احداث ۳۰کیلومتر آتش بر در مرز اراضی ملی آزادشهر

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آزادشهر از احداث ٣٠ کیلومتر آتش‌بُر در مرز اراضی ملی و مستثنیات این شهرستان خبر داد.

جلال عجم گفت: به منظور جلوگیری از ورود آتش به اراضی ملی، تاکنون ٣٠ کیلومتر آتش‌بُر احداث شده است.

او گفت: این آتش بر‌ها با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان و مشارکت کشاورزان، شورا‌ها و دهیاران احداث شده است.

به گفته عجم مقرر شده نیرو‌های حفاظتی با یک دستگاه تراکتور در مرز مناطق جنگلی و مرتعی شهرستان ۱۵۰ کیلومتر آتش بر ایجاد کنند.

او از کشاورزان و مردم خواست ضمن خودداری از آتش زدن کاه و کلش مزارع کشاورزی و باغ‌های حاشیه مناطق حفاظت شده از رها کردن شیشه و پلاستیک در جنگل که ممکن است بر اثر افزایش دما و تابیدن خورشیدن باعث ایجاد آتش سوزی شود، جداً خودداری کنند.

عجم می‌گوید: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه آتش و دود در محدوده‌های بحرانی، مراتب را سریعاً به یگان حفاظت منابع طبیعی با شماره‌های رایگان ١۵٠۴، یا ١٣٩ و همچنین شماره اداره منابع طبیعی آزادشهر ٣۵٧٣۵۵٩۴ اعلام کنند.

برخی کشاورزان پس از برداشت محصولات پاییزه نظیر گندم اقدام به آتش زدن مزارع خود می‌کنند تا هر چه سریعتر زمین را برای کشت دوم آماده کنند، اما این روش مضرات محیط‌زیستی زیادی به همراه دارد که کاهش حاصلخیزی خاک یکی از آن‌ها است.

ایجاد آتش بُر شیوه‌ای مقابله‌ای در زمان وقوع آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی است و از پیشروی آتش از زمین های کشاورزی به عرصه های دیگر پیشگیری می کند.

در این روش محدوه‌های طبیعی به چندین زون تقسیم شده و پوشش گیاهی بصورت خطی به عرض حداقل ۲ متر بوسیله ابزار‌هایی همچون تراکتور پاکسازی می شود.

به این ترتیب در صورت بروز حریق در این مناطق، خط پیش رونده آتش ضمن برخورد با آتش بُر متوقف شده و جلوی گسترش و سرایت آن به دیگر مناطق گرفته خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.