از حداقل زمان تشخیص هویت تا نحوه شناسایی جسد «عبدالباقی»

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران گفت: حداقل زمان تشخیص هویت از نمونه خون ۸ ساعت و از نمونه‌های سخت مثل استخوان ۴۸ ساعت است.

در پی خبر پیدا شدن جسد حسین عبدالباقی از زیر آوار متروپل آبادان و تائید هویت او از سوی پزشکی قانونی شایعاتی مبنی بر زنده بودن شدت گرفت. این شایعات با توجه به زمان پیدان شدن جسد تا اعلام نتیجه که کمتر از 48 ساعت بود بیشتر گسترش یافت.

همین امر موجب شد تا باشگاه خبرنگاران جوان حداقل زمان اعلام تشخیص هویت افراد از روی DNA را از پزشکی قانونی و مراجع علمی پیگیری کند.

در نهایت پزشکی قانونی حاضر به پاسخگویی نشد و مراجع علمی حداقل زمان تشخیص هویت از روی DNA را 48 ساعت اعلام کردند.

حالا با گذشت یک روز از انتشار  گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پزشکی قانونی با انتشار اطلاعیه ای پاسخ سوالات ما را منتشر کرده است.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با اشاره به فرایند تشخیص هویت جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان گفت: پیرو حادثه تاسف بار ریزش ساختمان متروپل آبادان، اظهار نظر‌هایی از سوی برخی افراد در فضای مجازی در خصوص روند تشخیص هویت و آزمایشات ژنتیک انجام شده مطرح شد که با توجه به غیرعلمی و غیر دقیق بودن مطالب مطرح شده که می‌تواند بیانگر بیگانگی و عدم آشنایی گویندگان و منتشر کنندگان مطالب فوق به فرآیند تشخیص هویت و حوزه ژنتیک قانونی باشد، ارائه مطالبی جهت تنویر افکار عمومی هموطنان ضروری به نظر می‌رسد.

وی افزود: سازمان پزشکی قانونی کشور به عنوان دستگاهی علمی و تخصصی، در کنار وظایف متعارف خود، در تمامی حوادث و بحران‌ها همواره در کنار هموطنان بوده و با به کارگیری تمامی توان و ارائه خدمات با نهایت سرعت و دقت ممکن، تلاش کرده تا به سهم خود نقشی هرچند کوچک در کاهش آلام بازماندگان عزیز این حوادث ایفا کند.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های سازمان پزشکی قانونی کشور حضور در صحنه‌های حوادث و انجام اقدامات فنی و تخصصی جهت تشخیص هویت و تعیین علت فوت است، تصریح کرد: در تمامی حوادث مختلفی که طی سال‌های گذشته به وقوع پیوسته، این کار با سرعت و دقت صورت گرفته است.

وی افزود: کار تشخیص هویت و همچنین تعیین علت فوت در حوادث بر اساس موازین علمی و دستورالعمل‌های تدوین شده به انجام می‌رسد؛ در این حادثه نیز مانند سایر موارد این اقدامات صورت گرفته و یا در حال انجام است.

رئوفیان ادامه داد: در شناسایی هویت جان‌باختگان از معاینات ظاهری، جنسیت متوفی، علائم و نشانه‌های خاص روی بدن، مدارک همراه، انگشت نگاری، فرمول دندانی و سایر موارد قابل احصاء استفاده و تشخیص هویت صورت می‌گیرد.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران اظهار کرد: در مواردی که به دلیل شدت جراحات و آسیب وارده به جسد و یا فساد پیکر امکان تشخیص هویت با کمک روش‎های فوق امکان پذیر نباشد و یا در موارد خاص برای قطعیت و اطمینان بیشتر، از جسد نمونه‌ای جهت استخراج پروفایل ژنتیکی اخذ می‌شود تا با پروفایل‌های ژنتیکی استخراج شده از بستگان او مقایسه شود.

