مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان:

فضای سبز شهر اصفهان را با ۲۶ میلیون مترمکعب آب نگهداری می‌کنیم

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: به جای نیاز آبی ۶۰ میلیون مترمکعبی، فضای سبز شهر اصفهان را در بهترین حالت با ۲۶ میلیون مترمکعب آب نگهداری می‌کنیم.

مجید عرفان‌منش گفت: حدود ۶ هزار هکتار فضای سبز شهرداری اصفهان است که حدود ۴ هکتار آن در اختیار شهرداری اصفهان است و مابقی در اختیار سایر سازمان‌های دولتی از جمله دانشگاه‌ها و پادگان‌ها است.

آبیاری فضای سبز شهر اصفهان وابسته به منابع سطحی و زیرسطحی و پساب فاضلاب است و با توجه به خشکی زاینده‌رود منابع سطحی کاملاً حذف شده است.

به گفته او سالانه حدود ۶۰ میلیون مترمکعب نیاز آبی فضای سبز شهر اصفهان است که در بهترین شرایط که رودخانه زاینده‌رود را در اختیار داشته‌ایم تا ۳۵ میلیون مترمکعب نیاز آبی فضای سبز تأمین می‌شده است و در حال حاضر با روش‌های به‌زراعی فضای سبز شهر اصفهان را زنده نگه داشته‌ایم.

در حال حاضر که منابع سطحی و زاینده‌رود را از دست داده‌ایم و اندک آب موجود زاینده‌رود سهم صنعت، شرب و کشاورزی می‌شود، عملاً سهم شهرداری اصفهان از منابع آب‌های سطحی حذف شده است

عرفان منش ۱۱ رشته مادی در سطح شهر اصفهان داریم که بر اساس طومار شیخ بهایی سهم آبه و حقابه آن حذف شده است، گفت: اصفهان به عنوان اولین شهر ایران به خاطر مشکلات آبی پساب فاضلاب شهر اصفهان را در سال ۸۸ خریداری کرد و حق آبه آن را دارد و پساب خروجی تصفیه‌خانه آب فاضلاب را برای فضای سبز شهرداری اصفهان با ایجاد دو تصفیه‌خانه ثانویه و تکمیلی استفاده می‌کند و در گام اول کمربند سبز را پوشش داده‌ایم.

حدود ۶۰ درصد عرصه فضای سبز تحت مدیریت آب یعنی شبکه تحت فشار، قطره‌چکان و لوله‌های ماکارونی است و در کشور اصفهان بر روی مدیریت آب در حوزه فضای سبز بسیار کار کرده است.

او می‌گوید: حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آبیاری فضای سبز شهرداری اصفهان از پساب و کمتر از ۱۸ میلیون مترمکعب از منابع زیرسطحی تأمین می‌شود، در صورتی که سهمی که از منابع زیرسطحی خریداری کرده‌ایم و پروانه صادر شده است ۲۷ میلیون مترمکعب است، اما در بهترین حالت ۱۸ میلیون مترمکعب در اختیار فضای سبز شهرداری اصفهان قرار می‌گیرد. وی تصریح کرد: بعضاً عنوان می‌کنند مشکل برداشت حوضه مربوط به شهرداری اصفهان است در صورتی که شهرداری اصفهان مطالعه‌ای در سال ۹۴ به همراه آب منطقه‌ای برای مدیریت سفره آب زیرزمینی انجام داد که بر اساس آن بالاترین سطح سفره زیر شهر اصفهان است که برداشت آن را شهرداری انجام می‌دهد و پایین‌ترین سطح آب زیرزمینی خارج از شهر اصفهان است که حوزه صنعت و کشاورزی برداشت می‌کنند که عملاً یک اتهام ناروا به فضای سبز شهرداری اصفهان می‌زنند.

در جلگه زاینده‌رود بر اساس آمار حدود ۳۰ هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز است و کمتر از ۲۰۰ عدد آن مربوط به شهرداری اصفهان است، کل حوضه آبریز زاینده‌رود را یک درصد آن را شهرداری برداشت می‌کند و ۹۹ درصد آن را حوزه صنعت، شرب و کشاورزی برداشت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت:اصفهان یک شهر تاریخی است قسمتی از فضای سبزی شهر اصفهان قدمت ۸۰ ساله دارد و ریشه گیاه به روش غرق‌آبی عادت کرده است، بنابراین ناچار هستیم که با این روش آبیاری درختان را ادامه دهیم.

عرفان‌منش می‌گوید: به جای نیاز آبی ۶۰ میلیون مترمکعبی، فضای سبز شهر اصفهان را در بهترین حالت با ۲۶ میلیون مترمکعب آب نگهداری می‌کنیم، همچنین از زاینده‌رود و از بخش عمده منابع آب زیرزمینی که آن را خریداری کرده‌ایم هم محروم شده‌ایم و اخیراً پساب فاضلابی که بابت آن تصفیه‌خانه زده‌ایم و پول آن را پرداخت کرده‌ایم هم می‌خواهند محروم کنند و به تدریج باید با این مدیریت در حوزه آب، فضای سبز شهر اصفهان از دست رفته بدانیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار