بروز اختلاف میان کشور‌های آمریکایی پیش از آغاز نشست سران

نشست سران قاره آمریکا در مسیر خود دچار موانع و دست انداز‌هایی شده که اختلاف سران آن را نشان می‌دهد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: نشست کشور‌های آمریکایی امروز (دوشنبه) آغاز می‌شود، ولی هنوز فهرست مدعوین وجود ندارد. نشست سران قاره آمریکا که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا آن را برگزار می‌کند و می‌خواهد فصل جدیدی در روابط ایالات متحده با کشور‌های آمریکای لاتین بگشاید، در مسیر خود دچار موانع و دست انداز‌های زیادی شده است.

قرار است رهبران کشور‌های منطقه از امروز دوشنبه برای تبادل نظرات گوناگون در شهر لس آنجلس گرد هم آیند. واشنگتن می‌خواهد از این طریق، در مقابل چینی قدرت نمایی کند که اکنون در حال پیشروی در منطقه‌ای است که سال‌ها حیاط خلوت آمریکایی‌ها بوده است.

اما کاخ سفید هنوز فهرست مدعوین را منتشر نکرده و منتظر است تا بحران با آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهور مکزیک فرو بنشیند.

رئیس جمهور مکزیک تهدید کرده است اگر همه کشور‌های آمریکای لاتین بدون استثنا در این نشست دعوت نشوند، از جمله کشور‌هایی مثل کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه که آمریکا نمی‌خواهد نامی از آن‌ها ببرد، در این نشست شرکت نخواهد کرد.

جو بایدن که خود را قهرمان دمکراسی در سرتاسر جهان می‌داند، نمی‌خواست به قول او «رژیم‌های خودکامه» در میان مدعوین این نشست باشند.

خوان گونزالس، مشاور بایدن در امور کشور‌های آمریکای لاتین در جمع خبرنگاران مدعی شد: بایدن می‌خواهد چشم انداز و تصویری از یک منطقه امن و دمکراتیک را که اساساً در جهت منافع راهبردی آمریکاست، رواج دهد.

به گفته او، بایدن می‌خواهد در این نشست خبر‌هایی درباره همکاری‌های اقتصادی و مبارزه با شیوع کووید ۱۹ و نیز تغییرات آب و هوایی اعلام کند.

واشنگتن اطمینان داده است تعدادی از سران اصلی منطقه و نیز افرادی همچون «آلبرتو فرناندز» رئیس جمهور آرژانتین و «ژاییر بولسونارو» رئیس جمهور برزیل در این نشست شرکت خواهند کرد، اما به گفته بنجامین گادن، سرپرست بخش پژوهش‌های آمریکای لاتین در مرکز بین المللی دانشوران وودرو ویلسون، اگر رئیس جمهور مکزیک در این نشست شرکت نکند، غیبت او نظر‌های زیادی را به خود جلب خواهد کرد.

به گفته گادن، تهدید رئیس جمهور مکزیک به شرکت نکردن در این نشست، رویدادی بغرنج در اقدامات تدارکاتی برای برگزاری نشست محسوب می‌شود و انرژی دیپلماتیک زیادی از آمریکا خواهد گرفت.

این پژوهشگر اذعان کرد: در حالی که چین در منطقه آمریکای لاتین سرمایه گذاری‌های کلانی می‌کند، رئیس جمهور آمریکا تاکنون از هیچ تلاش اقتصادی قابل توجهی حرف نزده است.

مایکل شیفتر، پژوهشگر مسائل سیاسی، بحث و جدل‌ها بر سر فهرست مدعوین نشست کشور‌های آمریکایی را نشانه کاهش نفوذ آمریکا می‌داند. به خصوص آنکه مشکلات سیاسی پیش روی جو بایدن، از کاهش چشمگیر محبوبیتش گرفته تا خطر از دست دادن کنترل کنگره بعد از انتخابات پاییز امسال، از چشم رهبران منطقه دور نیست. او می‌گوید آمریکا هنوز قدرت نرم زیادی دارد، یعنی تاثیرگذاری در زمینه مسائل فرهنگی یا عادات مصرف، اما باید پذیرفت که نفوذ سیاسی و دیپلماتیک این کشور روز به روز در حال افول است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
امریکا اینا رو به جون هم میندازه تا لاتین رو تضعیف کنه
آخرین اخبار