وی افزود: علم ژنتیک قانونی جزو تخصص‌های بین رشته‌‎ای با تلفیق علوم مختلف از جمله ژنتیک مولکولی، نانوتکنولوژی، شیمی و .. است که با توجه به اهمیت نمونه‌های استحصال شده از صحنه‌های جرم یا قربانیان حوادث غیر مترقبه، روش‌های آزمایشگاهی استخراج و تکثیر DNA را به گونه‌ای بهینه سازی کرده تا از حداقل مقدار DNA، نتایج قابل اطمینان و قابل تفسیر حاصل شود.

رئوفیان گفت: در حوادث دسته جمعی در صورتی که نیاز به پروفایل ژنتیکی جهت تعیین هویت قربانیان یا بقایای انسانی باشد، قدم اول، برداشت نمونه از جسد یا بقایای بجا مانده در محل حادثه است. نمونه‌های بیولوژیکی که می‌توان در راستای استحصال پروفایل ژنتیکی جهت تعیین هویت افراد از آن‌ها استفاده کرد، شامل نمونه خون، بافت نرم مانند عضله و یا نمونه بافت سخت مانند دندان و استخوان است.

وی افزود: این برداشت نمونه توسط کارشناسان پزشکی قانونی و مطابق با دستورالعمل‌های سازمانی موجود انجام می‌شود.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران ادامه داد: فرآیند استحصال پروفایل ژنتیکی از نمونه‌های بافتی (نرم یا سخت) در شرایط استاندارد شامل مراحل آماده سازی نمونه، استخراج DNA، کمیت سنجی، تکثیر DNA به وسیله روش PCR، تفکیک محصولات PCR به وسیله الکتروفورز و تهیه پروفایل ژنتیکی و در نهایت تفسیر و ارائه گزارش تعیین هویت است.

وی افزود: بر اساس نوع نمونه، زمان لازم جهت انجام استحصال پروفایل ژنتیکی و تطبیق به بازه زمانی حداقل ۸ ساعت در نمونه خون و تا ۴۸ ساعت در نمونه‌های سخت (استخوان) نیاز دارد.

زئوفیان بیان کرد: ممکن است به دلیل فساد شدید بافت و یا عدم حصول نتایج قابل تفسیر، مراحل آزمایش نیازمند تکرار بوده و طبعاَ برای حصول نتیجه و پاسخگویی نیاز به زمان بیشتری خواهد بود.

وی افزود: در خصوص حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان، با توجه به آواربرداری‌های انجام شده و خروج پیکر‌ها و بقایای قربانیان طی ساعات و روز‌های اول وقوع حادثه، امکان شناسایی و تعیین هویت این عزیزان براساس پروتکل مربوط فراهم و با انجام بررسی‌های تخصصی لازم و طی فرآیند‌های مربوط، این پیکر‌ها پس از شناسایی تحویل خانواده هایشان شدند.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران اظهار کرد: در این میان با طرح برخی شایعات و ابهامات درخصوص متوفی حسین عبدالباقی که هویت وی از طریق بررسی‌های انجام شده و از جمله روش‌های بیومتریک (اثر انگشت) به انجام رسیده بود، لزوم انجام آزمایش ژنتیک مطرح و اقدامات لازم انجام شد.

وی افزود: با بررسی پیکر و عدم مشاهده تخریب بافتی، نمونه‌گیری طبق دستورالعمل‌های موجود سازمان از بافت‌های عمقی (عضله) انجام شد و با توجه به اولویت تعیین هویت متوفی، آزمایش به صورت خارج از نوبت انجام و پروفایل ژنتیکی استحصال و فرآیند مقایسه تطبیقی با پروفایل ژنتیکی مادر و ۳ فرزند وی توسط نرم افزار اختصاصی انجام شد.

رئوفیان ادامه داد: براساس محاسبات آماری، احتمال صحت روابط مذکور در هر ۴ مورد، بین متوفی با مادر بیولوژیک و فرزندانش، ۹۹.۹۹۹۷٪ به دست آمد؛ لذا هرگونه شبهه‌ای در مورد صحت این پاسخ و احراز هویت متوفی رد می‌شود.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران گفت: با توجه به استحصال پروفایل ژنتیکی منسوبین درجه یک مفقودین اعلامی در این حادثه، تا کنون دو نفر از این عزیزان از طریق آزمایش ژنتیک شناسایی شده‌اند.

