علی باقری در دیدار با معاون وزیرخارجه آفریقای جنوبی:

ناقضان حقوق ملت ایران دقیقاً همان ناقضان حقوق مردم آفریقای جنوبی هستند

معاون سیاسی وزارت خارجه گفت: تهران و پرتوریا میتوانند پرچم‌دار جهانی صیانت از حقوق بشر در برابر غربی‌های مدعی باشند.

 

علی باقری در دیدار با خان دلامینی با استناد به ماندگاری و آموزندگی مقاومت موفق مردم آفریقای جنوبی در برابر ظلم و نقض فاحش و آپارتاید نزد افکار عمومی جهانی و کشورهای مستقل گفت: ناقضان حقوق ملت ایران به دلیل اعمال و حمایت از تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی دقیقاً همان ناقضان حقوق مردم آفریقای جنوبی در قالب حمایت از رژیم آپارتاید هستند و از آن‌جا که تنوع و گستردگی نقض حقوق بشر دو ملت ایران و آفریقای جنوبی از سوی غربی‌ها در جهان بی‌نظیر است، تهران و پرتوریا میتوانند پرچم‌دار جهانی صیانت از حقوق بشر در برابر غربی‌های مدعی باشند.

معاون وزیرخارجه آفریقای جنوبی نیز در این دیدار با اشاره به همه‌گیری بیماری کرونا طی دو سال گذشته که باعث بروز نابرابری‌های بیشتر در مناسبات جهانی شده، شتاب‌بخشی بیشتر به توسعۀ سطح مناسبات موجود و ورود به عرصه‌های جدید در همکاری‌های اقتصادی و سیاسی و‌ بین‌المللی میان ایران و آفریقای جنوبی را ضروری دانست و با تاکید بر استقبال آفریقای جنوبی از عضویت ایران در نشست سال آینده سران بریکس گفت: تلاش می‌کنیم ایران از طریق آفریقای جنوبی بتواند بهتر و بیشتر از گذشته با دیگر کشورهای آفریقایی، ارتباطات اقتصادی و تبادلات تجاری داشته باشد.


بیشتر بخوانید:


روابط ایران و آفریقای جنوبی پیش از انقلاب در سطح بالایی قرار داشت به طوریکه  ایران در سال‌های ۱۳۵۵–۱۳۵۶ به دومین شریک تجاری و مهم‌ترین تأمین‌کننده نفت برای آفریقای جنوبی بدل شد.

اما پس از انقلاب اسلامی به دلیل حاکمیت نظام آپارتاید و ظلمی که اقلیت سپید پوست به اکثریت سیاه پوست اعمال می‌کرد روابط تهران و پرتوریا تا سقوط آپارتاید حاکم قطع بود.

اول اردیبهشت، سازمان توسعه تجارت ایران از رکوردشکنی صادرات کشور به آفریقا نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و اعلام کرد: میزان صادرات ایران به آفریقا در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۰۷ درصد افزایش داشته است و صادرات ایران به آفریقای جنوبی سال گذشته به ۴۸ میلیارد دلار رسید و با مجموع  با ۲۵۴ میلیون دلار در رتبه دوم طرف‌های عمده صادراتی ایران به قاره آفریقا قرار گرفت.

رقم واردات ایران  از آفریقای جنوبی نیز ۵۳ میلیارد دلار بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
البته بعضی از ناقضان حقوق مردم ایران داخل خود ایرانن همه رو گردن غربیها نندازیم
Netherlands
ناشناس
۱۶:۳۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
شماها بزرگترین ناقضان حقوق ملت هستید ابادان را ببین کارهای بزن و برویی نظام را ببین مردم اکثرا از شما بیزارند اگر فردا امریکا و مک دونالد به ایران بیاید صفش از رئسیه بیشتر خواهد بود اقای پوتین کونت اتش بگیرد که ملتت گرایش به غرب دارد
آخرین اخبار