عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

راهی جز مردمی سازی یارانه‌ها نداریم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر نظام یارانه‌ها تغییر نمی‌کرد، امسال باید ۱۶ میلیارد دلار اعتبار برای واردات در نظر می‌گرفتیم.

آقای علیرضا نظری گفت: تا قبل از اصلاح نظام یارانه، ارز ترجیحی برای ۶ قلم از ۲۵ قلم کالا تامین می‌شد که در صورت استمرار تخصیص ارز ترجیحی به واردات، باید امسال بیش از ۱۶ میلیارد دلار اعتبار در نظر گرفته می‌شد.

به گفته او، پارسال ۸ میلیارد دلار بودجه برای تامین ارز ۶ قلم کالا در نظر گرفته شد و تا دوم شهریور که دولت سیزدهم مستقر شد، بودجه به پایان رسیده بود که با این وجود، الزامات تحمیل شده ما را وادار به تغییر مدل حمایتی کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: در طرح جدید مردمی سازی یارانه‌ها به سبب تخصیص ارز نیما دیگر فروش نفت اهمیتی ندارد؛ چرا که دولت از طریق منابع ریالی می‌تواند حمایت از سفره مردم داشته باشد. تشکل‌های بخش کشاورزی در بحث تولید، کشت قراردادی، آموزش و ترویج، قیمت گذاری، صادرات و فروش محصولات کشاورزی می‌توانند نقش داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی گفته، باید از تشکل‌ها و اتحادیه‌ها حمایت شود و دولت نمی‌تواند در تمامی امور تصدی گری داشته باشد؛ بنابر سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، هر تصمیمی که در حوزه تامین آب کشاورزی یا تولید اتخاذ می‌شود، باید با نظر تشکل‌های مربوط باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار