تحریم نشست کشور‌های آمریکایی یک ضربه برای بایدن است

نشریه دیلی اکسپرس شرکت نکردن سران برخی از کشور‌های آمریکایی در نشست لس آنجلس را ضربه‌ای برای رئیس جمهور آمریکا توصیف کرد.

نشریه دیلی اکسپرس در گزارشی به برگزاری اجلاس سران کشور‌های آمریکایی پرداخت و نوشت: نهمین اجلاس سران قاره آمریکا روز دوشنبه در لس آنجلس آغاز شد. انتظار می‌رود در این نشست موضوعاتی همانند مهاجرت، تغییرات آب و هوایی و همه گیری ویروس کرونا مورد بحث و بررسی قرار گیرد. این کنفرانس هر سه تا چهار سال یکبار برگزار می‌شود و این نخستین بار است که شهری درآمریکا میزبان این رویداد است.

پس از اینکه دولت بایدن از دعوت سران کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا برای حضوردر این نشست خودداری کرد، فهرست مهمانان این نشست تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفت.

مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک روز دوشنبه در سخنانی تأیید کرد در اقدامی اعتراضی در این نشست شرکت نخواهد کرد.

واشنگتن اعلام کرد فقدان فضای دموکراتیک و وضعیت حقوق بشر دلیل کنار گذاشتن این کشور‌ها ازاین نشست است.

سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: ما براین باور نیستیم دیکتاتور‌ها باید برای حضوردر این نشست دعوت شوند. ما از این اقدام نیستیم و رئیس جمهور بر سر مواضع خود خواهد ایستاد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امیدوار بود برگزاری نشستی که به چالش‌های اقتصادی و مهاجرت درسطح منطقه می‌پردازد سبب ترمیم آسیب‌هایی خواهد شد که دونالد ترامپ به روابط با آمریکای لاتین وارد کرده است.

نشریه دیلی اکسپرس نوشت: تصمیم رئیس‌جمهور مکزیک برای شرکت نکردن در این نشست در لس‌آنجلس، ضربه‌ای برای رئیس جمهور بایدن و تیمش محسوب می‌شود که ماه‌ها وقت صرف کردند رئیس جمهور مکزیک را برای حضور در این نشست متقاعد کنند.

سران دیگر کشور‌ها که قرار بود در این اجلاس شرکت کنند، ازاقدام اوبرادور تبعیت کرده و و مقامات سطح پایین‌تر خود را به این رویداد می‌فرستند.

مقامات آمریکایی به نگران نبودن خود در ارتباط با حضور نمایندگان سطح پایین اشاره کردند و گفتند این موضوع نتیجه ناشی از این رویداد را تغییر نخواهد داد.

یک مقام بلندپایه گفت: ما به واقع انتظار داریم نوع و سطح مشارکت به هیچ وجه مانعی برای انجام کار‌های مهم در این اجلاس نباشد.

رئیس جمهور بایدن قرار است روز چهارشنبه در این نشست حضوریابد و تحریم این نشست سبب نگرانی افرادی خواهد شد که مایل نیستند موضوعات مطرح شده در این نشست تحت تأثیر قرار گیرد.

به گفته کارشناسان، این تحریم همچنین نشان دهنده نفوذ نداشتن جو بایدن در حوزه سیاسی است، به ویژه در قاره آمریکا که هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی با مشکل مواجه است.

دلایل دعوت نکردن بایدن به صورت مستقیم با سفر برنامه ریزی شده او به عربستان بر سر بحران انرژی با وجوود پیشینه حقوق بشری ریاض در تضاد است.

روز سه‌شنبه، کارین ژان پیر سخنگوی کاخ سفید، عربستان را «شریکی مهم» برای آمریکا خواند، اگرچه رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود عربستان باید یک کشور «منفور» شود.

کاخ سفید تأیید کرد ۲۳ رئیس جمهور از جمله ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل که برای نخستین بار با بایدن دیدار خواهد کرد، در این اجلاس حضور خواهند داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
فقط کشورای غیر وابسته ای مثل ونزوئلا و پرو میتونن همچین اجلاسی بذارن
آخرین اخبار