روستایی در گرگان که طعم طرح هادی را نچشید

اهالی روستای خیرات گرگان از اجرا نشدن طرح هادی در این روستا گلایه دارند و خواستار توجه مسئولان هستند.

روستای خیرات در ۱۹کیلومتری شهر گرگان و در جاده توسکستان قرار دارد.

این روستا با مشکلاتی از جمله اجرا نشدن طرح هادی در آن، ترانس برق ضعیف، وضعیت نامناسب جدول کشی روستا، عبور تیر چراغ برق‌های فشار قوی از داخل روستا، مناسب نبودن دیواره‌های رودخانه نزدیک روستا و ... رو به روست.

گلوی دهیار روستای خیرات می‌گوید: طرح هادی روستا از سال ۹۵تصویب شده، اما تاکنون یک درصد هم اجرایی نشده است.


او گفت: در مراجعه به بنیاد مسکن به ما گفته شد ابتدا باید زیر ساخت روستا آماده شود و بعد عملیات طرح هادی در آن اجرایی شود.

دهیار روستای خیرات گفت: برای آسفالت روستا هم به ما گفته اند ابتدا باید شبکه آب روستا اصلاح شود تا کار آسفالت روستا به انجام برسد.

گلایه اهالی روستای خیرات گرگان از اجرایی نشدن طرح هادی
گلوی می‌گوید: موضوع تعریض معابری که بر عهده دهیاری گذاشته شده به دلیل اعتبار کم از عهده دهیاری خارج است.

او گفت: حدود ۱۳۰خانوار با جمعیت بالغ بر ۵۰۰نفر در این روستا زندگی می‌کنند و ترانس برق روستا که از سال ۵۹ نصب شده جوابگوی این جمعیت نیست.

گلوی می‌گوید: برای تعویض ترانس روستا نامه نگاری‌هایی با شرکت برق انجام شده است، اما به ما گفته اند در حال حاضر برنامه‌ای برای تعویض آن ندارند.

او گفت: موضوع نبود جدول کشی مناسب در این روستا موجب شده با گرم شدن هوا بوی نامناسب و حشرات موذی  موجب ناراحتی اهالی روستا شود، از طرفی رودخانه‌ای که از وسط روستا عبور می‌کند با طغیان‌های متعدد خطراتی را برای روستاییان ایجاد کرده است.

رضایی رییس بنیاد مسکن شهرستان گرگان در این باره گفت: در گرگان ۹۳روستا داریم و طرح هادی برای روستا‌های بالای ۲۰خانوار تهیه شده است.

او گفت: اجرای یک کیلومتر جدول کشی در یک روستا حدود سه میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما اعتبار در نظر گرفته شده برای امسال ۹میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

رضایی گفت: اهالی روستا گلایه دارند که طرح هادی در این روستا اجرایی نشده است و اگر ما بخواهیم طرح را شروع کنیم به دلیل نبود اعتبار نمی‌توانیم آن را ادامه دهیم به همین دلیل اولویت بر طرح‌های نیمه تمام در شهرستان است.

او گفت: برای ۱۵روستایی که در شهر گرگان طرح هادی را شروع نکرده ایم مبلغ ۴۵میلیارد تومان و برای روستا‌هایی که طرح هادی آن‌ها نیمه تمام مانده است مبلغ صد میلیارد تومان اعتبار لازم است.

گلایه اهالی روستای خیرات گرگان از اجرایی نشدن طرح هادی
عبدالهی رییس اداره برق گرگان هم درباره مشکلات مربوط به ترانس برق روستای خیرات گفت: روستای خیرات ۱۲۰ اشتراک و یک ترانس برق ۱۶۰ آمپر دارد، ضعف ولتاژ ورودی روستا مورد مطالعه قرار گرفته است و مقرر شده ترانس برق با ظرفیت ۱۲۵ آمپر در این روستا نصب شود.

او می‌گوید: ممکن است عملیات نصب این ترانس با تاخیر همراه باشد، اما تلاش می‌کنیم تا تابستان این کار به انجام برسد.

عبدالهی گفت: تیر چراغ برق‌های فشار قوی در گذشته در زمین‌های کشاورزی نصب شده و واحد‌های مسکونی بعد‌ها در نزدیکی این تیر‌های چراغ برق ساخته شده است.

او گفت: باید بررسی انجام شود اگر نصب این تیر چراغ برق‌های پرفشار قصور شرکت برق باشد جا به جایی انجام می‌شود، اما اگر تجاوز به حریم شناسایی شود خود اهالی روستا باید هزینه جا به جایی را پرداخت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
سلام وقت بخیر واقع جای تاسف داره برای استان گلستان و روستای با این جمعیت داره اما هیچ امکاناتی نداره