وی افزود: آنچه حائز اهمیت است شناخت فرایند تشخیص هویت، آگاهی به فرآیند‌های تشخیص هویت از طریق آزمایش ژنتیک و توانایی‎های سازمان پزشکی قانونی کشور در این بخش و سوابق اقداماتی است که سازمان در کارنامه دارد.

رئوفیان گفت: این سازمان در حوادث مختلفی مانند زلزله بم، زلزله کرمانشاه، حادثه حله، حادثه ریزش ساختمان پلاسکو، حادثه قطار تبریز به مشهد، حادثه کشتی سانچی و... با تلاش شبانه روزی و بی وقفه شناسایی و تعیین هویت پیکر‌های قربانیان را انجام داده است.

وی افزود: حوادثی که بعضاً به مراتب شدیدتر و از نظر تعداد تلفات وسیع‌تر از حادثه متروپل بود، در تمام این حوادث تحویل پیکر‌ها با رعایت دقیق استاندارد‌های علمی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شده است.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران تصریح کرد: تنها توجه به انجام فرآیند تشخیص هویت پیکر‌های به جا مانده از حادثه هواپیمای اکراینی که شامل بیش از هزار نمونه از پیکر‌ها و منسوبین درگذشتگان بوده است که در زمانی کوتاه کار استحصال پروفایل و مقایسه آن‌ها انجام و پیکر‌ها به خانواده‌های این عزیزان تحویل شد، می‌تواند موید این امر باشد.

وی افزود: این در حالی است که تعدادی از این درگذشتگان غیر ایرانی و یا دارای تابعیت دو گانه بوده و پیکرهایشان پس از شناسایی به کشور‌های مربوط تحویل شده و با وجود بررسی مجدد، هیچگونه مغایرتی در خصوص تعیین هویت پیکر‌ها از سوی سایر کشور‌ها گزارش نشده است.

رئوفیان تاکید کرد: امیدواریم در زمان بروز حوادث و با توجه به نگرانی‌های حاکم بر خانواده عزیزان درگیر در حادثه و در کنار فشار کاری و روانی وارده بر دستگاه‌ها و افراد درگیر در مدیریت حوادث، افراد و رسانه‌ها، از گمانه زنی‌های بی مورد و استناد به اظهارات غیرکارشناسانه افراد بی یا کم اطلاع و غیر متخصص و ایراد اتهام و یا بیان مطالب غیرعلمی اجتناب کند.

۱۴:۱۹ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
سلام فرمانده عبدوالباقی دقیقا کجایی ؟؟
۱۱:۴۸ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
یه ذره بعضی ها عقل داشتن خیلی چیزا نمی نوشتن آخه زنده و یا مرده این فرد چه نفع و یا ضرری داره که مثلا بگن مرده و زنده است یعنی نظاگ لنگ این آقاست واقعا مسخره است
۱۵:۳۰ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
بله نظام لنگ این اقاست چون دستش با دست این اقا تو یه کاست بس فکردی یه فرد عادی تو ایران میتونه اینجوری ابر ثروتمند بشه دست بابک زنجانی با دولت نبود مگه
۱۱:۴۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
یک سوال کسانی که میگن حکومت عبدالباقی را فراری داده چه نفعی برا حکومت داشته؟
۱۱:۵۶ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
چون اگر دادگاهی شود پای خیلی از مقامات استانی و کشوری وسط میاد.
۱۱:۴۳ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
وقتی اطلاع رسانی انجام نمیشه، وقتی پاسخگوی سوال خبرنگار نباشید..‌وقتی زمان بگذره، هر چه چقدر هم توضیح بدین و احیانا واقعیت رو بگید، هستند عده ای که قبول نکنند...لطفا هر روز یه بامبول درست نکنید و مردم رو مشغول حدس و گمان و خبر ناموثق و بی تدبیری یه عده و...خسته شدیم از این همه بحران واقعی و بخران سازی بی تدبیرانه از طرف داخلی ها و خبیثانه از طرف بی وطن ها و غیر وطنی ها ...تمومش کنید تو رو خدا....
۱۱:۴۲ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
علیرضا
۱۱:۲۳ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
میگم یه سوال ؟
چطور میشه بعد ۲۴ ساعت جسد کسی که میگن ( بگفته کارمند یا داداشش)طبقه اول تو دفترش بوده از زیرچند میلیون تن آوار بیاد بیرون و جز اولین نفرات کشف شده باشه که پیدا شده...میشه راهنمایی کنید
۱۲:۱۲ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
احسنت ب حافظه شما گل گفتین زود کشف شد همونروز کالبد شکافی شد عجیبه هنو جسدا زیر اوار ک...‌‌
۱۱:۰۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
داداش رفته فرنگ داره به ریش ما میخنده
۱۰:۳۳ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
۱۰:۳۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
فقط گریه های برادرش مثل قلمراد گریه میکرد خخخخ
۰۹:۳۰ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
توضیح زیاد یعنی دروغ...............
۰۹:۲۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
هرچه میخواهید درستش کنید بیشتر گند میزنید
این مردم دیگه با این اراجیف شما توجیه نمیشوند
البته برای شما اصلا مهم نیست چون وقیح هستید و فقط یک عده مفتخور و مزدور که سر در آخور شماها دارند زور میزنند یا سعی میکنند تظاهر کنند که باور دارند
این نشانه خوبی برای مردم و نشانه دهشتناکی برای شماست که از باور کردنش هراسناکید چون میدانید چه بر سرتان خواهد آمد
۰۹:۱۶ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
باشگاه جان این مقاومت ها ی مجازی را ارج نده
بابا اگه مردم باور نکرده بودند که الان غوغا بود تو تهران
یکی باید برای شما سواد رسانه ای بگذاره انگار !!!!
۱۲:۵۳ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
تعجب منم از همینه که فکر می‌کنند فیکهای مجازی کل ملت ایرانند. کشور ۸۵ میلیون جمعیت داره که به جز کسر ناچیزی باقی مردم وقت ندارند تو اینترنت ولگردی و جوسازی کنند. برای بیشتر مردم اصلا این موضوع اهمیتی نداره و سرشون به کار خودشون گرمه و حداکثر اگه وقت کنند تیتر خبرها رو بخونند. از کامنتها قشنگ معلومه همه عین ربوت از جایی ادعاهایی که به خوردشون داده شده رو با کمی تغییر تکرار می‌کنند.
۰۹:۱۶ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
جنازه‌ای که به اسم عبدالباقی به بیمارستان شهید بهشتی آوردند، بدون سر بود.» حالا با سر یا بی سر، اصلاً چرا جنازه متلاشی شده را برده‌اند به بیمارستان؟ پیوند کلّه نشنیده بودیم.
۰۹:۱۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
گفتند جسدش را زیر خاک پیدا کرده‌اند. آنقدر متلاشی شده که از روی کارت‌های شناسائی که در جیبش بوده، شناخته شده. کارت‌های این جسد متلاشی شده چنان صاف و یکدست و تمیز است که معلوم می‌شود آن مرحوم شادروان خلدآشیان یک گاوصندوق توی جیبش داشته که مدارکش خم برندارد و خاکی نشود.
۰۹:۱۴ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
عبدالباقی پارتی داشت، مُرد
۰۹:۱۲ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
خدائیش من هنوز نمی‌دانم آن مرحوم، عبدالفانی شده یا همچنان عبدل‌اش به قوت خود باقی است. هرجا که هست، چه تورنتو چه دبی چه ترکیه، نور به قبرش ببارد انشاالله.
۰۹:۱۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
این کامنتهای مردم کاملا نشون میده که مردم هییییییچ اعتمادی به شما ندارند
زور نزنید
کاسه رسوایی تون از پشت بام افتاده
حیا ندارید
دست بردارید و این مردم رو رها کنید
۱۲:۱۴ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
دمت گرررم
۰۹:۰۸ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
چقدر حرف زد اخرشم حرف راست نگفت
۰۹:۰۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
داستان چوپان و گرگ را در ابتدایی همه خواندیم و حالا همان داستان گرگ آمد است مرگ عبدالباقی حتی اگر راست هم باشد کسی باور نمی کند !
۰۸:۵۹ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
دوباره که برای بار ۱۰۰۰۰ اسناد در رفت اونور خبرش ۱روز اومده بزارید یا ببینید چی باید بگن شما بگین بجای طرف داری ببینید که چه بیچاره شدیم
۰۸:۳۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
حرف راست اینا خریدار نداره چه برسه به دروغ به این بزرگی.
۰۸:۳۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
مایه تعجب است واقعا که دقیقا یک روز بعد از حادثه خانواده عبدالباقی سر جنازه حاضر شدند و به راحتی طبق گفته هاشون توانستند اونو تشخیص بدهند شما چرا زحمت کشیدید ...خدا قوت
۰۸:۰۹ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
چرا اینقدر اصرار به مرده بودنش میکنید،فقط خودشو نیوردین اقرار کنه که من مردم!
۰۷:۵۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
متولد 60که میشه 41سال این جسد که گفتند 35سالشه ضمنا مالک ساختمان کله ظهر ساعت 1:30اونجا چی کار داشته؟؟؟!!
ایرانی
۰۷:۳۶ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
و ما هم باور کردیم.....وقتی پشتت به قدرت گرم باشه، همه دنبال تبرئه شما خواهند بود!
بازنشسته
۰۶:۲۷ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
چرا افکار عمومی فوت عبدالباقی را باور نمی کنند؟
چون اعلام شد مالک ساختمان دستگیر شده.
چون حتی در سردخانه هم چهره ی متوفی را نشان ندادند،چون .......
به همین سادگی.
۰۵:۵۷ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
حالا خوبه خداراشکر برای همدستانش اتفاقی نیفتاده.
۰۴:۲۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
تقریبا شبیه فیلم پیامک از دیار باقیست،
واقعا متاسفم براتون
۰۲:۰۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
اگه راست میگید عکسی از جسدش بزارید
۰۱:۵۲ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
خیلی جالب بود
خدا خیرتون بده
۰۱:۴۶ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
خوشبختانه کشور ما در زمینه تولید و شناسایی جسد جزو کشورهای پیشرو است
۰۰:۳۹ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
از کجا بدونیم راست میگن؟ به نظر من یه کاسه ای زیر نیم کاسه هست.
عبدل باغی
۰۰:۳۹ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
امیدواریم هوالباقی
۰۰:۰۷ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
توگفتی ما هم باور کردیم دیگه حناتون رنگی نداره همه دروغگویین
۰۰:۰۳ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
شرکا و دوستان دولتی و قدرتمند عبدالباقی قصد فریب و مردم و قوه قضاییه رو دارند .و ایشون مطمئن باشید زنده و سلامت هست.
۲۳:۳۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
خوبه مرد وگرنه اعدام می شد
۲۳:۳۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
دروغه اینها رو همه میتونند درست کنند
۲۳:۰۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
زمین و زمان را بهم بدوزید ، من می گویم عبدالباقی را فراری دادید
۱۳:۰۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
صد البته. فقط وقتی باور می‌کنی که بی.بی.سی بگه
۲۲:۵۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
زمانی هواپیمای اکراینی رو به اشتباه زدیم صداسیما شخصی رو اورد میگفت از لحاظ فیزیکی و هوانوردی تو چنین ارتفاعی امکان برخورد موشک به هواپیما نیست اما بعلت پیگیری بین المللی مجبور به اعتراف شدین
