در انتقاد از تصویب قطعنامه ضد ایرانی؛

چین: آمریکا باید به نگرانی‌های مشروع هسته‌ای ایران پاسخ دهد

نماینده چین در وین در توضیح رای منفی خود به قطعنامه شورای حکام گفت آمریکا بحران هسته‌ای را آغاز کرده و باید به نگرانی‌های مشروع ایران پاسخ دهد.

وانگ چانگ، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل گفت: «آمریکا آغازگر بحران هسته‌ای کنونی ایران، به جای ادامه کارزار فشار بر این کشور، که تنش‌ها را افزایش می‌دهد، باید فعالانه به نگرانی‌های مشروع ایران پاسخ دهد».

به گزارش گلوبال تایمز، نماینده چین در سازمان ملل پس از رای منفی به قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد چین مخالف اعمال فشار بر ایران به واسطه قطعنامه است؛ زیرا کارزار فشار به حل مشکلات کمکی نخواهد کرد؛ بلکه در عوض موجب تشدید تنش و وخامت اوضاع خواهد شد. به گفته او «وظیفه اصلی کشورها پایان دادن به مذاکرات هسته‌ای و برگرداندن برجام به مسیر اصلی در اسرع وقت است. ما معتقدیم همه مسائل پادمانی ایران تا آن زمان حل خواهد شد». 

وانگ چانگ در توضیح رای منفی کشورش نیز گفت که چنین اقدامی فقط همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به خطر انداخته و مذاکرات وین را که در مرحله حساس نهایی قرار دارد، تضعیف می‌کند. چین اعلام کرده از حل و فصل اختلافات ایران و آژانس حمایت می‌کند و همه طرف‌ها باید شرایط لازم و فضای سالم را برای تلاش‌های دیپلماتیک ایجاد کنند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین نیز که پیشتر گفته بود روسیه از چنین قطعنامه‌ای حمایت نخواهد کرد، گفت تصویب قطعنامه علیه ایران در حال حاضر هیچ کمکی به حل مشکلات نمی‌کند و «غیرسازنده» است.

با این حال، عربستان و رژیم صهیونیستی از تصویب قطعنامه ضد ایرانی حمایت کرده اند.

در جریان نشست هیئت مدیره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان قطعنامه‌ای را برای انتقاد از ایران به‌خاطر مسائل مربوط به حفاظت هسته‌ای ارائه کردند که دیشب در جلسه شورای حکام به تصویب رسید. در این قطعنامه ادعا شده ایران به اندازه کافی بر سر مسائل جدی با آژانس همکاری نداشته است. چین و روسیه به این قطعنامه رای منفی و هند، پاکستان و لیبی رای ممتنع داده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
شماها که خیلی سنگ ما رو به سینه میزدین پس چرا ایندفعه وتو نکردین
معلوم شد دستتون با امریکا تو یه کاسه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
پروفسور وتو رو تو شورای امنیت می کنن
Iran (Islamic Republic of)
ر خ
۱۹:۱۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
عقل کل وتو برای شورای امنیت است ؛ مشکل ما این است که در مورد هر جیز ی که تخصص نداریم
اظهار نظر می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
مثل اینکه درست رو خوب نخوندی عزیزم.
حق وتو تو سازمان ملل هست.
تو شورای حکام نیست.
اینجا هم چین مخالف بوده.
روسیه هم مخالف بوده
آخرین اخبار