفت: با زودرس کردن به اهداف کاهش مصرف آب و نیز تولید محصول با قیمت مناسب و تأمین امنیت غذایی دست پیدا می کنیم و متعاقب آن با وقفه ۲ ماهه اقدام به کشت روش نشایی محصول برای کشت دوم از نیمه دوم تا اواخر مرداد و برای بعضی محصولات در شهریور و استفاده از تونل ها و گلخانه های فوق الذکر می نماییم تا به هدف محصول پس رس با قیمت مناسب در زمانی که محصولات مناطق سردسیر تمام شده و محصولات مناطق گرمسیری به بازار عرضه نشده است دست پیدا کنیم.

او می‌گوید: در این روش از تولید سبزی و صیفی در فضای آزاد با تبخیر و تعرقی فوق العاده و با نیاز آبی بالا در تیر و مرداد ( زمان اوج مصرف آب ) خودداری می کنیم این موضوع نیاز به رفع موانع صدور مجوز ها داشت که دستور صدور انجام گرفت.

در حال حاضر گرانی سازه گلخانه مهمترین مانع عمومی توسعه گلخانه ها می باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.