اما حادثه عبدالباقی یه موضوع داخلی هست انگونه که این همه فساد بوجود اورد میتونه مسئله کار شناسیش هم رانتی باشه. دیگه باورتون نداریم
۲۲:۲۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
اخرش چی شد ؟ من متوجه نشدم
۲۲:۱۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
ای کاش یه کم از این همه حساسیتی که به جا روی عبد الباقی مترو پل وجود دارد در مورد عبد الباقی های ایران خودرو و سایپا هم وجود داشت. در دوماهه نخست سال جاری هرروز به‌طور میانگین ۴۰ نفر در جاده‌های ایران در اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند. یعنی هر روز در کشور به تعداد کشته های متروپل در سوانح رانندگی کشته میدهیم. چرا کسی با عبدالبافی های ایران خودرو و سایپا و کسانی که مجوز ساخت این خودرو های غیر استاندارد و ارابه های مرگ را صادر می کنند برخورد نمی کند. ای کاش یک روز این احساس مسوولیت در مورد احقاق حق هم میهنانی که بخاطر غیر استاندارد بودن خودروها مظلومانه در جاده ها جان می دهند در مسولین ایجاد شود.
۲۱:۲۱ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
من از این مقاله علمی چیزی سر در نمیارم!
شما فقط کافی است عکس جنازه ایشان را با تمام زویا منتشر کنید تا مردم باور کنند...
۲۱:۱۳ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
رفته دبی با تغییر قیافه
۲۱:۰۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
۲۰:۲۱ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
این همه مطلب نوشتین آخرش معلوم نشد مردنش رو تایید کردن یا نه . دارید مردم رو می پیچونید
یاشار
۲۰:۱۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
واقعا جای تاسف داره،چرا همه فکر میکنند مالک مقصر بوده،
اولین مقصر این حادثه نقشه ساختاری ساختمان بوده نه مالک اون یا هر ساختمان دیگه.
دومین مقصر اصلی این قبیل حوادث،کل مردم کشورمون هست،بله دقیقا کل مردم کشورمون! والله عادی شده ترک فعل و از آن بدتر کم فروشی(به زبان ساده کم فروشی)،کلا عادی شده کم کردن از کیفت و کمیت هر چیز،از بتن بگیرید تا میلگردها،از سیمان تا...
در کلیت، هر شخص در شغلش داره از کیفیت کار مربوط اش کم میکنه،تا جایی پیش رفتیم که کار درست انجام دادن برای طرف مقابل شبهه ایجاد میکنه که چرا داره انقدر درست کار میکنه،خدا شاهده این رو چندین جا تست کردم،و دقیقا در همه موارد با نگاه شبهه دار بهم نگاه کردن!
در مورد ساختمان متروپل همه دارند فقط فرار میکنند از زیر بار مسئولیت،
کاربر
۱۹:۴۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
سلام کانادا
United States of America
عبدالمجید سجادیان
۱۹:۳۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
مگر ایشان دربمب گذاری متلاشی شده.یا دراتش سوخته
زیرآور بوده اینهم کمتر است ده ساعت اول اعلام شد الباقی زیر آور بوده فوت کرده یعنی چه
تا اینجا هم صداقت ندارید بامردم .شرم کنید
من
۱۹:۱۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
چه جالبه که این بار ، در این ماله کشی ، همه ی دستگاه ها و مسئولین با هم همکاری میکنند !!!!
۱۸:۵۳ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
اگر عبدالباقی نمی‌دانسته برجی که ساخته ایمنی نداشته شاید جسدی که به ایشان منسوب شده واقعا خودش بوده اما اگر دونستن که بنا ناایمن هست باورش خیلی سخته و تا حدودی منطقی هم به نظر نمیرسه که جسد شناسایی شده متعلق به آقای عبدالباقی باشه.
۱۸:۲۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
ینی این چقد به شما خورونده که میخوایید هر جور شده بگین مرده
۱۸:۲۳ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
زنده باشید
۱۸:۱۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
ممنون ولی باید زودتر این شبهات رو برطرف می کردید
۱۸:۱۵ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
بلاخره عبدالباقی زنده هست یا فوت شده
علی
۱۸:۱۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
خود رسانه میلی اعلام کرد مدارک مرتبط با هویت در جیب یک جنازه پیدا شده که متعلق به این عزیز فامیل مقامات هستش و حرفی از این همه آزمایشات و ژنتیک و غیره زده نشد حالا میخواهید چی رو ماست مالی کنید اگه واقعا راست میگید در فیلم زمان ریزش دو سه نفر هم تو فیلم بودن جنازه های اونها هم پیدا شده یا نه ؟؟؟
ستوده