کاخ سفید برخلاف اظهارات بایدن دیدار او و «محمد بن سلمان» را تایید کرد

درحالیکه پیش از این رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده بود با ولیعهد عربستان دیدار نخواهد کرد کاخ سفید این حرف را تکذیب و دیدار این دو مقام را تایید کرد.

در حالیکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا چند روز پیش درخصص سفرش به عربستان تاکید داشت که در این سفر با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار نخواهد داشت، شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: «کاخ سفید می‌گوید دیدار ماه آینده بایدن با مقامات سعودی شامل ملاقات با، «ولیعهد» هم می‌شود».

این شبکه آمریکایی در این خصوص گفت: «ساعاتی پس از آنکه جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد قرار است در جریان سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان او با محمد بن سلمان، ولی عهد دیدار برگزار می‌شود، کاخ سفید نیز روز یکشنبه تاکید کرد دیدار رئیس‌جمهور با مقامات سعودی شامل دیدار با، «ولیعهد» هم می‌شود».

جنیفر گرانهولم وزیر انرژی آمریکا در برنامه روز یکشنبه شبکه سی‌ان‌ان با سوالات خبرنگار این شبکه درباره سفر ماه آینده میلادی جو بایدن به عربستان سعودی مواجه شد. این وزیر آمریکایی درحالیکه سعی داشت از پاسخ دادن به سوالی درخصوص دیدار بایدن با محمد بن سلمان (که پس از به قتل رساندن «جمال خاشقچی» در عرصه بین‌المللی منزوی و منفور شده است) طرفه برود مجبور شد به دیدار بایدن با او ولیعهد عربستان اذعان کند.

سی‌ان‌ان نیزدر این خصوص نوشت: «اظهارات این وزیر در تضاد با اظهارات روز جمعه بایدن بود.بایدن گفته بود که او قرار نیست با محمد بن سلمان ملاقات کند، او به یک جلسه بین المللی می‌رود و ولیعهد سعودی بخشی از آن خواهد بود».

پیش از این کاخ سفید اعلام کرده بود بایدن احساس می‌کند «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی، به دلیل نقش داشتن در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی نشریه واشنگتن پست، در ترکیه در سال ۲۰۱۸، چهره‌ای «منفور» است.

به دنبال ادامه‌دار شدن درگیری‌های نظامی در اوکراین و تلاطم‌های پیاپی در بازار نفت و نیز افزایش قیمت سوخت در کشور‌های غربی به ویژه آمریکا، واشنگتن به دنبال تقویت روابط خود با شاهزاده‌های سعودی بوده است.

از طرفی پیش‌تر از این منابع خبری هفته گذشته اعلام کرده بودند در بحبوحه تلاش ریاض و واشنگتن برای بهبود روابط متشنج میان طرفین و همچنین تدارک برای سفر جو بایدن به عربستان سعودی، دو هیئت از عربستان قصد دارند به واشنگتن سفر کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار