کارشناس مسائل بین‌الملل:

بازگشت به توافق هسته‌ای به نفع آمریکاست

شبکه اسکای نیوز در مصاحبه با کارشناسان بین‌المللی اعلام کرد بازگشتن به توافق هسته‌ای به نفع خود آمریکا و دولت آن است.

سفیر سابق لبنان در کانادا با اشاره به اینکه از جمله پیام‌های ایران از طریق رونمایی از پایگاه پهپادی خود اطمینان خاطر دادن به ملت ایران درباره قدرت آن است‏، اعلام کرد بازگشت آمریکا به مذاکرات و توافق هسته ای‏ به نفع خود آمریکا و دولت آن است‏ و به کاهش تنش‌ها منجر می‌شود.

به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، اقدامات ایران در منطقه برای تهدید امنیت کشتی رانی و ساخت پهپاد‌ها ادامه دارد. پس از آنکه سپاه پاسداران ایران دو نفتکش یونانی را در خلیج (فارس) توقیف کرد، تهران به دزدی دریایی متهم شده است. تهران همچنین از طریق پخش تصاویر، از ساخت پهپاد‌ها و وجود پایگاه محرمانه زیر زمینی پهپهاد‌ها پرده برداشت. به گفته ایران، این پایگاه تنها یکی از پایگاه‌های پهپادی و راهبردی آن است.

از سویی دیگر عبد الله الجنید، نویسنده و پژوهشگر سیاسی در گفتگو با این شبکه درباره علت پخش تصاویری از پایگاه پهپادی و محرمانه ایران گفت: «ایران از این طریق می‌خواهد پیام واضح و روشنی ارسال کند؛ بر این مبنا که می‌تواند از طریق همه ابزار‌ها اعم از نظامی یا غیر نظامی و استفاده از گروه‌های نیابتی خود‏، سپاه پاسداران و یا از طرسق فشار به کشتی‌رانی خواسته سیاسی خود را اجرایی کند. متاسفانه این موضوع نتیجه اقدامات واشنگتن و ضعف متحدان آن در رسیدن به توافق در این باره است، زیرا تصور کردند که می‌توانند سیاست‌های ایران را کنترل کنند. اما شکست خوردند. این مشکل اصلی است.»

مسعود معلوف سفیر سابق لبنان در کانادا گفت: «این اتفاق در پی توقف مذاکرات هسته‌ای صورت گرفت. ایران از آمریکا خواست نام سپاه پاسداران را از فهرست‌های تروریستی حذف کند. اما جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد نام سپاه را از این فهرست‌ها حذف نخواهد کرد. در نتیجه شرایط پیچیده شد و یونان کشتی ایران را توقیف کرد. عجیب است که آمریکا تاکنون هیچ بیانیه‌ای در این خصوص منتشر نکرد. رسانه‌های آمریکایی هم این موضوع را پوشش ندادند. چرا آمریکا این کار را انجام داد؟ آمریکا ایران را به خصوص در زمینه صادرات نفت تحت تحریم‌های شدید قرار داده است و هر تلاش ایران برای فروش نفت خود به دیگر کشور‌ها از نظر آمریکا، قابل قبول نیست.»

مسعود معلوف در ادامه گفت: «بگذارید درباره این موضوع سخن بگویم که دولت جو بایدن از همان زمان کمپین انتخاباتی خود بر بازگشت به توافق هسته‌ای تمرکز کرد و این به نفع آمریکا است. این به نفع دولت آمریکاست که به مذاکرات بازگردد و با بازگشت آمریکا و ایران به توافق، مذاکرات به شکل مثبت پایان یابد.»

عبد الله الجنید در ادامه ادعا کرد باید بر این موضوع تاکید کرد که رونمایی از این پایگاه محرمانه زیرزمینی ایران و توانمندی‌های جدید ایران چیز تازه‌ای نیست. اما زمان آن اهمیت دارد، به طوری که این اقدام چند روز پس از ترور یکی از سرداران سپاه پاسداران در تهران صورت گرفت. نمایش قدرت از جانب ایران این پیام را ارسال می‌کند که ایران قدرتمند است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۵:۵۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
و به ضرر ایران.
آخرین اخبار