اجرای مصوبه مزدی شورای‌ عالی کار فقط برای بازنشستگان حداقلی‌بگیر

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز اعلام کرد که حداقل حقوق بازنشستگان، مجموع بازماندگان و از کارافتادگان تامین اجتماعی ۵۷ درصد بالا رفت.

بنابر اعلام دولت، براساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، افزایش مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی هر سال به تصویب هیات وزیران می‌رسد، به نحوی که حداقل دریافتی مستمری‌بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد.

سرانجام پس از گذشت ۷۵ روز از آغاز سال ۱۴۰۱ مصوبه افزایش حقوق سال جدید بازنشستگان، بازماندگان و از کارافتادگان سازمان تامین اجتماعی با امضای هیات وزیران در دولت به تصویب رسید و تکلیف میلیون‌ها بازنشسته این سازمان روشن شد.

بازنشستگان کم‌تر از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان نمی‌گیرند

طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مصوبه شورای عالی کار درباره افزایش حقوق بازنشستگان حداقلی بگیر تامین اجتماعی تصویب شده و حقوق آن‌ها ۵۷ درصد بالا می‌رود و هیچ بازنشسته‌ای کمتر از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان دریافت نخواهد کرد، اما حقوق سایر سطوح فقط ۱۰ درصد بالا خواهد رفت.

این در حالی است که مصوبه شورای عالی کار که در روز‌های پایانی اسفند سال گذشته تصویب شد دستمزد ۱۴۰۱ کارگران را با ۵۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل اعلام کرد و همچنین حقوق سایر سطوح مزدی ۳۸ درصد افزایش یافت.

وزارت کار

قانون برای بازنشستگان سایر سطوح اجرا نشد؟

اما آنطور که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد در راستای هماهنگ‌سازی پرداخت حقوق تمام صندوق‌های بازنشستگی، برای آن دسته از مشمولان که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی حقوق اعمال می‌شود و همچنین برای کمک به معیشت مستمری‌بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ۱۰ درصد افزایش، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد و این یعنی خبری از افزایش ۳۸ درصدی برای بازنشستگان سایر سطوح نیست.

بهادری جهرمی، سخنگوی دولت هم اعلام کرد افزایش حقوق بازنشستگان حداقلی بگیر در ۲۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. در راستای عدالت و با حفظ تناسب پرداخت با سایر صندوق‌ها در بودجه ۱۴۰۱، افزایش حقوق سایر سطوح به صورت پلکانی و به‌نفع دریافتی‌های کمتر تنظیم شده است، این یعنی هر چه حقوق بالاتر میزان افزایش به همان نسبت کم‌تر خواهد بود.

حقوق بازنشستگان در مسیر عدالت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز بعد از خبر افزایش حقوق بازنشستگان در باره جزئیات آن توضیح داد: در تعیین حقوق یک معیار عدالت داریم که توجه ویژه به نرخ تورم و حفظ قدرت خرید دارد، به همین دلیل امسال کسانی که حقوقشان کمتر است افزایش بیشتری در حقوق خواهند داشت.

به گفته حجت‌الله عبدالملکی اگر شخصی در سال ۱۴۰۰، سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کرده، امسال حقوقش به شش میلیون تومان خواهد رسید و دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت. یا مثلا شخصی که سال گذشته ۹ میلیون تومان دریافتی داشته به حقوقش یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزوده خواهد شد. همچنین کسی که ۲۰ میلیون تومان دریافتی داشته دو میلیون تومان یعنی همان ۱۰ درصد به حقوقش افزوده خواهد شد.

بنابراین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که در سایر سطوح مزدی قرار دارند مثل بازنشستگان کشوری و لشکری ۱۰ درصد بالا رفت اما بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی معتقد هستند مجموع حقوق آن‌ها از بازنشستگان صندوق‌های دیگر پایین‌تر است و نباید افزایش حقوق ۱۰ درصدی برایشان اعمال می‌شد.

حقوق بازنشستگان

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال‌های گذشته رعایت عدالت در حقوق‌ها رخ نمی‌داد برای مثال حقوق فردی که ۲۰ میلیون تومان بوده دریافتی‌اش با افزایش سنواتی به ۲۵ میلیون تومان می‌رسید، اما حقوق فردی که سه میلیون تومان دریافتی داشته کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رشد می‌کرد.

