نرخ باروری در اصفهان پایین تر از متوسط کشور

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: نرخ باروری در استان اصفهان از متوسط کشور پایین‌تر و عدد ۱.۴۹ است.

مهرداد زینلیان گفت: نرخ باروری از عدد ۷ در سال ۱۳۴۵ به ۱.۷۱ در کل کشور رسیده است. این نرخ در استان اصفهان از متوسط کشور پایین‌تر و عدد ۱.۴۹ است.میزان باروری استان اصفهان به گونه‌ای است که از آخر نمودار استان اصفهان در رتبه هفتم قرار دارد.

بیشترین نرخ باروری در استان سیستان و بلوچستان و با نرخ ۳ است یعنی هر مادر به طور متوسط ۳ فرزند دارد.

به گفته او اگر روند هرم جمعیتی به همین نحو پیش برود، به‌زودی درصد عمده‌ای از کشور را جمعیت سالمند تشکیل می‌دهد که باعث بالا رفتن نرخ بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان و ... می‌شود.

 اکنون بیشتر جمعیت کشور را متولدین دهه ۶۰ تشکیل می‌دهند که در سن ۳۰ تا ۴۰ سال و در سن باروری قرار دارند و در فرصت ۷ تا ۵ سال فرصت است تا این افراد را اگر تجرد دارند، ترغیب به ازدواج و اگر فرزند ندارند، یا یک فرزند دارند، تشویق به فرزندآوری شوند.

زینلیان می گوید میانگین سنی در کشور در ۴۰ تا ۴۵ سال گذشته ۱۰ سال پیرتر شده است. نرخ سالمندی در کشور اکنون ۱۰ درصد و در استان اصفهان متاسفانه بالاتر و ۱۲ درصد است.

 تصویب قوانین مشوق کاهش جمعیت، توسعه اشتغال خانم‌ها، تغییر در کارکرد خانواده و کم‌رنگ شدن نقش خانواده، گرایش بانوان به تحصیلات عالی و کاهش صله رحم و کاهش حمایت‌های فرزندآوری از جمله این عوامل است.

 تصویب قانون جوانی جمعیت با ۷۳ ماده، ۸۱ تبصره و ۲۳۶ تکلیف قانونی است که در آن ۲۱ مانع رشد فرزندآوری مشخص شده است. اگر آئین‌نامه‌های خوبی برای این قانون تدوین و ابلاغ شود، می‌توان از این قانون برای برون‌رفت از وضعیت فعلی استفاده کرد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.