سکونت زوجین در نزدیکی منزل خانواده همسر اشتباه است؟

یک روانشناس درباره مزایا و معایب سکونت زوجین پس از ازدواج در نزدیکی خانواده همسر نکاتی را بیان کرد.

دکتر مژگان احمدپور پورا تاکید بر لزوم حفظ حد و مرز در روابط زوجین با خانواده‌ها، درباره اینکه آیا در ابتدای زندگی مشترک سکونت عروس و داماد در نزدیکی منزل خانواده همسر اشتباه است؟ افزود: نمی‌توان قاعده کلی برای رفت و آمد با خانواده همسر تعیین کرد اما باید برای این رفتارها حد و مرزی داشت و زوجین باید پیش از ازدواج درباره این حد و مرزها با یکدیگر صحبت کرده و در این راستا با هم به تفاهم برسند. زوجین باید در خصوص میزان رفت و آمدها، نحوه تعامل و... خود با خانواده همسر یک چارچوب کلی را تعیین کنند تا این رفت و آمدها کنترل شده باشد.


بیشتربخوانید


این روانشناس با بیان اینکه ترجیح بر زندگی مستقل زوجین جوان است، ادامه داد: زوجین باید والدین را به عنوان حامی در کنار خود حفظ کرده اما در عین حال استقلال خود را نیز داشته باشند. در این میان آنچه حائز اهمیت است آن است که اگر منزل آنها در نزدیکی محل سکونت خانواده همسر است و یا در یک ساختمان با خانواده همسر زندگی می کنند، باید رفت و آمدهایشان با والدین همسر را مدیریت کرده و بدون هماهنگی و یا بیش از حد با خانواده همسر رفت و آمد نداشته باشند چراکه این امر می‌تواند منجر به دخالت‌های بی‌جا در زندگی مشترک شود.


این مدرس دانشگاه همچنین در پاسخ به این سوال که اگر اختلافی میان خانواده همسر با عروس و داماد ایجاد شد، آیا عروس و داماد باید مستقیما دلخوری خود از والدین همسر را با آنها مطرح کنند و یا این دلخوری را همسر باید به خانواده خود منتقل کند؟، توضیح داد: هر کدام از زوجین مسئول خانواده خودش است و اگر مساله‌ای میان زن یا شوهر با خانواده همسر پیش آمد، این همسر است که باید مشکل پیش آمده را در کمال احترام و بدون رودربایستی با خانواده خود مطرح کند چراکه انتقال مستقیم گلایه‌ها از عروس و داماد به خانواده همسر می‌تواند دلخوری‌ها را بیشتر کند.

به گفته احمدپور، زوجین باید در مسائل مختلف از والدین خود راهنمایی بگیرند و این به آن معنا نیست که مسائل زندگی مشترک را مستقیما با آنها در میان بگذارند.

وی معتقد است که در این راستا نمی‌توان بایدها و نبایدهای زیادی را برای همسر تعیین کرد اما با درک درست نسبت به رفتار و خلق خانواده همسر و در عین حال درک تفاوت‌های خانواده همسر با خانواده خود می‌توان با آنها راحت‌تر برخورد و حد و مرزهای لازم را مشخص کرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه زوجین جوان در ابتدای زندگی مشترک بسیار تمایل دارند که مستقل بوده و بدون دخالت خانواده‌ها زندگی کنند، ادامه داد: در ابتدای زندگی اغلب زوجین تمایل دارند مستقل باشند و شاید علت آن این است که آزادی عمل زوجین جوان در حضور والدین محدود می شود و از این رو است که همواره توصیه می‌کنیم زوجین حد و مرز روابط با خانواده همسر را در همان ابتدای زندگی مشترک تعیین کنند.

به گفته این روانشناس، زوجین نباید زندگی مشترک خود را به خاطر دخالت‌های بیش از اندازه والدین همسر در معذوریت قرار دهند و اگر از رفتار و یا دخالت‌های خانواده همسر آزرده هستند باید در عین حفظ احترام این موارد را با بیان دلایل منطقی به همسر مطرح کنند.

احمدپور با تاکید بر اهمیت "درک" متقابل زوجین از یکدیگر، خاطر نشان کرد: زن و شوهر اگر می دانند همسرشان به رفت‌وآمدهای زیادی با خانواده همسر تمایلی ندارد، باید او را درک کرده و برای این مساله در منزل تنش ایجاد نکنند چراکه اگر این رفت و آمدها با میل و رغبت انجام نشود تنها احساسات طرف مقابل را تحریک خواهد کرد.

این روانشناس در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه نحوه رفتار زوجین با خانواده همسر به عوامل زیادی بستگی دارد، یادآور شد: نباید فراموش کرد که خانواده‌ها پشتیبان زوجین و بهترین دلسوز برای آنها هستند اما به طور قطع باید حد و مرزهای رابطه با آنها را رعایت کرد چراکه رابطه اجباری با خانواده همسر پیامدهای زیادی نظیر امکان ایجاد خصومت و بد بینی به همراه خواهد داشت.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
هرچه دورتر باشی آرامش بیشتری داری من نزدیک شدم اعصابم خراب شده آرامش ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
اشتباه محض نزدیک خانواده ها بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
یکیش من که این اشتباه رو کردم نزدیک خانه مادر شوهر خونه درست کردیم،و مادر شوهرم نمیذاشت با هیچ کسی رفت وآمد کنم،خدارو شکر بعد از ده سال ازشون دور شدیم والان ۹ ماهی هست که ازشون دوریم ،وهزاران بار خدارو شکر میکنم،نه اینکه بد بودن نه،،فقط نمیذاشت با همسایه ای یا دوستی رفت وآمد کنم
Iran (Islamic Republic of)
اورهان
۲۲:۴۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
احتمالا این روانشناس خانم بوده و تخیلات شخصی خودش رو به عنوان دیدگاه های علمی مطرح کرده. درک متقابل و تفاهم و احترام بین زوجین اگر موجود باشه رفت و آمد به خونه زوجین هیچ مشکلی ایجاد نمیکنه و قوام خانواده رو زیاد میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
اره جون عمت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
خیر مخالفم هرچیزی به اندازه اش خوبه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
زمان گذشته باهم بودند حتی به صورت مشترک هیچ اتفاقی نمی افتاد متاسفانه با این دیدگاه نظر خانم ها عوض شده آمار طلاق رفته بالا
اولا طبق قانون محل سکونت با زوج است
ثانیا آحترام به پدر و مادر که قرآن این همه تاکید کرده پس چی میشه
ثالثا مرد که نمی تونه آختیار زندگی را از دست بده
Iran (Islamic Republic of)
ناصری یکتا
۰۰:۰۴ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
زمان های قدیم در کناره هم بودن که اگر از بعضی بزرگترها بپرسید و خاطرات را بازگو کنند سختی های زیادی کشیدن رنج دیدن وبه اجبار طاقت آوردن هرچند همه جا استثنا هم داشتیم و داریم ...مستقل زندگی کردن به بزرگترها نیست بلکه برای آرامش ولذت بردن هر دوطرف از زندگی این بهترین انتخابه چرا که در هر صورت اختلاف سلیقه و نظر پیش میاد وگاهی ممکن نشه مدیریت کرد و با حسادت ها و دخالت ها بیشتر و بیشتر بشه ....مستقل زندگی کردن خیای فرق میکنه با احترام متقابل بزرگ و کوچیک هم نداره ...دیدگاه بزرگترها به زندگی جور دیگر است و دیدگاه جوانان نسل جدید جور دیگر و این خود شروع همه ی اختلافهاست هرچند هرقدر ذات انسانها و عقلانیتشان کامل باشد به طبع اختلاف کمتر و احترام به علایق و خواسته های هم بیشتر ....درسته میگن دوری و دوستی خیلی موقع ها هم وقتی فاصله نگه می داری باز به خودشون اجازه‌ی دخالت بدون رعایت حال هم میدن چه برسه به اینکه هم جوار باشن ..‌البته به فرهنگ و نوع تربیت و شخصیت خانواده ها هم ربط داره ..‌‌...خیلی از طلاق ها هم برای تحت تأثیر دخالت های خانواده ها پیش میاد متاسفانه ....من خانواده ای رو دیدم عروس خانواده زیر مشت و لگد پسر خانواده تمام غرورش له شد چرا ؟برای دخالت خانواده همسر که با هم زندگی میکردن ...دختری که به هزار امید و آرزو قبول کرد ه بود آیندش رو درکنار کسی که دوس داره بسازه ولی .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
مطمئنی هیچ اتفاقی نمی افتاد؟؟؟؟؟؟خیلی از مادران الان اگر پای حرفشون بشینی از مادرشوهراشون دل خوش ندارن اونها فوت کردن رفتن ولی همچنان دارن فحش و لعنت میخورن .....چون باهم زندگی کردن اختلافات رو به شدت میبره بالا ولی عروس های قدیم به هر دلیلی سازش میکردن و با وجود همه سختی ها دم نمیزدند اما الان خوشبختانه جامعه منطقی تر شده و کسی مجبور به تحمل شخص دیگر نیست....متاسفانه مردها بیرون از خانه هستن و از هیچی خبردار نیستن.....
آخرین اخبار