چین: تحریم‌های غرب علیه روسیه «شمشیر دولبه» است

رئیس جمهور چین در اجلاس اقتصادی «بریکس» گفت غرب با اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه در حال آسیب رساندن به اقتصاد خود و زندگی مردم جهان است.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، آمریکا و اتحادیه اروپا را به خاطر اعمال تحریم‌ها علیه روسیه به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت کشور‌های غربی در حال «سلاح‌سازی» از اقتصاد برای آسیب رساندن به مردم سراسر جهان هستند.

به گزارش راشا تودی، شی در سخنرانی خود در مجمع تجاری «بریکس» گفت: «سیاسی کردن اقتصاد جهانی و تبدیل آن به ابزار یا سلاح خود و اعمال عامدانه تحریم‌ها با استفاده از جایگاه خود در سیستم‌های پولی بین‌المللی، تنها به ضرر منافع آمریکا تمام شده و موجب رنج همگان می‌شود».

رئیس جمهور چین تاکید کرد که تحریم‌ها مثل یک «یک بومرنگ و یک شمشیر دولبه هستند». وی با اشارات تاریخی به جنگ جهانی دوم توضیح داد که تلاش برای گسترش اتحاد‌های نظامی و جستجوی امنیت خود به بهای ضرر دیگران برای متجاوز پایان بدی خواهد داشت.

تحریم‌های اقتصادی مخالف عقل سلیم است

رئیس جمهور چین می‌گوید تحریم‌های با انگیزه سیاسی و مکانیسم‌های اعمال فشار بر رقبا، تجارت جهانی را تضعیف کرده و «مخالف عقل سلیم و منطق اولیه اقتصادی است». به گفته او در مواجهه با بی ثباتی در جهان، ترویج صلح و آرمان اصلی منشور سازمان ملل باید در اولویت قرار گیرد.

از زمان آغاز جنگ اوکراین، تحریم‌های اقتصادی یکی از اصلی‌ترین سلاح‌های غرب در برابر روسیه بوده است.

گفتنی است، تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا علیه روسیه قیمت انرژی و مواد غذایی را به شدت افزایش داده و استاندارد‌های زندگی در  اروپا و آمریکای شمالی را کاهش داده است. در حالی که تنها چند ماه تا زمستان فاصله هست، کارشناسان نسبت به خاموشی و سهمیه‌بندی انرژی در این کشور‌ها هشدار داده اند.

مجمع تجاری بریکس گروهی تشکیل شده از کشور‌های برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که مجموعاً یک چهارم اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند. اجلاس بریکس از دیروز به میزبانی چین شروع شد و تحلیلگران آن را فرصتی برای توسعه اقتصادی پکن در بحبوحه بی‌ثباتی اقتصادی جهان می‌دانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار