آمریکا صد هزار نیروی خود را به سبب تهدیدات روسیه در اروپا نگه می‌دارد

مقامات آمریکا اعلام کردند نظامیان این کشور با توجه به تهدیداتی که آنان در قاره اروپا از طرف روسیه حس می‌کنند، در محدوده مرزهای ناتو خواهند ماند.

به گزارش پایگاه اینترنتی سی ان ان، به گفته چندین مقام آمریکایی، انتظار می‌رود که واشنگتن صد هزار نظامی خود را برای آینده قابل پیش بینی در اروپا مستقر نگه دارد، مگر اینکه حملات روسیه تشدید شود و سوئد و فنلاند یا اعضای ناتو را تهدید کند.

این مقامات تاکید کردند اگر ناتو تمرینات نظامی بیشتری در منطقه انجام دهد، ممکن است به طور موقت شمار نظامیان افزایش یابد و اگر فضای امنیتی تغییر کند، آمریکا ممکن است پایگاه‌های بیشتری را در اروپا دایر کند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند این برنامه‌ها پس از نشست روز پنجشنبه فرماده‌های نظامی ناتو در بروکسل در دست بررسی است. روسای ارتش آمریکا در حال ارائه توصیه‌هایی به نشست وزیران دفاع ناتو هستند که برای ماه ژوئن برنامه‌ریزی شده است و سران ناتو از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در پایان این ماه در مادرید نشستی برگزار خواهند کرد. آمریکا موقعیت کلی نیرو‌های خود در اروپا را از حدود ۶۰ هزار نظامی قبل از حمله روسیه به اوکراین به حدود صد هزار نفر در حال حاضر افزایش داد و برای حمایت از ناتو و بازدارندگی بیشتر روسیه، نیرو‌ها و امکانات نظامی خود را به کشور‌های در امتداد جناح شرقی اروپا اضافه کرد. واشنگتن هزاران نظامی را در اختیار نیروی واکنش ناتو که برای اولین بار در تاریخ ناتو، در اوایل بهار امسال فعال شد، قرار داد.

این توصیه‌ها با آنچه مقامات ارشد نظامی به قانون‌گذاران آمریکایی گفته‌اند همخوانی دارد. در ماه آوریل، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، به اعضای کنگره گفت از ایجاد پایگاه‌های دائمی آمریکا در شرق اروپا به عنوان پاسخی به حمله روسیه به اوکراین حمایت می‌کند. اما میلی گفت معتقد است نیرو‌های آمریکایی در آن پایگاه‌ها می‌توانند به صورت چرخشی مستقر شوند. او افزود فکر نمی‌کند آمریکا نیازی به استقرار دائمی نیرو‌ها در این پایگاه‌ها برای ایجاد یک بازدارندگی مؤثر داشته باشد.

 واشنگتن هزاران نظامی را در چارچوب دوره‌های چرخش موقت به اروپا اعزام و تجهیزات نظامی بیشتری را در جناح شرقی برای حمایت از هشت گروه جدید تاکتیکی ناتو مستقر و در کنار متحدان ناتو میلیارد‌ها دلار کمک نظامی به اوکراین ارسال کرده است.

با این حال، پنتاگون اخیراً نیرو‌های جایگزینی را برای این چرخش‌های موقت اعلام کرده است که نشان می‌دهد افزایش حضور آمریکا برای مدت زمانی در آینده حفظ خواهد شد. پنتاگون اعلام کرد حدود ده هزار و ۵۰۰ نیروی ارتش آمریکا در هفته‌ها و ماه‌های آینده به اروپا اعزام خواهند شد تا جایگزین نیرو‌هایی شوند که در آنجا حضور دارند. طبق گفته‌های سرهنگ دیو باتلر، سخنگوی ستاد ارتش مشترک آمریکا، ژنرال میلی، علاوه بر نشست‌های مهم‌تر ناتو، این هفته با فرماندهان ارتش‌های فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس و همچنین فنلاند و سوئد دیدار کرد.

از آنجایی که سوئد و فنلاند در آستانه پیوستن به ناتو هستند، مقامات آمریکایی معتقد نیستند که نیرو‌های بیشتری نیاز باشد مگر این که روسیه به طور ناگهانی تهدیدی برای این دو کشور شمال اروپا ایجاد کند. به گفته مقامات، اگر روسیه تغییر آرایش نظامی بدهد یا تهدید‌های جدی برای نزدیک‌تر کردن تسلیحات ایجاد کند، وضعیت نیرو‌ها باید بیشتر مورد ارزیابی قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار