در دیدار سران آمریکا و ژاپن رخ داد

آمریکا: اگر چین به تایوان حمله کند، مداخله نظامی می‌کنیم

بایدن در سفر خود به شرق آسیا با نخست‌وزیر ژاپن دیدار و اعلام کرد در صورت لزوم آمریکا برای حمایت از تایوان در برابر چین راه نظامی را پیش می‌گیرد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امروز (دوشنبه) به  فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن اطمینان داد آمریکا به طور کامل به روند دفاع از ژاپن متعهد است. او این سخنان را در بحبوحه تنش‌های فزاینده با چین و پیامد‌های ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین بیان کرد.

بایدن در آغاز مذاکرات با کیشیدا در کاخ آکاساکا در مرکز توکیو گفت: «اتحاد آمریکا و ژاپن برای مدت زمانی طولانی سنگ بنای صلح و شکوفایی در منطقه هند و اقیانوس آرام بوده است و آمریکا کاملا به دفاع از ژاپن متعهد است.» رئیس جمهور آمریکا از تبدیل شدن ژاپن به عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل نیز حمایت کرد.

فومیو کیشیدا پس از دیدار با جو بایدن اعلام کرد توکیو و واشنگتن بر فعالیت‌های اخیر نیروی دریایی چین و همچنین تحرکات مربوط به رزمایش مشترک چین و روسیه نظارت خواهند داشت. مقامات دو کشور در ارتباط با برنامه‌های ژاپن برای گسترش توانمندی‌های نظامی اش و همچنین رسیدن آن به سطحی برای واکنش نشان دادن به قدرت رو به رشد چین بحث و تبادل نظر کردند.

نخست وزیر ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما شدیداً با تلاش‌ها برای تغییر وضع موجود در دریای چین شرقی و دریای چین جنوبی با توسل به زور مخالفیم. علاوه بر این، ما توافق کردیم که با هم مسائل مختلف مرتبط با چین از جمله حقوق بشر را تحت نظر داشته باشیم.»

همچنین این دو متحد در مواجهه با تهاجم روسیه به اوکراین بر روابط نزدیک خود تأکید کردند. آمریکا و ژاپن همچنین بر سر این موضوع توافق دارند که ایجاد تغییرات یکجانبه در وضعیت موجود با توسل به زور اقدامی غیرقابل قبول است.

بایدن در ادامه مدعی شد چین با خطر دست و پنجه نرم می‌کند. رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا آمریکا در صورت حمله چین به تایوان مداخله نظامی خواهد کرد یا نه؟ ادعا کرد این کشور متعهد به دفاع نظامی از تایوان است.

او افزود: با ایده چین واحد موافقیم و آن را امضا کرده ایم، اما تسخیر تایوان به زور گزینه مناسبی نیست. چینی‌ها هم اکنون با پرواز بسیار نزدیک (به تایوان) و با تمام مانور‌هایی که انجام می‌دهند، در حال بازی با آتش هستند.

آمریکا فاقد یک ستون اقتصادی برای تعامل خود با منطقه هند و اقیانوس آرام است، زیرا دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق تجاری چند ملیتی در دو سوی اقیانوس آرام خارج شد و این اقدام شرایط را برای گسترش نفوذ چین در این منطقه فراهم کرد.

اما بعید به نظر می‌رسد چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام برای شکوفایی شامل تعهدات الزام آور شود و کشور‌های آسیایی و کارشناسان تجاری به صورت قطعی واکنشی آرام به برنامه‌ای نشان داده اند که به دلیل اکراه بایدن در به خطر انداختن مشاغل آمریکایی از طریق افزایش دسترسی به بازار منطقه محدود شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۲۲:۳۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
چین کشوری نیست که از امریکا بترسد. کارش را انجام میدهد چه امریکا خوشش بیاید چه امریکا خوشش نیاید.
آخرین اخبار