آبخوان‌داری راهی برای پرآب‌شدن قنات و چشمه‌ها

سرپرست اداره آبخیزداری استان زنجان گفت:مدیریت منابع زیست‌محیطی یک آبخیز به‌نحوی است که اهداف مدیریت طرح رابرای بهره‌برداری ازاین منابع برآورده سازد.

 محمدی گفت: در سال‌های أخیر تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی موجب تبدیل نوع بارش از برف به باران شده و تغییر نوع بارش‌ها در مناطق کوهستانی زنجان  مشهودتر است.

او می گوید: بارش برف در ارتفاعات موجب می‌شود تا بر اثر ذوب تدریجی، آب حاصل از آن با شدت کمتری در زمین جاری شده و سبب نفوذ تدریجی آب در زمین و تغذیۀ سفره‌های آب زیرزمینی می شود.

به گفته سرپرست آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان آب‌های حاصل از بارش‌های رگباری در مدت زمان اندکی از دسترس خارج‌شده و در تغذیۀ سفره‌های آب زیرزمینی تأثیر کمتری دارد، از همین‌رو معاونت آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی استان طی سال‌های اخیر در راستای کنترل آب‌های جاری ناشی از بارش باران‌های رگباری و شدید، اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

محمدی گفت: انجام عملیات مختلف از جمله آبخوان داری و تغذیه سفره‌های زیرزمینی در بلندمدت باعث تغذیه سفره‌های زیرزمینی و پرآب‌شدن قنات و چشمه‌ها خواهد شد و در سال‌های أخیر این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

او می گوید: به‌این‌منظور در منطقه ذاکر که آب شرق شهر زنجان از چاه‌های این محل تأمین می‌شود شاهد اجرای طرح‌های آبخوان‌داری هستیم و با توجه به احداث حوضچه‌ها معاونت آبخیزداری اقدام به لایروبی آن کرده که قطعاً باعث افزایش حجم این حوضچه‌ها می‌شود.

به گفته سرپرست آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان این اقدام باعث تزریق حدود ۴ میلیون مترمکعب آب به سیستم خواهد شد.

محمدی گفت: برای اجرای طرح‌های آبخوان‌داری ۵ میلیارد تومان اعتبار برای استان زنجان در نظر گرفته شده که با توجه به اهمیت  موضوع  نیاز است که توجه بیشتری به این حوزه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.