عبدالملکی می‌گوید: حقوق حداقل بگیران ۵۷ درصد افزایش یافت که حق عائله مندی و سایر آیتم‌ها هم به آن افزوده می‌شود. اما برای کسانی که از حداقل بالاتر هستند، عدد ۱۰ درصد افزایش را داریم اما چون بازنشستگان تامین اجتماعی میزان دریافتی‌شان از صندوق‌های دیگر کمتر است دولت تصویب کرد علاوه بر آن ۱۰ درصد، یک مبلغ ثابت ۶۵۰ هزار تومان نیز درنظر گرفته شود این روند مختص افرادی است که زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. مثلا کسی که حقوقش با افزایش ۱۰ درصدی به ۹ میلیون و ۸۵۰ هزارتومان رسیده، ۱۵۰ هزار تومان دیگر افزوده می‌شود تا به ۱۰ میلیون تومان برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
اقای عدالت کل اقشار جامعه به ریال در امد دارند به دلار هزینه اگه صداقت تو حرف وشعار دارید اینجا عدالت رو پیاده کنید فقط شعار عدالت میدهید فهمی از عدالت ندارید
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۹:۵۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
با سلام: حرف وزیر کار کاملا غیر قانونی است و ایشان حق ندارد از آنهایی که بیمه پردازی بیشتری داشته اند کم و به حداقل بگیری که بیمه پردازی کمتری داشته اضافه کند این حق الناس است و فهمیدنش نیاز به هوش زیادی ندارد.این عین از جیب دیگران صدقه دادن است دولت اگر خیلی دلسوخته محرومان است از خود مایه بگذارد نه از جیب دیگران.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
خداوند سایه دولت عدالت محور را از سر ما مستضعفین کم نکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
10 در صد +650 هزار تومان خدا برکت.
Iran (Islamic Republic of)
حمید احمدی
۲۱:۰۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
هر کس برای خودش عدالت را تعریف می کند.اگر دولت با توجه به گرانی های اخیربرای حد اقل بگیر ها 57 در صد اضافه کرده چه اشکالی دارد. کسانیکه حقوق بالا دارند آنها هم می خواهند حقوقشان 57 در صد اضافه بشود و به این میگن عدالت.مثلا بنده با ده سال سابقه کار و مدرک کارشناسی ارشد و پرداخت حق بیمه دو برابر کارگر و سن 64 سال ماهیانه 1 میلیون و دویست و پنجاه هزار دریافت می کنم و احتمالا با 57 در صد اضافه میشه دو میلیون تومان یعنی 750 هزار تومان اضافه میشود حالا کسی که 20 میلیون ماهیانه می گیرد می خواهد حقوقش 57 در صد یعنی ماهیانه 11 میلیون و 400 هزار تومان اضافه بشود و ماهیانه 31 میلیون و 400 هزار دریافت کند و به این میگه عدالت. من حاضرم از حقوق یک میلیون ودویست 50 % مالیات به دولت بدهم آنوقت کسی که 20 میلیون میگیرد حاضر میشه از حقوقشو 10 میلیون تومان مالیات بده آنوقت میگه که این عدالت نیست
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۶:۲۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
مجلس و دولتی ها حق دارند که درآمدشان مخفی و محرمانه بماند. چون بعضی از آنها و نورچشمی ها پارسال تا 130 درصد افرایش داشتند و امسال هم بالای 50 درصد . ولی کارمند و بازنشسته فقط 10 درصد.
Iran (Islamic Republic of)
باقر نبی زاده
۱۲:۵۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
این چه عدالتی است که کسی که 30 یا 35 سال حق بیمه پرداخت کرده و کار کرده و باز نشسته شده و در زمان کار به علت طبقه بندی مشاعل حقوق دریافت کرده و سالیانه طبق قانون افزایش حقوق داشته الان باید جندسال صبر کند و حقوقش با تورم افزایش نیابد که سایر مستمری بگیران به او برسند .این نوع عدالت که با هیج استانداردی تطابق ندارد چه تحفه ای است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
هر کس حق بیمه بیشتری پرداخت میکرد الان اضافه حقوق کمتری دریافت میکند
Iran (Islamic Republic of)
عدالت
۱۲:۳۹ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
تازه حالا یادشون اومده عدالت در کار نبوده ؟ کسی که ۱۵سال سابقه حق بیمه داره با اونی که ۳۵ سال سابقه داشته یکی است؟ حداقل باید دو برابر حقوقش باشه .مثل این می ماند که در یک صندوق یکی هزار تومان واریز کند و دیگری یک میلیون تومان بعد بگن هر دو مساوی برداشت کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
این افزایش فقط در جهت مدیران است //که هفت برابر حداقل را بکیرند.و به شادی سر کنند//مگر انها که در صد اندکی بیشتر از حداقل میگیرند از کجا خرید میکنند؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
پدرمن تا ه امسال با حقوق دو دویست بازنشسنه میشه یعنی چند درصدب حقوقش اضاف میشه ؟پدرم با ده سال بازنشسته شده البته!!!
United States of America
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
با توجه به افزایش قیمتها مگه میشه با این حقوق زندگی کرد؟ سازمان تامین اجتماعی ظلم کرده در حق بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته
۱۲:۱۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
واقعا مسخره است، وقتی سقف حقوق مورد پذیرش بیمه سال قبل 19 میلیون و سال قبلترش 11 بوده ، حتی اگر کسی هر دوسال را روی سقف رد کرده باشد در بهترین حالت متوسط حقوق بازنشستگی دریافتی سال قبلش پانزده میلیون بوده آنوقت معلوم نیست آقای وزیر عدد 20 میلیون را از کجا در آورده،؟!!
کسی هم که روی سقف ، بیمه رد میکرده در طول 30 سال به همین میزان پول به صندوق بیمه و دولت واریز کرده و دولت نباید مثل رابین هود حق او را بکند که به دیگران بدهد ، باید از جیب خودش به همه کمک کند نه از جیب مردم.الان با این تورم، قدرت خرید سایر سطوح نسبت به پارسال بسیار کمتر شده؟ و حقشان ضایع گردیده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
متاسفانه الفبای اولیه قوانین واطلاعات وزارتخانه خود را ندارند بعد وزیر شدند و برای خیل عظیمی از مردم مشکل ایجاد میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
کسی که حق بیمه بیشتری پرداخت کرده الکی بوده و نفع با کسانیه که کمتر حق بیمه پرداختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
25 درصد همسان سازی پارسال چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
همیشه میخوردند با یک لیوان آب روش ولی اینبار خوردن بدون آب .
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۲:۰۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
مبارکه . ایشالا فوق العاده خاص پرستاران با ضریب 3هم که مصوب وقول اون مال ایام کروناست فراموش نشه وحق به حق دارش برسه وکام زحمتکشان ومدافعان سلامت هم شیرین بشه. ممنون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
ظلم آشكار به متوسط‌بگیر. يعني حقوق پدر من با ٣٠ سال سابقه ميشه ٦ ميليون.
آخرین اخبار